SylabUZ

Generate PDF for this page

Medical Ethics with Elements of Professionalism - course description

General information
Course name Medical Ethics with Elements of Professionalism
Course ID 08.9-WL-LEK-ELEP
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Arkadiusz Nowak
  • dr Tomasz Turowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Credit with grade
Seminar 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Studenci w trakcie zajęć nabywają fundamentalną wiedzę w zakresie etyki ogólnej, filozoficzno-etycznych podstaw zawodu lekarza oraz moralnych wymagań stawianych przed przedstawicielami zawodów medycznych. W rozszerzonym wymiarze poznają specyfikę etyki zawodowej lekarza. Nabywają także kompetencji w zakresie posługiwania się terminologią z zakresu etyki lekarskiej oraz potrafią samodzielnie oceniać i proponować rozwiązania dylematów moralnych pojawiających się w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Wstęp do etyki. Pojęcia ogólne (definicje, podziały, stanowiska etyki normatywnej).
  2. Etyka a moralność. Moralność życia prywatnego a moralność publiczna.
  3. Wartości w etyce (ze szczególnym uwzględnieniem wartości mających zastosowanie w ochronie zdrowia).
  4. Etyka zawodowa i jej funkcje.
  5. Zarys historii etyki lekarskiej.
  6. Właściwe i niewłaściwe cele medycyny.
  7. Dobro pacjenta jako wartość nadrzędna w medycynie.
  8. Kodeksy etyczne w medycynie.
  9. Zawód lekarza w świetle polskiego kodeksu etyki lekarskiej.
  10. Profesjonalizm w medycynie.
  11. Modele relacji lekarz - pacjent.
  12. Dylematy w medycynie - teoretyczne podstawy, aspekty praktyczne.
  13. Instytucja klauzuli sumienia.
  14. Tajemnica lekarska i jej wyłączenia.
  15. Bioetyka jako subdyscyplina etyki.
  16. Medycyna u początku i kresu życia. Dylematy etyczne.
  17. Życie - śmierć - zdrowie - opieka zdrowotna -  perspektywa różnych kręgów kulturowych.
  18. Postępowanie z pacjentami różnych religii i kultur  - uwarunkowania praktyczne.
  19. Etyka lekarska w czasach pandemii.
  20. Etyczne aspekty badań klinicznych - rola i zadania komisji bioetycznych.
  21. Problemy etyczne w wybranych specjalizacjach lekarskich (ginekologia, pediatria, onkologia, neurologia, psychiatria, choroby zakaźne, medycyna paliatywna).
  22. Medycyna szkodliwa - przykłady działań niepożądanych.
  23. Obcowanie z nagością jako specyficzny obowiązek pracy lekarza.

Teaching methods

Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i zagadnień problemowych. Dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków, ćwiczenia w małych grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu w ramach  ćwiczeń  jest aktywne uczestnictwo w zajęciach  oraz pozytywna ocena z opracowanego i zaprezentowanego w formie prezentacji multimedialnej  zadanego  zagadnienia. Warunkiem zaliczenia  przedmiotu  w ramach wykładu jest pozytywne zaliczenie końcowego kolokwium w formie testu pisemnego. Test zawiera 40 pytań jednokrotnego wyboru. Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową oceny uzyskanej z ćwiczeń oraz oceny z kolokwium. Dozwolone są 3 godziny usprawiedliwionej nieobecności. Zakres merytoryczny zajęć związanych z nieobecnością należy uzupełnić w ramach bezpośrednich konsultacji z prowadzącym. 

Widełki procentowe odnoszące się do ocen: 95-100% = 5,0 88-94% = 4,5 75-87% = 4,0 68-74% = 3,5 60-67% = 3,0 0-59% = 2,0

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji. Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. Paweł Łuków, Tomasz Pasierski ,Etyka medyczna z elementami filozofii, PZWL, Warszawa 2013

  2. Katarzyna B. Głodowska, Ewa Baum, Rafał Staszewski, Ewa Murawska, Kulturowe Uwarunkowania Opieki nad Pacjentem,   Wydawnictwo Naukowe UM im. Karola Marcinkowskiego, Poznań 2019

  3. Barbara Chyrowicz, Bioetyka. Anatomia Sporu, Znak, Kraków 2015 

Further reading

  1. Tom L. Beauchamp i James F. Childress, Zasady etyki medycznej, Książka i Wiedza, Warszawa 1996.
  2. Ben Goldacre, Szkodliwa Medycyna, Zysk i S-ka Poznań 2019
  3. Kodeks Etyki Lekarskiej, Naczelna Izba Lekarska, Warszawa 2004.

Notes


Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 09:51)