SylabUZ

Generate PDF for this page

History of Medicine - course description

General information
Course name History of Medicine
Course ID 08.3-WL-LEK-HM
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Marcin Błaszkowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Przedstawienie rozwoju medycyny w kontekście społeczno-kulturowym na przestrzeni wieków. Wykazanie znaczenie tradycji dla zawodu lekarza. Wykorzystywanie wiedzy historycznej w ocenie współczesnej medycyny; prognozowania rozwoju medycyny; rozpoznawania ciągłości myśli lekarskiej w aspekcie postępu nauk medycznych i powiązań interdyscyplinarnych. Rozpoznawanie czynników kształtujących rozwój medycyny. 

Prerequisites

Znajomość historii na poziomie szkoły średniej.

Scope

  1. Medycyna w okresie starożytności i średniowiecza.
  2. Pojęcia choroby i leczenia według Hipokratesa i Galena.
  3. Organizacja lecznictwa w starożytności i średniowieczu.
  4. Chrześcijański rozwój lecznictwa szpitalnego.
  5. Rozwój ośrodków kształcenia medycznego w Europie; początek rozwoju Uniwersytetów.
  6. Warunki higieniczno-sanitarne, zarazy, epidemie.
  7. Nierównoległy rozwój chirurgii i medycyny.
  8. Szkoła wiedeńska i rozwój medycyny klinicznej.
  9. Początki i rozwój nauk eksperymentalnych.
  10. Od miazmatów przez bakteriologię do antyseptyki oraz aseptyki.
  11. Doktryny w medycynie XIX w.
  12. Początki medycyny społecznej.
  13. Najwybitniejsi polscy lekarze i rozwój ośrodków medycznych.
  14. Współczesna medycyna w Polsce i na świecie.

Teaching methods

Zajęcia prowadzone są w formie wykładów dla całego roku. Przekazywanie wiedzy oparte o prezentacje multimedialne zawierające fotografie i ryciny nawiązujące do poruszanych zagadnień.

Współpraca studentów przy przygotowaniu poszczególnych prezentacji tematycznych

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  1. Obecność i aktywny udział w zajęciach.
  2. Nieobecności - dopuszczalna jest jedna usprawiedliwiona nieobecność. Sudent powinien odrobić nieobecności w porozumieniu z prowadzącym zajęcia przed egzaminem/zaliczeniem.

  3. Pozytywna ocena przygotowanej samodzielnie prezentacji i/lub pisemnego opracowania z wybranych tematów w uzgodnionym terminie.

Recommended reading

  1. Gajda Z., Do historii medycyny wprowadzenie, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.
  2. Szumowski W. Historia medycyny filozoficznie ujęta. Wydawnictwo Antyk 2008.
  3. Brzeziński T. Historia medycyny. Wydawnictwo PZWL Warszawa 2014.

Further reading

  1. Kotuła J. Nasze Lubuskie - Lekarskie Portrety, Wydawnictwo UZ , Zielona Góra 2020
  2. Kotuła J. W służbie Świętej Apolonii. Rozwój lecznictwa stomatologicznego w Zielonej Górze w latach 1945-1989., Wydawnictwo UZ, Zielona Góra, 2019.
  3. Periodyki naukowe poświęcone historii medycyny (Archiwum Historii  i Fiozofii Medycyny, Medynycna Nowożytna, Vesalius).
  4. Studentom zaleca się korzystanie z innych źródeł (monografie, wydawnictwa popularno-naukowe, periodyki).

Notes


Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 09:52)