SylabUZ

Generate PDF for this page

Clinical Laboratory Science - course description

General information
Course name Clinical Laboratory Science
Course ID 12.8-WL-LEK-DLA
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Hanna Hołysz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 30 2 Exam
Laboratory 45 3 45 3 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu diagnostyka laboratoryjna jest zapoznanie Studenta z zasadami pracy medycznego laboratorium diagnostycznego oraz z możliwościami diagnostyki laboratoryjnej w różnicowaniu stanu zdrowia i choroby. Ponadto, podczas realizacji przedmiotu Student zdobędzie wiedzę i umiejętności związane z prawidłowym doborem badań laboratoryjnych niezbędnych do diagnozowania i monitorowania najczęstszych zaburzeń narządowych i układowych. Nabędzie także wiedzę związaną z prawidłowym przygotowaniem pacjenta do badań laboratoryjnych oraz z właściwą interpretacją uzyskanych wyników badań. Kształtowane będą także  umiejętności współpracy lekarza z pracownikami medycznego laboratorium diagnostycznego.

Prerequisites

Przed przystąpieniem do zajęć z diagnostyki laboratoryjnej Student powinien posiadać wiedzę z zakresu biochemii, anatomii, fizjologii, histologii z cytofizjologią, a także patofizjologii chorób.

Scope

  1. Rodzaje wykonywanych badań laboratoryjnych, ich znaczenie diagnostyczne oraz przyczyny błędów przedanalitycznych, analitycznych i poanalitycznych.
  2. Rodzaj optymalnego materiału biologicznego zależny od rodzaju badań diagnostycznych, zasady jego pobierania, transportu oraz przechowywania. 
  3. Diagnostyka laboratoryjna zaburzeń narządowych i układowych.
  4. Diagnostyka laboratoryjna schorzeń hematologicznych i zaburzeń hemostazy.
  5. Diagnostyka laboratoryjna płynów ustrojowych i wydalin
  6. Diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej, lipidowej i białkowej.
  7. Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej.
  8. Diagnostyka chorób metabolicznych.
  9. Diagnostyka chorób układu moczowo-płciowego.
  10. Diagnostyka niepłodności męskiej i damskiej oraz wykorzystanie badań laboratoryjnych w monitorowaniu ciąży
  11. Diagnostyka chorób układu sercowo-naczyniowego i oddechowego.
  12. Diagnostyka biochemiczna nowotworów.
  13. Diagnostyka zaburzeń hormonalnych.
  14. Diagnostyka zatruć oraz terapia monitorowania leczenia.
  15. Parametry stanu zapalnego.
  16. Diagnostyka laboratoryjna w stanach nagłych.
  17. Wykorzystanie nowoczesnych metod diagnostycznych w diagnostyce chorób genetycznie uwarunkowanych 

Teaching methods

Tematy będą realizowane podczas wykładów oraz ćwiczeń.

Wykłady będą prowadzone podczas 4 semestru w formie prezentacji z wykorzystaniem technik multimedialnych

Ćwiczenia będą prowadzone w laboratorium diagnostycznym w grupach 8-10 osobowych, z praktyczną nauką metod pobierania i zabezpieczania materiału do badań, opracowania materiału i możliwości aparaturowych. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie ćwiczeń:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność, aktywne uczestnictwo we wszystkich ćwiczeniach oraz uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch sprawdzianów cząstkowych z ćwiczeń 1-6 (sprawdzian nr 1) oraz 7-14 (sprawdzian nr 2) a także uzyskanie oceny pozytywnej z zaliczenia praktycznego.

Student musi zrealizować wszystkie przewidziane programem ćwiczenia. Dopuszcza się 2 usprawiedliwione nieobecności na zajęciach laboratoryjnych. Nieobecność powinna zostać usprawiedliwiona odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy - u osoby prowadzącej dane ćwiczenia bądź u koordynatora  przedmiotu w ciągu 5 dni od dnia zakończenia absencji.  Uznanie usprawiedliwienia upoważnia do odrobienia danego ćwiczenia w terminie oraz formie wyznaczonych przez nauczyciela odpowiedzialnego za  dane ćwiczenie. Nieobecności nieusprawiedliwione oznaczają brak możliwości zaliczenia ćwiczeń.

