SylabUZ

Generate PDF for this page

Internal Diseases - Diabetology - course description

General information
Course name Internal Diseases - Diabetology
Course ID 12.0-WL-LekAM-CHWD
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Iwona Towpik
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Zajęcia kliniczne 15 1 15 1 Credit with grade
Seminar 5 0,33 5 0,33 Credit with grade
Lecture 10 0,67 10 0,67 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą dotyczącą epidemiologii, etiopatogenezy, obrazu klinicznego i leczenia poszczególnych postaci cukrzycy oraz z najnowszymi danymi naukowymi w diabetologii. Przedstawienie praktycznych aspektów osiągnięć współczesnej diabetologii w zakresie nowoczesnych metod i narzędzi samokontroli, insulinoterapii oraz postępu w farmakoterapii cukrzycy typu 2. Rozwijanie umiejętności edukacji pacjenta i jego rodziny oraz wdrażania zasad prewencji cukrzycy. Najistotniejszym celem jest kształtowanie i doskonalenie praktycznych umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych wraz z diagnostyką różnicową w zakresie różnych typów cukrzycy oraz ich ostrych i przewlekłych powikłań.

Prerequisites

Podstawowe wiadomości z fizjologii i patofizjologii trzustki, patofizjologii otyłości oraz biochemiczne podstawy gospodarki węglowodanowej

Scope

Wykłady:

1.Epidemiologia cukrzycy;
2.Etiopatogeneza cukrzycy i jej powikłań;
3.Rozpoznawanie i klasyfikacja zaburzeń gospodarki węglowodanowej;
4.Objawy kliniczne hiperglikemii.
5. Objawy i konsekwencje hipoglikemii w obrazie klinicznym cukrzycy.
6.Ostre powikłania cukrzycy: cukrzycowa kwasica ketonowa, zespół hiperglikemiczno-hipermolalny, kwasica mleczanowa, stany hipoglikemii;
7.Elementy leczenia cukrzycy (leczenie behawioralne: dieta, aktywność fizyczna, leczenie farmakologiczne, samokontrola);
8.Kryteria wyrównania metabolicznego cukrzycy;
9.Leczenie cukrzycy typu 2; leczenie cukrzycy typu 1;
10.Zapobieganie, diagnostyka i leczenie przewlekłych powikłań cukrzycy (retinopatii, nefropatii, neuropatii cukrzycowej, chorób układu sercowo-naczyniowego, zespołu stopy
cukrzycowej);
11. Nowe technologie w monitorowaniu i leczeniu cukrzycy (systemy ciągłego monitorowania glikemii, osobiste pompy insulinowe)

 

Seminaria i ćwiczenia:

1.Badanie podmiotowe z ukierunkowaniem na elementy charakterystyczne dla cukrzycy.
2.Trudności diagnostyczne przy rozpoznaniu cukrzycy u osoby dorosłej (typologia cukrzycy).
3.Badanie przedmiotowe z uwzględnieniem oceny przewlekłych powikłań cukrzycy, powikłań
insulinoterapii
4. Leczenie ostrych powikłań cukrzycy – zajęcia praktyczne w oparciu o przypadki
kliniczne.
5. Decyzje terapeutyczne u chorych na cukrzycę z uwzględnieniem celów leczenia oraz interpretacją wyników badań dodatkowych.
6. Preparaty insuliny, glukagon, wstrzykiwacze do insuliny, pompy insulinowe; glukometry, systemy ciągłego monitorowania glikemii-demonstracja i ćwiczenia
praktyczne;
7.Ustalanie schematu leczenia insuliną oraz modyfikacja dawek insuliny.
8. Specyficzne problemy kliniczne u chorych na cukrzycę: problem zespołu stopy cukrzycowej i innych przewlekłych powikłań;
9.Opieka nad kobietą ciężarną z cukrzycą                                                                                                                                                                                                                      10. Rola edukacji w leczeniu osoby z cukrzycą, praktyczne zastosowanie różnych technik i modeli nauczania pacjentów.

