SylabUZ

Generate PDF for this page

Clinical Pharmacology - course description

General information
Course name Clinical Pharmacology
Course ID 12.5-WL-LEK-FKL
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Sylwia Michalak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Credit with grade
Zajęcia kliniczne 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Celem kształcenia jest powiązanie podstawowych informacji z zakresu farmakologii z aspektami klinicznymi oraz indywidualnymi sytuacjami klinicznymi. Celem nauczania  jest nabycie wiedzy o możliwościach terapeutycznych w odniesieniu do określonych jednostek chorobowych i sytuacji klinicznych, z uwzględnieniem medycyny opartej na faktach, ale też potrzebą indywidualizacji terapii,  czynników ekonomicznych.  Celem jest także nauczenie pozyskiwania i krytycznej interpretacji  informacji o lekach, zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w farmakologii klinicznej. Nabycie przez studenta podstawowych umiejętności niezbędnych w prowadzeniu badań klinicznych oraz integracji wiedzy i umiejętności klinicznych z dowodami naukowymi. Zajęcia kliniczne maja na celu nauczenie studenta wdrażania terapii zgodnie z obowiązującymi standardami, z uwzględnieniem efektów działania leków, działań niepożądanych, interakcji lekowych, obecności procesów patologicznych w organizmie.

Prerequisites

Znajomość fizjologii, patofizjologii, genetyki, farmakologii, podstaw toksykologii, propedeutyki chorób wewnętrznych i propedeutyki pediatrii.

Scope

Wykłady

1.    Wstęp do farmakologii klinicznej. Farmakokinetyka kliniczna.

2.    Niepożądane działania leków. Raportowanie powikłań polekowych.

3.    Interakcje leków. Niezgodności farmaceutyczne.

4.    Indywidualizacja farmakoterapii u dzieci i u osób w starszym wieku. Optymalizacja farmakoterapii w okresie ciąży i karmienia piersią

5.   Zmiany działania leków uwarunkowane zaburzeniami ich kinetyki w stanach patologicznych.

6.   Wpływ leków na wyniki badań laboratoryjnych. Farmakoterapia monitorowana.

7.   Planowanie i prowadzenie badań klinicznych zgodnie z zasadami Good Clinical Practice.

8.   Farmakogenetyka. Farmakoekonomika. Farmakologia społeczna.

 

Zajęcia kliniczne- farmakologia kliniczna w praktyce:

1.  Farmakoterapia ostrych zespołów wieńcowych, ostrej niewydolności serca, zaburzeń rytmu serca

2.   Farmakoterapia nadciśnienia tętniczego, przewlekłych zespołów wieńcowych, hyperlipidemii.

3.   Farmakoterapia bólu w różnych sytuacjach klinicznych, w różnych grupach wiekowych, w ciąży i u kobiet karmiących piersią.

4.   Farmakoterapia cukrzycy

5.   Farmakoterapia różnych typów niedokrwistości.

6.  Farmakoterapia wybranych chorób przewlekłych.

 

Teaching methods

Wykłady w formie prezentacji multimedialnych. Zajęcia kliniczne  w formie  analizy przypadków klinicznych i doboru terapii przez studentów. Dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: Uczestnictwo w wykładach jest obowiązkowe. Wykład zakończony zaliczeniem pisemnym w formie testu (30-60 pytań testowych jednokrotnego i/lub wielokrotnego wyboru). Do otrzymania oceny pozytywnej z wykładu konieczne jest uzyskanie co najmniej 60% punktów. W przypadku braku uzyskania zaliczenia w pierwszym terminie - zaliczenia poprawkowe przeprowadzane są w formie ustnej lub pisemnej, po odpowiednio wczesnym poinformowaniu studenta.
Zajęcia kliniczne prowadzone są w formie bloków tematycznych. Przygotowanie do zajęć weryfikowane w formie ustnej lub pisemnej. Każdy niezaliczony sprawdzian ustny czy pisemny może być poprawiany maksymalnie trzy razy. Ocena końcowa z zajęć klinicznych jest średnią arytmetyczną  wszystkich ocen uzyskanych w trakcie zajęć klinicznych.

Nieobecności na wykładach czy zajęciach klinicznych student odrabia z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Nieobecności nie powinny przekraczać 10 procent godzin przewidzianych na daną formę zajęć. Usprawiedliwienie - odpowiedni dokument poświadczający chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy - należy przedstawić prowadzącemu zajęcia w ciągu 3 dni roboczych od zdarzenia. Nieobecności nieusprawiedliwione oznaczają brak możliwości zaliczenia przedmiotu.

Sprawdziany testowe oceniane są w sposób następujący:

ocena 3,0: 60-69% poprawnych odpowiedzi,
ocena 3,5: 70-79% poprawnych odpowiedzi,
ocena 4,0: 80-89% poprawnych odpowiedzi,
ocena 4,5: 90-95% poprawnych odpowiedzi,
ocena 5,0: 96-100% poprawnych odpowiedzi

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna oceny z wykładu i zajęć klinicznych. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

Literatura podstawowa:

​​​​​1. Orzechowska-Juzwenko K. (red.) Farmakologia kliniczna. Znaczenie w praktyce medycznej. Górnicki Wyd. Medyczne Wrocław 2018.

2. Korbut R. Farmakologia. Wyd. lekarskie PZWL Warszawa 2019, wydanie 2 uaktualnione i rozszerzone.

3. Elżbieta Kostka -Trąbka. Interakcje leków w praktyce klinicznej, PZWL, 2011

Further reading

1. Zofia Zachwieja. Interakcje z pożywieniem,  Wrocław 2016, wyd.1

2. Agata Maciejczyk Bezpieczeństwo farmakoterapii. Podręcznik pharmacovigilance, Medipage, 2017

3. Berezińska M., Wiktorowska-Owczarek A .Farmakologia w zadaniach. Farmakologia ogólna i kliniczna; PZWL 2019

4. E. Orlewska, E. Nowakowska FARMAKOEKONOMIKA dla studentów i absolwentów akademii medycznych, UM Poznań 2004

Notes


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 02-09-2022 13:21)