SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot do wyboru - Psychologiczno-pedagogiczne podstawy pracy z dzieckiem - course description

General information
Course name Przedmiot do wyboru - Psychologiczno-pedagogiczne podstawy pracy z dzieckiem
Course ID 14.9-WL-LEK-PWPPPPD
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit

Aim of the course

Poznanie problematyki choroby przewlekłej dziecka w aspekcie psychospołecznym. Dostarczenie wiedzy dotyczącej wpływu przewlekłej choroby na psychospołeczne funkcjonowanie dziecka i jego rodziny. Ukazanie możliwości współpracy lekarzy z rodzicami w procesie leczenia chorego dziecka.

Prerequisites

Brak

Scope

Potrzeby i stan psychiczny dziecka chorego. Psychospołeczne następstwa chorób przewlekłych dla rozwoju i funkcjonowania dziecka. Postrzeganie własnej choroby przez dzieci. Dziecko w procesie leczenia - współpraca z personelem medycznym. Hospitalizacja dziecka - aspekty pozamedyczne. Oddziaływanie na stan psychiczny i komunikowanie się z dzieckiem chorym. Rodzina wobec choroby dziecka. Udzielanie wsparcia dziecku choremu i jego rodzinie. Edukacja dziecka przewlekle chorego.

Teaching methods

Wprowadzenie do ćwiczeń metoda podająca z prezentacją multimedialną, praca indywidualna, praca w grupach, metoda przypadków.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie minimum 60% punktów. W przypadku nieobecności na zajęciach (dopuszczalna jest jedna usprawiedliwiona nieobecność) Student zobowiązany jest do kontaktu z osobą prowadzącą zajęcia i zaliczenie obowiązującego materiału w czasie konsultacji - termin konsultacji zostanie podany na pierwszych zajęciach dydaktycznych.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

 Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow   

Recommended reading

  1. Antoszewska B. (red.), Dziecko przewlekle chore - problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, Toruń 2011.
  2. Pilecka W. (red.), Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, Kraków 2011.
  3. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków 2002.

Further reading

  1. Woynarowska B., Uczniowie z chorobami przewlekłymi, Warszawa, 2010.
  2. Zasępa E. (red.), Doświadczanie choroby i niepełnosprawności, Warszawa 2013.
  3. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
  4. Binnebesel J., Janowicz A., Krakowiak P., Paczkowska A., Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej, Gdańsk 2010.
  5. Binnebesel J., Opieka na dziećmi i młodzieżą z chorobą nowotworową w doświadczeniu pacjentów, Toruń 2003.
  6. Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore: zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków 2007.
  7. Formański J., Psychologia. Podręcznik dla szkół medycznych, Warszawa 1998.
  8. Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.
  9. Maciarz  A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 1998.
  10. Maciarz  A., Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie, Warszawa 2006.

Notes


Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 11:03)