SylabUZ

Generate PDF for this page

Internal Medicine - course description

General information
Course name Internal Medicine
Course ID 12.0-WL-LEK-CHwew
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 12
ECTS credits to win 16
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Iwona Towpik
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Zajęcia kliniczne 270 18 270 18 Exam

Aim of the course

1.Zapoznanie studenta z uwarunkowaniami środowiskowymi i epidemiologicznymi  oraz etiopatogenezą, symptomatologią, zasadami diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób internistycznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań.

2.Praktyczna nauka rozpoznawania problemów medycznych i określania priorytetów w zakresie postępowania lekarskiego, z uwzględnieniem stanów zagrażających życiu i wymagających natychmiastowej interwencji z przyczyn internistycznych.

3.Prawidłowe planowanie oraz interpretacja wyników badań , stawianie rozpoznania, diagnostyka różnicowa.

4.Wdrażanie właściwego i bezpiecznego postępowanie terapeutyczne wraz przewidywaniem jego skutków.

5.Poprawne prowadzenie dokumentacji medycznej

6.Nabycie umiejętności prawidłowej komunikacji z pacjentem i jego rodziną oraz przekazania niekorzystnych informacji, przestrzeganie tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta

7. Zasady pracy w zespole i współpracy interdyscyplinarnej, dzielenia się wiedzą i umiejętnościami

8.Praktyczne przygotowanie do wykonywania zawodu lekarza

 

Prerequisites

1.Zaliczenia z przedmiotu propedeutyka chorób wewnętrznych oraz poszczególnych działów chorób wewnętrznych.

 

Scope

 Przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób

dorosłych oraz ich powikłań: 

1) chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej),

chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego,

2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego,

3) chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka

żółciowego,

4) chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder

oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii,

5) chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek,

kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki,

6) chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych,

nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów,

7) chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych

kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej,

8) chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego

9) zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy;

Powyższy zakres problematyczny będzie realizowany w blokach tematycznych w trakcie zajęć w poszczególnych Oddziałach Klinicznych i specjalistycznych poradniach przyszpitalnych, każdy student z 5 osobowej grupy będzie pracował pod nadzorem 1 lekarza w danym Oddziale. W trakcie realizacji godzin w ramach dyżurów lekarskich równoczasowo może uczestniczyć w zajęciach 2-ch studentów z 1 lekarzem dyżurnym.

Teaching methods

Ćwiczenia kliniczne przy łóżku chorego. Zajęcia demonstracyjno-ćwiczeniowe.  Analiza przypadków. Dyskusja. Praca w grupie. Tutoring. Mentoring. Zajęcia praktyczne typu PBL – „Problem Based Learning”. Zajęcia praktyczne w poradniach specjalistycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

1.Przygotowanie do zajęć, obecność i aktywny udział w zajęciach są podstawą do dopuszczenia Studenta do egzaminu. W przypadku 1-2 nieobecności usprawiedliwionej w danym bloku zajęć należy uzgodnić z prowadzącym zajęcia formę ich odrobienia, w przypadku więcej niż 2 usprawiedliwionych nieobecności na zajęciach należy powtórzyć cały blok zajęć w danym Oddziale  Klinicznym z inną grupą. Nieobecności należy usprawiedliwić odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy. Nieobecność studenta podczas egzaminu, która została usprawiedliwiona upoważnia do wyznaczenia przez Koordynatora przedmiotu terminu egzaminu, który będzie traktowany jako pierwszy termin dla danego Studenta.

2.Potwierdzenie w Dzienniku Praktyk znajomości i praktycznej realizacji  procedur z zakresu chorób wewnętrznych (potwierdzenie wszystkich wymaganych procedur warunkuje przystąpienie do egzaminu praktycznego)

3.Zaliczenie egzaminu praktycznego (ocena minimum dostateczna), który przeprowadzony zostanie w ostatnim dniu zajęć przez prowadzącego zajęcia lub Kierownika Oddziału Klinicznego, w którym dana grupa kończy blok programowy. Zaliczenie to jest warunkiem do przystąpienia do egzaminu testowego.

4.Zaliczenie egzaminu testowego organizowanego przez Koordynatora przedmiotu po zakończeniu zajęć przez wszystkie grupy - test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte, udzielenie minimum 60% poprawnych odpowiedzi.

5.Oceną końcową na zaliczenie przedmiotu jest ocena z egzaminu testowego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

1.Interna Szczeklika 2020. Medycyna Praktyczna, Kraków, 2020
2. Badanie kliniczne Macleod'a. red. Douglas G, Nicol F, Robertson C, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2013
3. Przewodnik Batesa po badaniu przedmiotowym i podmiotowym. red. Bickley LS, red. wydania polskiego Gaciong Z,
Jędrusik P. Termedia, Poznań, 2010
5. Interna Szczeklika 2020/2021 - mały podręcznik. Medycyna Praktyczna, Kraków, 2020

Further reading

1.Leach, van Boxel. Choroby wewnętrzne.Crash Course 4 wyd.(wyd.polskie Edra Urban&Partner, Wrocław 2016

2.Zalecenia Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego - aktualne, dostępne na stronie: www.cukrzyca.info.pl

3.Polskie Towarzystwo Kardiologiczne – wytyczne postępowania w chorobach układu krążenia na podstawie Europejskiego
Towarzystwa Kardiologicznego (ESC). http://www.ptkardio.pl/Wytyczne

4.Zalecenia Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego. https://nadcisnienietetnicze.pl/ptnt/wytyczne_ptnt

5.Wytyczne  PTG-E Polskiego Towarzystwa Gastroenterologicznego. http://www.ptg-e.org.pl

Notes


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 03-09-2022 21:14)