SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wykład monograficzny |
Kod przedmiotu | 04.9-WZ-LogD-Wm |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Logistyka |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Logistyka w biznesie |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie wiedzy o istocie kategorii jakości życia i koncepcji zrównoważonego rozwoju, relacjach między różnymi rodzajami jakości życia oraz wybranych metodach jej pomiaru..
Brak.
Jakość życia jako interdyscyplinarny przedmiot badań: m. in. nauki o jakości, psychologii, socjologii, statystyki, filozofii i nauk ekonomicznych. Wielka trójka kategorii: jakość życia jako cel nadrzędny, rozwój społeczno-gospodarczy jako cel główny i instrumentarium; uniwersalne pojęcie rozwoju i pojęcia pochodne – istota koncepcji zrównoważonego rozwoju. Istota życia – ujęcia zawężone i holistyczne (trzy sfery życia i osiem poziomów potrzeb). Siedem typologii jakości życia: wartościująca i niewartościująca, globalna i ograniczona, obiektywna i subiektywna, indywidualna i zbiorowa, bezpośrednia i pośrednia, zrównoważona i niezrównoważona oraz jakość życia według systemów wartości. Wzorce i antywzorce jakości życia, praktyczne problemy „przebiegunowania wzorców”, jakość życia a cechy człowieczeństwa - sens życia. Pomiar obiektywnej i subiektywnej jakości życia - korelacja między wskaźnikami jakości obiektywnej i subiektywnej (twierdzenie Campbella), subiektywny sens i pomiar jakości życia: wskaźniki zadowolenia/ satysfakcji/szczęścia, względne poczucie pokrzywdzenia jako czynnik wpływający na subiektywną jakość życia, subiektywna jakość życia a systemy wartości – jakość życia typu „mieć” i jakość życia typu „być”. Wybrane systemy pomiaru jakości życia (doświadczenia Diagnoz społecznych i pomiar na poziomie lokalnym).
Wykład konwencjonalny.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Studenci zobowiązani są do zaliczenia wykładu na ocenę. Zaliczenie ma postać pisemną.
[1] Borys T. (red.), 2005, Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok (dostępna także forma elektroniczna).
[2] Borys T., Rogala P. (red.), 2008, Jakość życia na poziomie lokalnym – ujęcie wskaźnikowe, Wyd. UNDP, Warszawa (dostępna także forma elektroniczna).
[3] Borys T., 2011, Zrównoważony rozwój a jakość życia człowieka, czyli krótka historia o trzech drogach i postawach życiowych, „Ekonatura”, nr 5, s. 28-30 (dostępna także forma elektroniczna).
[4] Borys T., 2014, Jakość życia a aksjologia przywództwa, [w:] Kulaszko I. (red. nauk.) „Etyka przywództwa. Ujęcie interdyscyplinarne”, Difin, Warszawa, s. 165-175.
[5] Borys T., 2015, Typologia jakości życia - pomiar statystyczny, " Wiadomości Statystyczne" nr 7,
[6] Borys T., 2021, W poszukiwaniu modułu uczuciowego jakości życia, Problemy Jakości s. 2-9, (online) DOI: 10.15199/46.2021.3.1
[1] Czapiński J., Panek T., Diagnoza społeczna – warunki i jakość życia Polaków. Rada Monitoringu Społecznego. Warszawa (diagnozy od 2000 roku dostępne na stronie internetowej: www. Diagnoza spoleczna…)
[2] Goleman D., Inteligencja emocjonalna, wyd. Media Rodzina of Poznań, Poznań, 1999.
[3] Jakość życia w perspektywie nauk humanistycznych, ekonomicznych i ekologii, Wyd. AE Jelenia Góra 2003
[4] Kolman R. Jakość życia na co dzień, wyd. OPO, Bydgoszcz 2002.
[5] Skrzypek E., Uwarunkowania jakości życia w społeczeństwie informacyjnym, wyd. UMCS, Lublin 2007
Zmodyfikowane przez dr Paweł Szudra (ostatnia modyfikacja: 23-05-2022 20:31)