SylabUZ

Generate PDF for this page

Neonatology - course description

General information
Course name Neonatology
Course ID 12.0-WL-LekAM-N
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. n. med. Jan Mazela
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Zajęcia kliniczne 15 1 15 1 Credit with grade
Seminar 5 0,33 5 0,33 Credit with grade
Lecture 10 0,67 10 0,67 Credit with grade

Aim of the course

Cele w zakresie wiedzy:
- poznanie podstaw fizjologii i patologii noworodka.

Cele w zakresie umiejętności:
- badanie podmiotowego i przedmiotowego noworodka
- informowanie o zasadach i celowości korzystania z badań przesiewowych
- planowanie postępowania diagnostycznego, w tym podstawowych badań obrazowych
- wykonywanie podstawowych procedur lekarskich i zabiegów diagnostycznych, w tym pobierania materiału diagnostycznego do badań
- planowanie leczenia najczęstszych chorób okresu noworodkowego.
Cele w zakresie kompetencji społecznych:
- rozwijanie umiejętności pracy w zespole
- rozwijanie umiejętności informowania rodziców chorego dziecka z empatią i szacunkiem. 

Prerequisites

Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii i patomorfologii. Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu fizjologii okresu noworodkowego (przebieg adaptacji noworodka do życia pozamacicznego).
Umiejętność zbierania wywiadu i przeprowadzania badania przedmiotowego.

Scope

Tematyka wykładów:
1. Fizjologia i patologia okresu noworodkowego.
2. Wcześniactwo.
3. Żywienie noworodka.

Tematyka seminariów:
1. Badanie przedmiotowe i adaptacja do życia pozamacicznego.
2. Powikłania wcześniactwa.
3. Resuscytacja noworodka.
4. Żółtaczki okresu noworodkowego.
5. Analiza przypadków.

Tematyka ćwiczeń:
1. Badanie noworodka.
2. Karmienie, pielęgnacja, szczepienia noworodka.
3. Podstawy intensywnej terapii noworodka.

Teaching methods

Program nauczania neonatologii realizowany jest w ramach wykładów, seminariów oraz ćwiczeń praktycznych, które odbywają się w grupach 5-osobowych w Oddziale Neonatologii Szpitala Uniwersyteckiego w Zielonej Górze, poradni specjalistycznej - patologii noworodka oraz Wieloprofilowym Centrum Symulacji Medycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Do zaliczenia wymagane są obecność na wszystkich formach zajęć.

Zaliczenie części praktycznej obejmuje sprawdzenie umiejętności w zakresie badania przedmiotowego oraz resuscytacji noworodka (w ostatnim dniu zajęć ćwiczeniowych). Wiedza z zakresu wykładów oraz seminariów jest sprawdzana na teście zaliczeniowym, który obejmuje 20 pytań. 

Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1 ćwiczeniach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 1 zajęć ćwiczeniowych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie lub braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć.

Test końcowy-zaliczeniowy obejmuje 20 pytań (10 z zagadnień poruszonych na wykładach oraz 10 z tematyki seminariów). Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi. Student otrzymuje oddzielnie ocenę z wykładów oraz seminariów (dla każdej części obowiązuje próg 60%). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczna ocen z wykładów, seminarium oraz ćwiczeń. W przypadku nie zaliczenia testu końcowego student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia testowego lub ustnego po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu.

Uzyskane punkty z zaliczenia testowego są przeliczane na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

 

Sposób wyliczanie oceny końcowej:

Średnia 2,75-3,24 = ocena 3,0

Średnia 3,25-3,74 = ocena 3,5

Średnia 3,75-4,24 = ocena 4,0

Średnia 4,25-4,74 = ocena 4,5

Średnia 4,75-5 = ocena 5

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. Janusz Gadzinowski, Marta Szymankiewicz, Ewa Gulczyńska: Podstawy neonatologii, OWN, 2014.
  2. Standardy Opieki Medycznej nad Noworodkiem w Polsce. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Neonatologicznego. Wydanie III, 2019.

Further reading

  1. John P. Cloherty, MD; Eric C. Eihenwald, MD; Anne R. Hansen, MD, MPH; Ann R. Stark, MD/J. Gadzinowski. Neonatologia, Medipage, 2015.
  2. Kirpalani, More, Perlman. Podręcznik Neonatologii. Maria K. Kornacka. Medipage 2007.

Notes


Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 10:59)