SylabUZ

Generate PDF for this page

Internal Diseases - Hematology - course description

General information
Course name Internal Diseases - Hematology
Course ID 12.0-WL-LEK-CHWHE
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Mirosław Franków
  • dr hab. n. med. Katarzyna Brzeźniakiewicz-Janus, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Zajęcia kliniczne 20 1,33 20 1,33 Credit with grade
Seminar 10 0,67 10 0,67 Credit with grade
Lecture 5 0,33 5 0,33 Credit with grade

Aim of the course

Celem kształcenia jest zapoznanie studentów ze współczesną wiedzą z zakresu chorób układu krwiotwórczego, nabycie umiejętności rozpoznawania objawów chorób hematologicznych. Student poznaje zasady diagnostyki i interpretacji badań dodatkowych, uczestniczy w badaniach inwazyjnych i procesie planowania leczenia cytostatykami. Zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w hematologii. Nabycie przez studenta podstawowych umiejętności niezbędnych w prowadzeniu badań klinicznych oraz integracji wiedzy i umiejętności klinicznych z dowodami naukowymi. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i w zakresie edukacji pacjenta i jego rodziny.

 

Prerequisites

Znajomość anatomii, histologii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii.

Scope

  1. Hematopoeza.
  2. Niedokrwistości.
  3. Pancytopenia.
  4. Limfadenopatia.
  5. Hipersplenizm.
  6. Ostre i przewlekłe białaczki.
  7. Zespoły mielodysplastyczne.
  8. Szpiczak plazmocytowy.
  9. Chłoniaki nieziarnicze
  10. Chłoniak Hodgkina
  11. Nowotwory mieloproliferacyjne.
  12. Skazy krwotoczne.
  13. Stany nadkrzepliwości.
  14. Zaburzenia hemostazy.
  15. Stany nagłe w hematologii
  16. Zasady chemioterapii.
  17. Podstawy transplantacji komórek krwiotwórczych.
  18. Wpływ leków na zaburzenia parametrów morfologicznych krwi.

Teaching methods

Wykład: metoda podająca, wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.

Seminaria: metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, prowadzona w grupach maks. 10-osobowych w trakcie zajęć klinicznych. Zajęcia obejmują analizę przypadków klinicznych z dyskusją problemową dotyczącą wyników uzyskanych w pracy indywidualnej i grupowej.

Zajęcia kliniczne w grupach 5 osób prowadzone w oddziale hematologii oraz w poradni hematologicznej. W praktycznym nauczaniu nacisk kładziony jest na nabycie umiejętności wczesnego wykrywania i planowania diagnostyki chorób układu krwiotwórczego. Podczas ćwiczeń student doskonali umiejętności badania podmiotowego i przedmiotowego, ustalanie rozpoznania wstępnego, propozycje badań laboratoryjnych i pracownianych, ich interpretacja, rozpoznanie różnicowe, rozpoznanie ostateczne, propozycja postępowania leczniczego u chorych hospitalizowanych stosownie do tematyki seminariów. Udział studentów w obchodach lekarskich. Przedstawienie przypadku przez studenta przed grupą studencką i nauczycielem akademickim. Samodzielne opracowanie historii choroby, pod kontrolą nauczyciela akademickiego.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte) z treści obowiązującej na wykładach. Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.

Progi procentowe ocen: 0-59% - 2,0; 60-67% - 3,0; 68-75% - 3,5; 76-83% - 4,0; 84-91% - 4,5; 92-100% - 5,0

Zaliczenie zajęć klinicznych i seminariów: uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu zajęć. Ocenie podlegają sprawdziany wprowadzające do zajęć/tematu w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte)– ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Progi procentowe ocen: 0-59% - 2,0; 60-67% - 3,0; 68-75% - 3,5; 76-83% - 4,0; 84-91% - 4,5; 92-100% - 5,0

Ocena końcowa to średnia ocen uzyskanych ze wszystkich form kształcenia (wykłady+seminaria+ćwiczenia). Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Z każdej części student musi uzyskać co najmniej ocenę dostateczną. W przypadku braku uzyskania zaliczenia wykładów, seminariów i zajęć klinicznych przed pierwszym terminem testu końcowego zgodnie z regulaminem studiów student w pierwszym terminie otrzymuję ocenę niedostateczną oraz uzgadnia formę i termin ponownego podejścia do zaliczenia danej części zajęć (wykładów/seminarów i/lub ćwiczeń) z prowadzącym dane zajęcia. 

Usprawiedliwieniem nieobecności na wszystkich formach kształcenia jest zaświadczenie lekarskie lub ważny wypadek losowy (potwierdzony wiarygodnym dokumentem zaakceptowanym przez prowadzącego zajęcia). Dopuszcza się usprawiedliwioną nieobecność na 20% godzin przewidzianych w danej formie kształcenia. Po uzgodnieniu z prowadzącym, dopuszcza się odrabianie zajęć klinicznych (seminaria i ćwiczenia) przez Studenta z inną grupą. Odrobienie zajęć wykładowych po indywidualnym uzgodnieniu z Koordynatorem przedmiotu. 

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

Recommended reading

  1. Gajewski, P. et al: Interna Szczeklika. Podręcznik chorób wewnętrznych 2020.
  2. Choroby układu krwiotwórczego. red. Andrzej Hellmann, Medycyna Praktyczna, 2017 
  3. Dmoszyńska, A. et al. Wielka Interna: T. 10 Hematologia. Medical Tribune Polska, 2011
  4. Jędrzejczak, W. W, Robak, T., Podolak-Dawidziak, M. Praktyka Hematologiczna. Praca zbiorowa. Termedia Wydawnictwa Medyczne, 2015. Wyd. 1 

Further reading

  1. Herold G (red.) Medycyna wewnętrzna. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2007
  2. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Notes


Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 11:14)