SylabUZ

Generate PDF for this page

MARKET ANALYSIS - course description

General information
Course name MARKET ANALYSIS
Course ID 04.9-WZ-LogP-AR
Faculty Faculty of Economics and Management
Field of study Logistics
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. Piotr Kułyk, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Rozwijanie kompetencji studentów oraz kształtowanie umiejętności praktycznych przygotowujących do wykorzystania wiedzy w pracy zawodowej polegającej na przeprowadzeniu kompleksowej analizy rynku i jej wykorzystania na potrzeby działalności gospodarczej.

Prerequisites

Wiedza z zakresu stosowania narzędzi i metod statystycznych

Scope

Wykład: Wprowadzenie do problematyki badań rynkowych – cele, funkcje i charakterystyka badań rynkowych, rodzaje i metody badawcze, przebieg procesu badawczego, standardy porównawcze. Ujęcie rynku i mechanizmu rynkowego – pojęcie i klasyfikacja rynków, czynniki wpływające na rynek, elementy procesu decyzyjnego, niepewność i ryzyko w sytuacjach rynkowych, faza cyklu życia sektora. Analiza struktury podmiotowej rynku: cele, zadania, rodzaje obszarów analizy, zasady, ograniczenia. Podejście czasowe i przestrzenne do problemu pojemności rynków.

Laboratorium: Cele gromadzenia danych, źródła informacji, metody gromadzenia danych, zasady budowy baz danych, przetwarzanie danych i prezentacja wyników. Badanie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa – analiza udziału w rynku. Analiza grup strategicznych, analiza konkurencji, stopień koncentracji rynku. Ocena chłonności i pojemności rynku, wpływ dochodów i cen na kształtowanie się pojemności rynku. Badanie braków towarowych i popytu niezaspokojonego, analiza popytu kształtującego się. Proces segmentacji rynku. Analiza przestrzennego zróżnicowania rynku, ocena stopnia równomierności występowania zjawiska w przestrzeni.

Teaching methods

Wykład - konwencjonalny

Laboratorium - praca w grupach, rozwiązywanie zadań, projekt, warsztaty, case study

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: zaliczenie z oceną

Laboratrorium: zaliczenie z oceną

Warunki zaliczenia wykładów: pytania otwarte (K_W08; K_U04).

Warunki zaliczenia laboratorium:  projekt semestralny oraz aktywność na zajęciach.

Recommended reading

  1. Balicki A., Analiza rynku, Wyd. WSZ, Gdańsk 2002
  2. Mazurek-Łopacińska K., Badania marketingowe – podstawowe metody i obszary zastosowań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2006.
  3. Kozielski R. (red.), Wskaźniki marketingowe. Wyd. Wolters Kluwer, 2008
  4. Mruk H. (red.), Analiza rynku, PWE, Warszawa 2005.
  5. Rosa G., Smalec A., Sondej T. , Analiza i funkcjonowanie rynku – ćwiczenia i zadania. Wyd. Naukowe US, 2010
  6. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe – metody i techniki, PWE, Warszawa 2002.
  7. Duliniec E., Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem, PWN, Warszawa 2000.
  8. Hague P., Hague N., Morgan C. A., Badania rynkowe w praktyce, Hellon, Gliwice 2005.

Further reading

  1. Mazurek-Łopacińska K. (red.), Badania marketingowe. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2005.
  2. Kaden R. J., Badania marketingowe, PWE, Warszawa 2008.
  3.  Kotler P., Marketing, Wydawnictwo Rebis, Warszawa 2005.
  4.  Mynarski S., Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2001.
  5. Wrzosek W., Funkcjonowanie rynku , PWE, Warszawa 2002

Notes


Modified by dr Paweł Szudra (last modification: 24-05-2022 13:26)