SylabUZ

Generate PDF for this page

MANAGERIAL ECONOMICS - course description

General information
Course name MANAGERIAL ECONOMICS
Course ID 14.3-WZ-EkoPD- EM
Faculty Faculty of Economics and Management
Field of study Economics
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. Piotr Kułyk, prof. UZ
  • mgr Anna Gąsiorek-Kowalewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie pogłębionej wiedzy z zakresu podejmowania decyzji menedżerskich. Przybliżenie najważniejszych problemów decyzyjnych z jakim muszą się zmierzyć współcześni menedżerowie. Przedstawienie terminologii stosowanej w ekonomii menedżerskiej, kształtowanie umiejętności wykorzystania przy formułowaniu wniosków dotyczących zachodzących procesów społecznych i gospodarczych. Przedstawienie zasad analizy ekonomicznej pozwalającej podejmować optymalne decyzje. Zapoznanie studentów z narzędziami umożliwiającymi podejmowanie decyzji menedżerskich. Kształtowanie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk ekonomicznych oraz zastosowania właściwych narzędzi analitycznych do badania ich przebiegu. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról. Rozwijanie kompetencji pracy w zespole poprzez zadania grupowe.

Prerequisites

Brak.

Scope

Wykład: Wprowadzenie do ekonomii menedżerskiej, przedsiębiorstwo w teoriach ekonomicznych. Etapy procesu decyzyjnego, warunki optymalizacji decyzji. Analiza popytu jako wyznacznik podejmowania decyzji.  Podejmowanie decyzji w procesie produkcyjnym. Funkcja produkcji. Produkcja w krótkim i długim okresie. Koszty a optymalne decyzje menadżerskie.  Podejmowanie decyzji na podstawie analizy marginalnej. Decyzje produkcyjne i cenowe przedsiębiorstw w zależności od stopnia konkurencji – równowaga firmy w warunkach konkurencji doskonałej, oligopolu i monopolu. Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka. 

Ćwiczenia: Cele, zadania, obszary ekonomii menadżerskiej. Podejmowanie decyzji menedżerskich. Analiza popytu i decyzje cenowe w przedsiębiorstwie. Czynniki określające popyt. Elastyczność popytu a utarg ze sprzedaży. Analiza kosztów a decyzje produkcyjne. Analiza marginalna w podejmowaniu optymalnych decyzji menadżerskich. Podejmowanie decyzji na rynku wolnokonkurencyjnym. Decyzje menadżerskie w przedsiębiorstwie w warunkach monopolu, konkurencji monopolistycznej, oligopolu.

Teaching methods

Wykład: wykład konwencjonalny i problemowy, pokaz.

Ćwiczenia: zadania do samodzielnego wykonania, dyskusje grupowe, burza mózgów, prace indywidualne, studia przypadków, studia literatury, praca z tekstem.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: zaliczenie pisemne, które będzie obejmować materiał z wykładów (K_W07; K_K01). Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie min. 51% poprawnych odpowiedzi. Termin: zgodnie z harmonogramem studiów.

Oceny (punktacja):

51%- 60% - dostateczny (3.0)

61%-70% - dostateczny plus (3.5)

71%-80% - dobry (4.0)

81%-85% - dobry plus (4.5)

86%-100% - bardzo bobry (5.0)

Ćwiczenia: na ocenę składać się będzie ocena z kolokwium (K_W07; K_U07; K_K01). Termin zaliczenia kolokwium: zgodnie z harmonogramem studiów. Warunkiem otrzymania zaliczenia kolokwium jest uzyskanie min. 51%.

Oceny (punktacja):

51%- 60% - dostateczny (3.0)

61%-70% - dostateczny plus (3.5)

71%-80% - dobry (4.0)

81%-85% - dobry plus (4.5)

86%-100% - bardzo bobry (5.0)

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i egzaminu z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Recommended reading

  1. Froeb Luke M., McCann Brian T., Ekonomia menedżerska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012.
  2. Samuelson W. F., Marks S. G., Ekonomia menedżerska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.

Further reading

  1. Bowden Elbert V., Bowden Judith H., Ekonomia: nauka zdrowego rozsądku: amerykańsko-polski podręcznik akademicki makro- i mikroekonomii Wyższej Szkoły Społeczno-Ekonomicznej w Warszawie, Fundacja "Innowacja", Warszawa 2002.
  2. Munter M., Komunikacja menedżerska, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.: International Publishing Service SP. z o.o., Warszawa 2009
  3. Waśniewska A., Srzeszewska K., Ekonomia menedżerska. Podstawy teoretyczne z zadaniami, Akademia Morska w Gdyni, Gdynia 2012
  4. Solek A., Optymalne decyzje ekonomia menedżerska w zadaniach, Wyd. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2013.

Notes


Modified by dr Paweł Szudra (last modification: 13-05-2022 16:47)