SylabUZ
Course name | HISTORY OF ECONOMIC THOUGHT |
Course ID | 14.3-WZ-EkoPD-HME |
Faculty | Faculty of Economics and Management |
Field of study | Economics |
Education profile | practical |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Celem przedmiotu historia myśli ekonomicznej jest ukazanie rozwoju myśli ekonomicznych od starożytności do czasów dzisiejszych.
-
Zakres tematyczny wykładu:
1.Narodziny ekonomii. Idea porządku naturalnego. System teoretyczny: A. Smitha, D. Ricardo, J. S. Milla, T Malthusa; Ekonomia marksowska. Marksowska teoria stosunków produkcji i własności; 2.Odrodzenie ekonomii klasycznej. Nurt subiektywno-marginalny; Instytucjonalizm i neoinstytucjonalizm. T. Veblen i jego następcy; 3. System ekonomiczny J. M. Keynesa. Popytowa teoria dochodu narodowego. 4. Monetaryzm. Nowa szkoła keynesowska. Szkoła chicagowska: Teoria praw własności. Teoria publicznego wyboru. 5. Ordo liberalizm. Społeczna gospodarka rynkowa. Polska myśl ekonomiczna II Rzeczypospolitej i współczesna. 6. Społeczna Nauka Kościoła. Idea pracy, kapitału i gospodarki rynkowej w Encyklikach.
Zakres tematyczny ćwiczeń: Omówienie zasad zaliczenia przedmiotu. Przydzielenie tematów prac. Prezentacja przygotowanego materiału z zadanego tematu wraz z dyskusją w grupach. Kolokwium sprawdzające
Wykład: wykład konwencjonalny z elementami wykładu konwersatoryjnego.
Ćwiczenia: prezentacja tematów oraz dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład: Egzamin opisowy (K_W01, K_W02).
Ćwiczenia:
Ocena przygotowania studenta do prezentacji zadanego tematu 5 pkt. Za każdą obecność na zajęciach student otrzymuje 2 punkty, za zadania realizowane w grupach student otrzymuje od 0 do 5 punktów.
Maksymalna liczba punktów za ćwiczenia wynosi 35 punktów (K_U05; K_U01; K_K02; K_K01).
• ocena „bardzo dobry” - liczba punktów % od 81 -100,
• ocena „dobry plus” - liczba punktów% od 76-80,
• ocena „dobry” - liczba punktów% od 68-75,
• ocena „dostateczny plus” - liczba punktów % od 59-67,
• ocena „dostateczny” - liczba punktów% od 51-58,
• ocena „niedostateczny"- liczba punktów% jest mniejsza niż 51.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładu i ćwiczeń
1. Bartkowiak R., Historia myśli ekonomicznej, PWE Warszawa 2003 .
2. Landreth H., Colander D.C., Historia myśli ekonomicznej, PWN, Warszawa 1998.
3. Romanow Z., Historia myśli ekonomicznej w zarysie, AE, Poznań 1997.
4. Stankiewicz W., Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 2007.
5. Spychalski G. B., Zarys historii i myśli ekonomicznej, PWN, Warszawa 2002.
Blaug M., Teoria ekonomii. Ujecie retrospektywne, PWN, Warszawa 2000.
Odpowiedzialny za przedmiot dr hab. inż. Piotr Kułyk, prof. UZ
Modified by dr Paweł Szudra (last modification: 13-05-2022 16:47)