SylabUZ
Course name | Neonatology |
Course ID | 12.0-WL-LekAM-N |
Faculty | Faculty of Medicine and Health Sciences |
Field of study | Medical |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree (6 years) |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 7 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Zajęcia kliniczne | 15 | 1 | 15 | 1 | Credit with grade |
Seminar | 5 | 0,33 | 5 | 0,33 | Credit with grade |
Lecture | 10 | 0,67 | 10 | 0,67 | Credit with grade |
Cele w zakresie wiedzy:
- poznanie podstaw fizjologii i patologii noworodka.
Cele w zakresie umiejętności:
- badanie podmiotowego i przedmiotowego noworodka
- informowanie o zasadach i celowości korzystania z badań przesiewowych
- planowanie postępowania diagnostycznego, w tym podstawowych badań obrazowych
- wykonywanie podstawowych procedur lekarskich i zabiegów diagnostycznych, w tym pobierania materiału diagnostycznego do badań
- planowanie leczenia najczęstszych chorób okresu noworodkowego.
Cele w zakresie kompetencji społecznych:
- rozwijanie umiejętności pracy w zespole
- rozwijanie umiejętności informowania rodziców chorego dziecka z empatią i szacunkiem.
Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii i patomorfologii. Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu fizjologii okresu noworodkowego (przebieg adaptacji noworodka do życia pozamacicznego).
Umiejętność zbierania wywiadu i przeprowadzania badania przedmiotowego.
Tematyka wykładów:
1. Fizjologia i patologia okresu noworodkowego.
2. Wcześniactwo.
3. Żywienie noworodka.
Tematyka seminariów:
1. Badanie przedmiotowe i adaptacja do życia pozamacicznego.
2. Powikłania wcześniactwa.
3. Resuscytacja noworodka.
4. Żółtaczki okresu noworodkowego.
5. Analiza przypadków.
Tematyka ćwiczeń:
1. Badanie noworodka.
2. Karmienie, pielęgnacja, szczepienia noworodka.
3. Podstawy intensywnej terapii noworodka.
Program nauczania neonatologii realizowany jest w ramach wykładów, seminariów oraz ćwiczeń praktycznych, które odbywają się w grupach 5-osobowych w Oddziale Neonatologii Szpitala Uniwersyteckiego w Zielonej Górze, poradni specjalistycznej - patologii noworodka oraz Wieloprofilowym Centrum Symulacji Medycznych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Do zaliczenia wymagane są obecność na wszystkich formach zajęć.
Zaliczenie części praktycznej obejmuje sprawdzenie umiejętności w zakresie badania przedmiotowego oraz resuscytacji noworodka (w ostatnim dniu zajęć ćwiczeniowych). Wiedza z zakresu wykładów oraz seminariów jest sprawdzana na teście zaliczeniowym, który obejmuje 20 pytań.
Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1 ćwiczeniach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 1 zajęć ćwiczeniowych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie lub braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć.
Test końcowy-zaliczeniowy obejmuje 20 pytań (10 z zagadnień poruszonych na wykładach oraz 10 z tematyki seminariów). Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi. Student otrzymuje oddzielnie ocenę z wykładów oraz seminariów (dla każdej części obowiązuje próg 60%). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczna ocen z wykładów, seminarium oraz ćwiczeń. W przypadku nie zaliczenia testu końcowego student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia testowego lub ustnego po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu.
Uzyskane punkty z zaliczenia testowego są przeliczane na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
Sposób wyliczanie oceny końcowej:
Średnia 2,75-3,24 = ocena 3,0
Średnia 3,25-3,74 = ocena 3,5
Średnia 3,75-4,24 = ocena 4,0
Średnia 4,25-4,74 = ocena 4,5
Średnia 4,75-5 = ocena 5
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 10:59)