SylabUZ

Generate PDF for this page

Diagnostic imaging - course description

General information
Course name Diagnostic imaging
Course ID 12.8-WL-LekAM-DOb
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Wojciech Wierzchołowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Zajęcia kliniczne 15 1 15 1 Credit with grade
Seminar 30 2 30 2 Credit with grade
Lecture 15 1 15 1 Exam

Aim of the course

Celem kształcenia  jest zapoznanie studentów ze współczesnymi  metodami obrazowania medycznego ( radiografia klasyczna, ultrasonografia, tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny, techniki hybrydowe)  oraz  klinicznym zastosowaniem radiologii interwencyjnej, zaznajomienie z obrazami normy i obrazami typowych patologii w poszczególnych technikach diagnostycznych, a także kształtowanie umiejętności  wyboru optymalnej do objawów klinicznych metody obrazowania ze szczególnym naciskiem na kwestię narażenia chorych na promieniowanie jonizujące.

Prerequisites

Szczegółowa znajomość anatomii prawidłowej oraz topograficznej człowieka

Dogłębna znajomość podstaw biofizyki ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień fizyki fal akustycznych i elektromagnetycznych oraz problemów fizyki jądrowej i kwantowej.

 

Scope

  1. Techniki obrazowania w radiologii cz.I
  2. Techniki obrazowania w radiologii cz.II
  3. Podstawy interpretacji zdjęcia klatki piersiowej
  4. Obrazowanie chorób płuc i śródpiersia
  5. Choroby serca i naczyń krwionośnych,
  6. Podstawy interpretacji zdjęć jamy brzusznej
  7. Obrazowanie chorób jamy brzusznej oraz miednicy
  8. Diagnostyka następstw urazów klatki piersiowej oraz jamy brzusznej
  9. Ultrasonografia w stanach nagłych
  10. Zmiany zwyrodnieniowe i choroby zapalne w układzie kostnym
  11. Podstawy rozpoznawania zmian urazowych w układzie kostnym.
  12. Obrazowanie zmian wewnątrzczaszkowych.
  13. Diagnostyka następstw urazów ośrodkowego układu nerwowego.
  14. Analiza przypadków klinicznych w aspekcie wyboru metod obrazowania
  15. Możliwości współczesnej radiologii interwencyjnej

Teaching methods

Zajęcia prowadzone w formie zajęć klinicznych w grupach 5-osobowych z uczestnictwem w badaniach ultrasonograficznych, a także w zabiegach radiologii interwencyjnej.Ponadto nauczanie anatomii radiologicznej oraz prezentacja przypadków typowych schorzeń w obrazach radiograficznych,tomografii komputerowej (TK) oraz rezonansu magnetycznego (MR) przy komputerach.Seminaria i wykłady prowadzone przy użyciu prezentacji multimedialnych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Weryfikacja wiedzy studentów podczas zajęć klinicznych odbywa się w formie ustnej. Premiowana jest także indywidualna aktywność w trakcie tych zajęć. Konieczne jest uczestnictwo we wszystkich zajęciach klinicznych. Nieobecność na jednych zajęciach klinicznych można odrobić z inną grupą po uprzednim porozumieniu z koordynatorem przedmiotu. Sprawdzenie wiedzy nabytej w trakcie seminariów ma charakter pisemny. Sprawdziany ze znajomości materiału mają postać testów z odpowiedziami jedno- i wielokrotnego wyboru, w tym także na pytania odnoszące się do zdjęć radiologicznych, prezentujących anatomię i zmiany chorobowe  w różnych technikach obrazowania. Do zaliczenia seminarium niezbędne jest uzyskanie limitu 60% prawidłowych odpowiedzi, co odpowiada ocenie dostatecznej (3,0) Sprawdzian z danego seminarium odbywa się na początku kolejnego. Ocena z seminarium stanowi średnią arytmetyczną z ocen z poszczególnych sprawdzianów.  Dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona na seminarium, bez wpływu na ocenę. Do egzaminu  dopuszczone są osoby, które zaliczyły zajęcia kliniczne oraz seminaria. Egzamin  ma formę pisemną-testu z pytaniami jedno- i wielokrotnego wyboru. Pytania dotyczą zagadnień omówionych podczas zajęć klinicznych, seminariów i wykładów oraz materiału z podręcznika literatury podstawowej. Pytania egzaminacyjne odnosić się będą także do obrazów radiologicznych, przedstawiających prawidłowe struktury anatomiczne oraz schorzenia omówione w trakcie zajęć. Do zaliczenia egzaminu konieczne jest uzyskanie limitu minimum 60% prawidłowych odpowiedzi. Ocenie dostatecznej (3.0) odpowiada przedział 60-67 % prawidłowych odpowiedzi, dość dobrej (3.5)  68-75%, dobrej (4.0) 76-84%,ponad dobrej (4.5) 85-93% i bardzo dobrej (5.0) 94-100% . W przypadku wartości ułamkowych przeliczenie odbywa się wg przykładu : 60-60,5 %,odpowiada 60%, 60,51-60,99% odpowiada 61%  . Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen uzyskanych w trakcie  ćwiczeń, seminariów oraz egzaminu. Egzamin poprawkowy ma formę ustną, losuje się zestawy pytań.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe warunki, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

1. William Herring Podręcznik radiologii wyd. Urban & Partner  2020  red. wyd. polskiego Marek Sąsiadek

Further reading

1.Bogdan Pruszyński, Andrzej Cieszanowski Radiologia - diagnostyka obrazowa, RTG, TK, USG, MR, wyd. 3  PZWL ,Warszawa 2014

.2.Jane Bates (red. wydania polskiego W. Jakubowski) Ultrasonografia jamy brzusznej, wyd. 2  Urban & Partner 2012

Notes


Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 10:32)