SylabUZ

Generate PDF for this page

Medical Psychology - course description

General information
Course name Medical Psychology
Course ID 14.4-WL-LEK-PL
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Credit with grade
Class 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest  zapoznanie studentów z podstawową wiedzą psychologiczną umożliwiającą rozumienie mechanizmów kierujących funkcjonowaniem człowieka , przedstawienie związanej z najważniejszymi zagadnieniami psychologii zdrowia, psychologii klinicznej i psychologii chorego somatycznie w kontekście procesów zdrowia i choroby, a także  nabycie umiejętności rozpoznawania psychologicznych problemów pacjenta, nawiązywania z pacjentem empatycznego kontaktu, dostosowywania się do własnych predyspozycji psychicznych i ograniczeń emocjonalnych w wykonywaniu zawodu lekarza. Student zapoznaje się z zasadami prowadzenia rozmowy i wywiadu z pacjentem według kryteriów psychologicznych, a także korzystnego wpływania na stan psychiczny pacjenta, szczególnie pacjenta w stresie lub cierpiącego z powodu zaburzeń psychosomatycznych.

Prerequisites

brak

Scope

Wykłady:

Podstawowe koncepcje psychologiczne a rozumienie zdrowia i choroby. Wybrane zagadnienia funkcjonowania psychicznego człowieka: procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne. Czynniki psychospołeczne a zdrowie: emocje, rola osobowości, czynniki sytuacyjne, wsparcie społeczne. Stres i radzenie sobie z sytuacjami trudnymi. Psychologia człowieka chorego somatycznie: reakcja pacjenta na chorobę, ból, śmierć. Specyfika kontaktu lekarz- pacjent: wyzwania i zagrożenia- efekt placebo,  i nocebo. Psychologia zdrowia: psychologiczne aspekty promocji zdrowego stylu życia.

Ćwiczenia:

Znaczenie relacji pacjent- lekarz dla przebiegu leczenia : przekazywanie informacji trudnych i niepomyślnych, rozmowy o śmierci, przekazywanie diagnozy.  Specyficzne sytuacje w  relacji z pacjentem i jego rodziną: dziecko i jego opiekunowie, pacjent w podeszłym wieku, pacjent agresywny, pacjent chory onkologicznie, z zaburzeniami psychicznymi. Kontakt z pacjentem w warunkach trudnych emocjonalnie. Człowiek umierający: relacja lekarz-pacjent, reakcje psychiczne w obliczu śmierci, potrzeby osób umierających. Stres w zawodzie lekarza oraz konstruktywne sposoby radzenia sobie ze stresem. Problemy wypalenia zawodowego:  rozpoznawanie, zapobieganie i leczenie. Ćwiczenia praktyczne w zakresie zastosowania wiedzy i umiejętności psychologicznych do rozwiązywania problemów z praktyki medycznej. 

Teaching methods

Wykład klasyczny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, omówienie przypadku, analiza przypadku klinicznego, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna („burza mózgów”), film, pokaz czynności  z objaśnieniem, instruktaż, ćwiczenia  w parach i małych grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obecność na zajęciach, zaliczenie pisemnego lub ustnego kolokwium, aktywny udział w ćwiczeniach, praca pisemna lub inna podana przez prowadzącego na początku zajęć. Warunkiem zaliczenia przedmiotu (ocena końcowa) jest otrzymanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładów. Forma zaliczenia oraz forma poprawy ustalana jest na pierwszych zajęciach przez prowadzącego zajęcia. Umiejętności praktyczne weryfikowane są poprzez obserwację podczas ćwiczeń. O ocenie końcowej decyduje średnia ważona. Ocena z zaliczenia liczona jest wg następującej skali:

2.90 - 3.29 - ocena 3.0;

3.30 - 3.59 - ocena 3.5;

3.60 - 4.29 - ocena 4.0;

4.30 - 4.59- ocena 4.5;

4.60 - 5.0 - ocena 5.0

Usprawiedliwiona nieobecność na zajęciach - może być jedna - zaliczana jest indywidualnie na warunkach ustalanych każdorazowo z osobą prowadzącą. 

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

Recommended reading

  1. Jakubowska-Winecka A., Włodarczyk D. Psychologia w praktyce medycznej. PZWL, Warszawa 2007
  2. Będkowska- Korpała, B., Gierowski J. (red.) Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. WUJ, 2007
  3. Steciwko, A. Barański J., Porozumiewanie się lekarza z pacjentem i jego rodziną. Elsevier, Wrocław 2012

Further reading

  1. Gałecki,P., Talarowska, M., Florkowski A. Podstawy Psychologii Podręcznik dla studentów medycyny i kierunków medycznych, Wyd. Continuo, 2011
  2. Kübler-Ross E. Rozmowy o śmierci i umieraniu, Media Rodzina of Poznań, Poznań 2001
  3. Sapolsky R. M. Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu. PWN, Warszawa 2010

Notes


Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 10:21)