SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Innowacje ekologiczne w przedsiębiorstwie |
Kod przedmiotu | 04.5-WZ-ZarzP-IEP |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Zarządzanie |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z problematyką ekoinnowacyjnej działalności współczesnego przedsiębiorstwa.
W szczególności w zakresie procesu tworzenie ekoinnowacji wewnątrz firmy, ich typologii, podstawowych czynników i barier oraz efektów ich wdrażania. Ponadto celem przedmiotu jest nabycie przez studentów umiejętności poszukiwania źródeł finansowania dla innowacji ekologicznych i prezentowania własnych pomysłów innowacyjnych.
brak
Wykład: Paradygmat rozwoju zrównoważonego jako wyznacznik proekologicznej działalności współczesnych przedsiębiorstw. Podstawowe determinanty oraz instrumenty proekologicznego zarządzania firmą. Innowacje ekologiczne - istota , rodzaje, czynniki i bariery tworzenia i wdrażania. Źródła finansowanie proekologicznych rozwiązań innowacyjnych w przedsiębiorstwie.
Ćwiczenia: Proces tworzenia innowacji w przedsiębiorstwie oraz ich dyfuzja w przestrzeni lokalnej i regionalnej. Rola ekoinnowacji w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa i kosztów zewnętrznych jego funkcjonowania. Znaczenie wiedzy i kompetencji ekologicznych w rozwoju innowacyji ekologicznych. Rodzaje ekoinnowacji w przedsiębiorstwach produkcyjnych, usługowych i przestrzeni publicznej. Ekoinnowacyjność w Polsce i UE. Przykłady innowacji ekologicznych wdrażanych w polskich przedsiębiorstwach,
Wykład konwencjonalny.
Ćwiczenia audytoryjne realizowane są w oparciu o pracę w grupach, burzę mózgów, prezentacje, projekty, dyskusje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Studenci zobowiązani są do uzyskania zaliczenia wykładu z oceną. Zaliczenie z oceną pozytywną otrzymuje student, który uzyska przynajmniej 60 % poprawnych odpowiedzi na w kolokwium kończącym cykl wykładów (K_W01, K_W13).
Student zobowiązany jest do uzyskania zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych na ocenę. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest złożenie i zaprezentowanie projektu dotyczącego problematyki innowacji ekologicznych w przedsiębiorstwie (K_U01, K_K02) , uzyskanie co najmniej 60% pozytywnych odpowiedzi z kolokwium (K_W01, K_W13).
1. Adamczyk J., Nitkiewicz T., Programowanie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007.
2. Burzyńska D., Fila J., Finansowanie inwestycji ekologicznych w przedsiębiorstwie, Difin Warszawa 2007.
3. Janasz W., Innowacje w zrównoważonym rozwoju organizacji, Difin Warszawa 2011.
4. Szabłowski J., (red.), Zarządzanie innowacjami. Teoria i praktyka, Balikesir Universitesi, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok 2006.
5. Szpor A., Śniegocki A., Ekoinnowacje w Polsce. Stan obecny, bariery rozwoju, możliwości wsparcia, Instytut Badań Strukturalnych, Warszawa 2012.
6. Zarębska J., Michalska M. Ecological innovations as a chance for sustainable development - directions and obstacles in their implementation, Management 2016, Vol. 20, no. 2.
1. Chodyński A., Wiedza i kompetencje ekologiczne w strategiach rozwoju przedsiębiorstw, Difin Warszawa 2007.
2. Janasz W., Kozioł K., Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007.
3. Piotrowska J., Ekoinnowacje – wyzwanie dla polskiej gospodarki, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych
i Zarządzania nr 28, Szczecin 2012.
4. Prahald C.K., Krishnan M.S., Nowa era innowacji, Wyd. Naukowe PWN Warszawa 2010.
5. Zarębska J., Żabińska I., Zarębski A., 2019, Eco – innovations in Poland - the extent of changes, development and barriers, Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization and Management Series 2019, No. 135, s. 245-256, ISSN: 1641-3466, DOI: 10.29119/1641-3466.2019.135.19.
6. Zarębska J., Sobolewska-Poniedziałek E., Jakubowski J., 2016, Wpływ edukacji ekologicznej na wzrost ekoinnowacji, General and Professional Education no 3, pp. 57-65, ISSN 2084-1469; online: http://pl.genproedu.com/paper/2016-03/057-065.pdf
Zmodyfikowane przez dr Paweł Szudra (ostatnia modyfikacja: 16-05-2022 13:55)