SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot do wyboru - Podstawy języka migowego dla lekarzy - course description

General information
Course name Przedmiot do wyboru - Podstawy języka migowego dla lekarzy
Course ID 12.9-WL-LEK-PWPJML
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Kochan
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit

Aim of the course

Przygotowanie studentów do komunikowania się z osobami głuchymi , w tym z:.  

. podstawowymi pojęciami związanymi z głuchotą,

- problematyką środowiska niesłyszących (tj. sytuacją edukacyjna, zawodową i społeczną),

- sposobami komunikowania się osób z uszkodzonym słuchem,

- znakami daktylograficznymi - alfabetem, liczebnikami,

- wybranymi znakami ideograficznymi.

Prerequisites

Sprawność manualna obu rąk.

Scope

1. Sytuacja osób głuchych w Polsce.

2. Podstawowe pojęcia związane z głuchotą.

3. Znaki daktylograficzne - polski alfabet migowy, znaki pojęć liczbowych - liczebniki główne i porządkowe.

4. Znaki ideograficzne - bloki:

- pacjent i jego najbliższe otoczenie

- przyjęcie do szpitala

- choroby i ich objawy.

Teaching methods

Wykład, metoda ćwiczeniowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę i umiejętności praktyczne. W przypadkach nieobecności, student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Nieobecności student odrabia z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Praktyczne efekty uczenia się są sprawdzane poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć. Dopuszczalny limit usprawiedliwionych nieobecności to 4 godziny dydaktyczne.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

1. Szczepankowski B., Język migowy. Pierwsza pomoc medyczna, Warszawa 1996.

2. Hul K., Polak E., Kijowska M., Jackowicz A., Język migowy medyczny. Ratownictwo medyczne, Rzeszów 2015.

3. Sitko-Gut J., Język migany w medycynie. Częstochowa 2015.

4. Szczepankowski B., Wyrównanie szans osób niesłyszących, Warszawa 2001.

Further reading

1. Szczepankowski B., Komunikowanie się z osobami z uszkodzonym słuchem. Poradnik dla pracowników służb społecznych, Warszawa-Krapkowice 2000,

2. Szczepanowski B., Koncewicz D., Język migowy w terapii, Łódź 2008, 

3. Szczepankowski B., Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans, Warszawa 1999.

Notes


Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 11:03)