Praktyczne umiejętności Studenta zostaną sprawdzone podczas zaliczenia praktycznego. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej Student ma prawo do 1 poprawy zaliczenia praktycznego.  Termin poprawy ustala prowadzący ze Studentem bądź Starostą roku. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności Studenta podczas zaliczenia praktycznego Student ma prawo do przystąpienia do zaliczenia w terminie ustalonym ze Studentem bądź Starostą roku.

Ocena końcowa z ćwiczeń jest wyliczana na podstawie średniej arytmetycznej z 2 ocen z testów cząstkowych oraz z zaliczenia praktycznego.

Studentowi przysługuje prawo do dwukrotnego poprawiania każdej oceny niedostatecznej uzyskanej podczas sprawdzianów cząstkowych.  Jeżeli Student nie uzyska ocen pozytywnych z kolokwiów cząstkowych ma prawo przystąpić do końcowego  kolokwium wyjściowego obejmującego całość materiału omawianego na ćwiczeniach. Student ma prawo do jednokrotnego poprawienia tego kolokwium w przypadku jego niezaliczenia. Kolokwia cząstkowe będą miały formę testową (pytania zamknięte jednokrotnego wyboru).  Zaliczenie poprawkowe będzie miało formę testową bądź opisową. W przypadku nieprzystąpienia do ustalonego terminu kolokwium końcowego Student uzyskuje ocenę niedostateczną.

W przypadku uzyskania ocen niedostatecznych ze sprawdzianów cząstkowych,  zaliczenia praktycznego bądź kolokwium końcowego Student nie uzyskuje zaliczenia ćwiczeń i nie może przystąpić do egzaminu końcowego, co skutkuje oceną niedostateczną.

Egzamin końcowy:

Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest obecność na wykładach oraz uzyskanie zaliczenia ćwiczeń. Egzamin końcowy będzie miał formę testową i składał się z 60 zamkniętych pytań, jednokrotnego wyboru obejmującego tematy omawiane podczas wszystkich form zajęć. Student ma prawo do jednokrotnego poprawiania egzaminu końcowego. Egzamin poprawkowy będzie miał formę testową bądź opisową.

Nieobecność Studenta podczas egzaminu końcowego musi zostać usprawiedliwiona odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy - u koordynatora przedmiotu w ciągu 3 dni od terminu egzaminu. Uznanie usprawiedliwienia upoważnia do przystąpienia do egzaminu, który będzie uznany jako składany w pierwszym terminie, w formie testowej bądź opisowej.

Nieuznanie usprawiedliwienia będzie skutkowało uzyskaniem przez Studenta oceny niedostatecznej z pierwszego terminu egzaminu.  

Dopuszcza się dwie usprawiedliwione nieobecności podczas egzaminu. Kolejna nieobecność będzie skutkowała uzyskaniem przez Studenta oceny niedostatecznej.

Próg zaliczenia: próg uzyskania oceny pozytywnej z kolokwiów cząstkowych z ćwiczeń oraz egzaminu końcowego wynosi 60%. Oceny przeliczane będą według skali:

94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0

Ocena końcowa: Ocena końcowa będzie wynikała ze średniej ważonej wyliczanej na podstawie oceny końcowej z ćwiczeń (40%)  oraz oceny z egzaminu teoretycznego (60%).  

Wyniki średniej ważonej (ocena końcowa) ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 - 3,74 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 - 4,24 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 - 4,74 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione w Warunkach zaliczenia regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. Dembińska-Kieć A, Naskalski JW (red.). Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Podręcznik dla studentów medycyny. Wyd. IV uzup. i popr. Edra Urban&Partner, Wrocław 2017.
  2. Kokot F, Hyla-Klekot L, Kokot S. Badania laboratoryjne. Zakres norm i interpretacja. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2015.
  3. Solnica B (red.). Diagnostyka laboratoryjna. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2013.

 

Further reading

  1. Kopczyński Z. Wybrane zagadnienia z laboratoryjnej diagnostyki medycznej. Podręcznik dla studentów oddziału medycyny laboratoryjnej. UM Poznań, Poznań 2014.
  2. Solnica B, Sztefk K (red.). Medyczne laboratorium diagnostyczne. Metodyka i aparatura. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2015.
  3. Artykuły naukowe z zakresu diagnostyki laboratoryjnej dostępne w bazach udostępnionych przez Bibliotekę Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Notes


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 11-07-2022 15:01)