SylabUZ

Generate PDF for this page

Emergency Medicine - course description

General information
Course name Emergency Medicine
Course ID 12.0-WL-LekAM-MR
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • lek. Szymon Michniewicz
  • dr n. med. Bartosz Kudliński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Zajęcia kliniczne 15 1 15 1 Credit with grade
Seminar 5 0,33 5 0,33 Credit with grade
Lecture 10 0,67 10 0,67 Credit with grade

Aim of the course

Medycyna ratunkowa to dziedzina kliniczna zajmująca się pacjentami w każdym wieku, z szerokim spektrum objawów, które są konsekwencją stanów nagłych, jak i chorób przewlekłych. Działania medycyny ratunkowej obejmują całe spektrum problemów fizycznych, psychicznych, jak i społecznych pacjentów. Medycyna Ratunkowa jest specjalnością interdyscyplinarną, która funkcjonuje w ścisłym powiązaniu ze wszystkimi dyscyplinami klinicznymi. Celem zajęć z medycyny ratunkowej dla studentów IV roku jest zapoznanie ich z specyfiką dziedziny klinicznej jaką jest medycyna ratunkowa.

Cel przedmiotu

  1. Przypomnienie i doskonalenie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych u dorosłych i dzieci.
  2. Zapoznanie studenta z zasadami prowadzenia resuscytacji krążeniowo – oddechowej na poziomie podstawowym i zaawansowanym zgodnie z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi dorosłych.
  3. Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami postepowania z pacjentem we wstrząsie.
  4. Zapoznanie studenta z farmakoterapią stanów nagłych urazowych i nieurazowych.
  5. Zapoznanie studenta z zasadami postępowania w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym z pacjentem urazowym.
  6. Zapoznanie pacjenta z zasadami organizacji zadaniowych zespołów terapeutycznych działających w szpitalnym oddziale ratunkowym: urazowym, resuscytacyjnym udarowym.
  7. Wprowadzenie studenta w podstawowe zasady zarządzania i komunikacji w zespołach terapeutycznych.
  8. Zapoznanie studenta ze środowiskiem Szpitalnego Oddziału Ratunkowego oraz zasadami obsługi podstawowych urządzeń medycznych używanych przez zadaniowe zespoły terapeutyczne w oddziale ratunkowym.
  9. Zapoznanie studenta z zasadami segregacji pacjentów w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym.

Prerequisites

Zaliczenie zajęć z następujących przedmiotów: anatomia, fizjologia, patofizjologia, propedeutyki chorób wewnętrznych, propedeutyki pediatrii, propedeutyki chirurgii, farmakologii.

Scope

Zakres tematów realizowanych w ramach wykładów.

  1. Podstawowe czynności resuscytacyjne u dorosłych i dzieci.
  2. Zaawansowane czynności resuscytacyjne u dorosłych.
  3. Niewydolność oddechowa ostra i przewlekła.
  4. Niewydolność serca w przebiegu ostrych stanów kardiologicznych.
  5. Ostre stany w przebiegu chorób układu nerwowego.
  6. Farmakologia w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym – najczęściej stosowane leki w resuscytacji krążeniowo-nagłych oraz stanach nagłych pochodzenia nieurazowego.
  7. Wstrząs – diagnostyka różnicowa i leczenie.
  8. Uraz wielonarządowy - strategia postępowania z pacjentem oraz procedury krytyczne w SOR.
  9. Uraz czaszkowo- mózgowy – strategia postępowania z pacjentem oraz procedury krytyczne w SOR.
  10. Uraz kręgosłupa – strategia postępowania z pacjentem oraz procedury krytyczne w SOR.
  11. Uraz klatki piersiowej – strategia postępowania z pacjentem oraz procedury krytyczne w SOR.
  12. Uraz jamy brzusznej – strategia postępowania z pacjentem oraz procedury krytyczne w SOR.
  13. Urazy miednicy i kości długich - strategia postępowania z pacjentem oraz procedury krytyczne w SOR.
  14. Podstawowe zasady organizacji i działania zespołów terapeutycznych.
  15. Podstawowe zasady zarządzania i komunikacji w zespołach terapeutycznych.
  16. Segregacja pacjentów w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym – systemy ESI i MTS.

