SylabUZ
Course name | Medical Psychology |
Course ID | 14.4-WL-LEK-PL |
Faculty | Faculty of Medicine and Health Sciences |
Field of study | Medical |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree (6 years) |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 15 | 1 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 15 | 1 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą psychologiczną umożliwiającą rozumienie mechanizmów kierujących funkcjonowaniem człowieka , przedstawienie związanej z najważniejszymi zagadnieniami psychologii zdrowia, psychologii klinicznej i psychologii chorego somatycznie w kontekście procesów zdrowia i choroby, a także nabycie umiejętności rozpoznawania psychologicznych problemów pacjenta, nawiązywania z pacjentem empatycznego kontaktu, dostosowywania się do własnych predyspozycji psychicznych i ograniczeń emocjonalnych w wykonywaniu zawodu lekarza. Student zapoznaje się z zasadami prowadzenia rozmowy i wywiadu z pacjentem według kryteriów psychologicznych, a także korzystnego wpływania na stan psychiczny pacjenta, szczególnie pacjenta w stresie lub cierpiącego z powodu zaburzeń psychosomatycznych.
brak
Wykłady:
Podstawowe koncepcje psychologiczne a rozumienie zdrowia i choroby. Wybrane zagadnienia funkcjonowania psychicznego człowieka: procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne. Czynniki psychospołeczne a zdrowie: emocje, rola osobowości, czynniki sytuacyjne, wsparcie społeczne. Stres i radzenie sobie z sytuacjami trudnymi. Psychologia człowieka chorego somatycznie: reakcja pacjenta na chorobę, ból, śmierć. Specyfika kontaktu lekarz- pacjent: wyzwania i zagrożenia- efekt placebo, i nocebo. Psychologia zdrowia: psychologiczne aspekty promocji zdrowego stylu życia.
Ćwiczenia:
Znaczenie relacji pacjent- lekarz dla przebiegu leczenia : przekazywanie informacji trudnych i niepomyślnych, rozmowy o śmierci, przekazywanie diagnozy. Specyficzne sytuacje w relacji z pacjentem i jego rodziną: dziecko i jego opiekunowie, pacjent w podeszłym wieku, pacjent agresywny, pacjent chory onkologicznie, z zaburzeniami psychicznymi. Kontakt z pacjentem w warunkach trudnych emocjonalnie. Człowiek umierający: relacja lekarz-pacjent, reakcje psychiczne w obliczu śmierci, potrzeby osób umierających. Stres w zawodzie lekarza oraz konstruktywne sposoby radzenia sobie ze stresem. Problemy wypalenia zawodowego: rozpoznawanie, zapobieganie i leczenie. Ćwiczenia praktyczne w zakresie zastosowania wiedzy i umiejętności psychologicznych do rozwiązywania problemów z praktyki medycznej.
Wykład klasyczny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, omówienie przypadku, analiza przypadku klinicznego, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna („burza mózgów”), film, pokaz czynności z objaśnieniem, instruktaż, ćwiczenia w parach i małych grupach.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Obecność na zajęciach, zaliczenie pisemnego lub ustnego kolokwium, aktywny udział w ćwiczeniach, praca pisemna lub inna podana przez prowadzącego na początku zajęć. Warunkiem zaliczenia przedmiotu (ocena końcowa) jest otrzymanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładów. Forma zaliczenia oraz forma poprawy ustalana jest na pierwszych zajęciach przez prowadzącego zajęcia. Umiejętności praktyczne weryfikowane są poprzez obserwację podczas ćwiczeń. O ocenie końcowej decyduje średnia ważona. Ocena z zaliczenia liczona jest wg następującej skali:
2.90 - 3.29 - ocena 3.0;
3.30 - 3.59 - ocena 3.5;
3.60 - 4.29 - ocena 4.0;
4.30 - 4.59- ocena 4.5;
4.60 - 5.0 - ocena 5.0
Usprawiedliwiona nieobecność na zajęciach - może być jedna - zaliczana jest indywidualnie na warunkach ustalanych każdorazowo z osobą prowadzącą.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 10:21)