SylabUZ

Generate PDF for this page

Evidence-based Medicine - course description

General information
Course name Evidence-based Medicine
Course ID 12.0-WL-LEK-MODN
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. n. med. Wojciech Błogowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Wprowadzenie studentów w zagadnienia prowadzenia badań naukowych w zakresie medycyny oraz praktykowania medycyny opartej na dowodach naukowych – EBM (ang. Evidence Based Medicine). Nabycie przez studentów kierunku lekarskiego podstawowych informacji dotyczących badań naukowych w medycynie i roli lekarza w ich prowadzeniu, jak również kreowanie podstawowych umiejętności w zakresie formułowania hipotez badawczych, krytycznej oceny dostępnych badań naukowych oraz wstępnego planowania struktury projektów naukowych. Kształtowanie umiejętności studentów do prezentowania podstawowych założeń oryginalnych badań naukowych, ich interpretacji oraz krytycznej analizy.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu etyki lekarskiej oraz medycyny klinicznej, w tym elementy wchodzące w skład kształcenia przedklinicznego, takie jak immunologia kliniczna, genetyka kliniczna, radiologia czy patomorfologia.

Scope

Podstawowe etyczne i prawne regulacje określające wykonywanie zawodu lekarza w Polsce.

Podstawowe aspekty etyczności badań naukowych w medycynie. Założenia medycyny opartej na dowodach naukowych – EBM.

Filozofia EBM – podstawy decyzji klinicznych oraz formułowanie pytań klinicznych i ich składowe (populacja, interwencja, twarde i miękkie punkty końcowe, jakość życia, koszty opieki). Charakterystyka źródeł odpowiedzi na pytania kliniczne (międzynarodowe bazy danych gromadzące badania pierwotne, wtórne, strukturalne streszczenia badań pierwotnych i wtórnych, wytyczne, podręczniki, komputerowe systemy doradcze i sztuczna inteligencja w podejmowaniu decyzji klinicznych). Strategia wyszukiwania odpowiedzi na pytanie kliniczne (na podstawie wykorzystania bazy Medline oraz Scopus).

Finansowanie badań naukowych oraz pojęcie i znaczenie występowania konfliktu interesów w medycynie.

Praktyczna lektura artykułu naukowego z zakresu specjalności klinicznej będącej w obrębie indywidualnych zainteresowań studenta.

Teaching methods

Wykłady w liczbie 30 godzin mają na celu podsumowanie szczegółowej wiedzy dot. prowadzenia badań naukowych z naciskiem na zastosowanie wykorzystania dostępnych badań naukowych w podejmowaniu decyzji klinicznych. Metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, przykłady rozwiązywania problemów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów:

Aby uzyskać zaliczenie student będzie miał za zadanie opracowanie i opisanie hipotetycznego oryginalnego projektu naukowego o charakterze ustalonym w ramach zajęć lub dokonać analizy badania oryginalnego opublikowanego w recenzowanym czasopiśmie naukowym z zakresu indywidualnych zainteresowań studenta. W przypadkach nieobecności usprawiedliwionych (nie przekraczających więcej niż 50% wszystkich zajęć) student powinien uzupełnić braki w terminie i formie uzgodnionymi z prowadzącym zajęcia zgodnie z regulaminem studiow.

Ocena końcowa:

Ocena końcowa będzie wystawiana na podstawie wykonanego zadania lub przeprowadzonej krytycznej analizy badania oryginalnego.

Recommended reading

  1. Budziński R. (red.) I Gdańska Debata Lekarska. Medycyna oparta na dowodach naukowych. Wyd. Bernardinum 2015.
  2. Zasoby internetowe: PubMed Tutorial. PubMed QuickTours. U.S. National Library of Medicine. https://www.nlm.nih.gov/bsd/disted/pubmedtutorial/cover.html
  3. STROBE Statement (wytyczne opracowywania wyników badań obserwacyjnych oraz inne wytyczne: CONSORT – randomizowane badania kliniczne, PRISMA – przeglądy systematyczne i metaanalizy)
  4. Kallestinova ED. How to Write Your First Research Paper. Yale J Biol Med. Sep 2011; 84(3):181–190. Zasoby internetowe: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3178846

Further reading

  1. Kulczycki E. Warsztat badacza. Blog. Zasoby internetowe: http://ekulczycki.pl/ ; w tym m.in.: http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/jak-napisac-dobry-abstrakt/
  2. About Clinical Studies. U.S. National Institutes of Health. Zasoby internetowe: http://www.clinicaltrials.gov/ct2/about-studies/learn
  3. Giving research presentations. Pfirman S. Lamont-Doherty Earth Observatory, Columbia University. Zasoby internetowe: http://www.ldeo.columbia.edu/~martins/sen_sem/sci_talk/Scientific_talk.ppt

Notes


Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 10:32)