 

Zakres tematów realizowanych w ramach ćwiczeń w Centrum Symulacji Medycznej.

  1. Podstawowe czynności resuscytacyjne u dorosłych.
  2. Podstawowe czynności resuscytacyjne u dzieci.
  3. Bezprzyrządowe i przyrządowe zabezpieczenie drożności dróg oddechowych.
  4. Wentylacja workiem samorozprężalnym.
  5. Nadgłośniowe urządzenia do udrażniania dróg oddechowych i wentylacji.
  6. Elektroterapia: defibrylacja, kardiowersja elektryczna, stymulacja przezskórna.
  7. Zaawansowane procedury resuscytacyjne u pacjenta dorosłego.
  8. Komunikacja w zespole terapeutycznym.

Zakres tematów realizowanych w ramach ćwiczeń w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym.

  1. Organizacja Szpitalnego Oddziału Ratunkowego.
  2. Obsługa podstawowych urządzeń medycznych używanych przez zespół resuscytacyjny: defibrylator, mechaniczny kompresor klatki piersiowej.
  3. Segregacja pacjentów w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym – systemy ESI i MTS.

Teaching methods

wykład, seminarium, zajęcia kliniczne w grupach 5-osobowych,  symulacja medyczna, zajęcia praktyczne, opis przypadku, praca własna studenta z podręcznikiem i materiałami cyfrowymi.

Zajęcia w centrum symulacji medycznej.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie przedmiotu następuje po spełnieniu przez studenta następujących warunków:

1. Obecność na wykładach, seminariach i zajęciach klinicznych. Dopuszczalna jest usprawiedliwiona nieobecność na jednym wykładzie i

Uzyskanie zaliczenia z wiedzy teoretycznej podczas zajęć praktycznych. W trakcie zajęć praktycznych student musi napisać 3 sprawdziany w postaci testu. Zaliczenie następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny z każdego wprowadzającego sprawdzianu pisemnego. Pozytywny wynik z wszystkich wprowadzających sprawdzianów testowych jest warunkiem dopuszczenia do zaliczeniowego testu końcowego.

2. Warunkiem zaliczenia testu na zajęciach praktycznych jest uzyskanie z testu minimum 60% pozytywnych odpowiedzi:

a. ocena bardzo dobra – 100,00% - 90,00%

b. ocena dobra plus – 89,99% - 85,00%

c. ocena dobra – 84,99% - 75,00%

d. ocena dostateczna plus – 74,99% - 70,00%

e. ocena dostateczna – 69,99% - 60,00%

f. ocena niedostateczna – poniżej 60,00 %

3. Warunkiem zaliczenia testu końcowego jest uzyskanie z testu minimum (60%) pozytywnych odpowiedzi:

a. ocena bardzo dobra – 100,00% - 90,00%

b. ocena dobra plus – 89,99% - 85,00%

c. ocena dobra – 84,99% - 75,00%

d. ocena dostateczna plus – 74,99% - 70,00%

e. ocena dostateczna – 69,99% - 60,00%

f. ocena niedostateczna – poniżej 60,00 %

W sytuacji, kiedy prowadzący zajęcia praktyczne uznają prezentowane przez studentkę / studenta umiejętności za niewystarczające, na jego wniosek Kierownik Zakładu przeprowadza zaliczenie umiejętności praktycznych.

W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach praktycznych studentka/student muszą odrobić nieobecności w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Pozostałe warunki, nie wymienione w Warunkach zaliczenia określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. Wytyczne resuscytacji 2020 Europejskiej Rady Resuscytacji;
  2. Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne i wybrane stany nagłe J. Gucwa, M.Ostrowski; Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2018;

Further reading

  1. ITLS 2017 (International Trauma Life Support) - Ratownictwo przedszpitalne w urazach
  2. Medycyna ratunkowa NMS, Plantz Scott H., E.John Wipfler, Wrocław, 2, 2012
  3. Triage. Ratunkowa segregacja medyczna. red. wyd. pol. Juliusz Jakubaszko, Wydawca: Edra Urban & Partner; 2016

Notes


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 02-09-2022 21:28)