Teaching methods

Wykłady: metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Seminaria: wprowadzenie do ćwiczeń z wykorzystaniem krótkich prezentacji multimedialnych, bezpośredniej prezentacji charakterystycznych elementów badania
podmiotowego i przedmiotowego pacjenta z cukrzycą, prowadzenia dokumentacji medycznej, prezentacji sprzętu stosowanego do monitorowania i leczenia cukrzycy oraz różnych form edukacji diabetologicznej
Ćwiczenia: metoda rozwiązywania problemów klinicznych, bezpośrednia praca z pacjentem z pełnym badaniem podmiotowym i przedmiotowym oraz analizą wyników badań dodatkowych i dokumentacji medycznej, przygotowanie sprawozdań z przypadków klinicznych, dyskusja; realizowane w grupach 5-osobowych w Klinicznym oddziale chorób wewnętrznych i w Poradni diabetologicznej  przyklinicznej.                                                                                                                                                                                       

Konsultacje: w trakcie realizacji programu nauczania z zakresu diabetologii  prowadzący będą  dostępni  dla studentów poza godzinami zajęć,  a informacje na temat terminów konsultacji poszczególnych nauczycieli umieszczone będą na stronie internetowej i/lub platformie CM UZ. 

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Nieobecności - dopuszcza się 2 usprawiedliwione odpowiednim dokumentem (zwolnienie lekarskie lub dokument poświadczający wypadek losowy) nieobecności, które Student powinien odrobić. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na 1 zajęciach, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia. Gdy nieobecność na 2-ch zajęciach Student zobowiązany jest  do obycia ćwiczeń z inną grupą. Więcej niż 2 nieobecności skutkują brakiem możliwości zaliczenia przedmiotu.

Nieobecność studenta podczas zaliczenia, która została usprawiedliwiona odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy upoważnia do wyznaczenia przez Koordynatora przedmiotu terminu zaliczenia, który będzie traktowany jako pierwszy termin dla danego Studenta.

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte, 20 pytań). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów i dopuszczenia Studenta do zajęć klinicznych. W przypadku braku uzyskania zaliczenia testu poprawa w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania zamknięte, 20 pytań ) lub ustnej - ustala koordynator przedmiotu.

Zaliczenie seminariów i ćwiczeń: podstawą zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach klinicznych oraz uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Zaliczeniu podlegają umiejętności praktyczne zgodnie z programem - zbadanie pacjenta i omówienie przypadku, z podaniem propozycji diagnostyczno-terapeutycznych (jest to zaliczenie bez oceny, będące warunkiem przystąpienia do zaliczenia pisemnego) i kolokwium pisemne (20 pytań zamkniętych) sprawdzające wiedzę po zakończeniu zajęć klinicznych – ocena pozytywna  to  minimum 60% możliwych do uzyskania punktów. W przypadku braku uzyskania zaliczenia poprawa w formie pisemnej lub ustnej - ustala koordynator przedmiotu.  

Sposób obliczania ocen

94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna  wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu ( średnia ocen z testu na zaliczenie wykładów i sprawdzianu po zakończeniu zajęć klinicznych). Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

1.Szczeklik A (red. prowadzący Gajewski P). Interna Szczeklika. Wyd. aktualne, Medycyna Praktyczna

2.Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę( aktualne wydanie). Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego: https://ptdiab.pl/zalecenia-ptd

 

Further reading

1. Sieradzki J. (red.) Cukrzyca. Wyd. Via Medica wydanie aktualne
2. Wierusz-Wysocka B, Zozulińska-Ziółkiewicz D. Postępowanie w stanach nagłych i szczególnych u chorych na cukrzycę. Wyd. Via Medica 2015
3. Strojek K. (red.) Diabetologia. Praktyczny poradnik, Wyd. Termedia 2014
4. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu http://www.bu.uz.zgora.pl/index.php/p

Notes


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 20-10-2022 09:39)