SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Analiza tekstu |
Kod przedmiotu | 08.9-WZ-BezD-ATE |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Bezpieczeństwo narodowe |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Analityk informacji |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ma za zadanie przygotowanie studentów do wieloaspektowej analizy tekstów kultury pochodzących z różnych źródeł i mających inne cele. Krytyczna analiza tekstu ma na celu przygotowanie studentów do kwestionowania przesłanek autora, zauważenia i wyodrębnienia warstwy retorycznej oraz ideologicznej tekstu, co pomoże prawidłowo zinterpretować jego przesłanie.
brak
1) Retoryczny aspekt tekstu. (4 godz.) 2) Pojęcie tekstu kultury 3) Intentio operis, intentio auctoris, a intentio lectoris (4 godz) 4) Czytelnik jako współautor tekstu 5) Analiza wybranego tekstu kultury w aspekcie politycznym 6) Analiza wybranego tekstu kultury w aspekcie propagandowym 7) Analiza wybranego tekstu kultury w aspekcie historycznym. 8) Analiza wybranego tekstu kultury w aspekcie hermeneutycznym. 9) Analiza wybranego tekstu kultury w aspekcie aksjologicznym. 10) Analiza wybranego tekstu kultury w aspekcie ikonograficznym. 11) Analiza wybranego tekstu kultury w aspekcie naukowym. 12) Teksty werbalne: radio i telewizja.
Rozmowa nauczająca, dyskusja, praca pod kierunkiem nad tekstem źródłowym i tekstem naukowym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność studenta na zajęciach oraz uzyskanie 3 pkt. za aktywność na zajęciach polegającą na udziale w dyskusji i prezentacji krótkiego referatu albo przeczytanej lektury z listy literatury uzupełniającej. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Powinna im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 - aktywność na zajęciach, 1 – referat, 1 – lektura. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach końcowego sprawdzianu. Ocena końcowa:
3 pkt. – dostateczny
3,5 pkt. – dostateczny plus
4 pkt. – dobry
5 pkt. – dobry plus
6 pkt. – bardzo dobry
Perelman Ch., Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, Warszawa 2002.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Andrzej Gillmeister, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-05-2022 09:05)