SylabUZ

Generate PDF for this page

Anesthesiology and Intensive Care - course description

General information
Course name Anesthesiology and Intensive Care
Course ID 12.0-WL-LekAM-AITe
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Bartosz Kudliński
  • dr n. med. Sybilla Brzozowska-Mańkowska
  • dr hab. n. med. Michał Gaca, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Zajęcia kliniczne 45 3 45 3 Credit with grade
Seminar 10 0,67 10 0,67 Credit with grade
Lecture 20 1,33 20 1,33 Exam

Aim of the course

Celem kształcenia jest nabycie umiejętności przygotowania chorego do znieczulenia i opieki poznieczuleniowej oraz monitorowania stanu chorego podczas znieczuleń i w ostrych stanach zagrożenia życia; rozpoznawania wskazań do leczenia w oddziałach intensywnej terapii; zwalczania ostrego i przewlekłego bólu. Zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w anestezjologii i intensywnej terapii. Nabycie przez studenta podstawowych umiejętności niezbędnych w prowadzeniu badań klinicznych oraz integracji wiedzy i umiejętności klinicznych z dowodami naukowymi.

Studenci zapoznają się z podstawowymi zasadami znieczulenia ogólnego i regionalnego. Zajęcia odbywają się w salach operacyjnych i w Klinicznym Oddziale Anestezjologii i Intensywnej Terapii Szpitala Uniwersyteckiego (z jego poszczególnymi pododdziałami), w których studenci mogą asystować pod nadzorem prowadzącego ćwiczenia do zabiegów stosowanych w anestezjologii, intensywnej terapii, m.in. procedur anestezjologicznych (intubacja dotchawicza, kaniulacja żył centranych, znieczulenie regionalne i inne) oraz intensywenje terapii (wentylacja mechaniczna, terapie pozaustrojowe - CRRT, ECMO i inne. Oceniają też stan ogólny chorego ze szczególnym uwzględnieniem badania podmiotowego i przedmiotowego chorego przed znieczuleniem. Uczą się technik znieczulania, zasad bezpośredniej opieki śródoperacyjnej i pooperacyjnej oraz uśmierzania bólu ostrego pooperacyjnego. Monitorują podstawowe czynności życiowe i interpretują ich wyniki. Oceniają stan przytomności, natężenie bólu, wydolności oddechowej, układu krążenia. W oddziale intensywnej terapii studenci zapoznają się z diagnostyką i leczeniem ostrych zaburzeń w układzie krążenia, układzie oddechowym we wstrząsie oraz zapoznają się z obsługą i wskazaniem do stosowania respiratorów i urządzeń monitorujących oraz innych procedur intensywnej terapii. Podczas zajęć studenci mają zapewniony bezpośredni kontakt z pacjentem. Zapoznają się także z możliwościami leczenia niewydolności wielonarządowej, w tym z pozaustrojową terapią i jej celami oraz skutecznością.

Prerequisites

Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii, propedeutyki chorób wewnętrznych, propedeutyki pediatrii, diagnostyki laboratoryjnej egzekwowanych kolokwium wejściowym przed zajęciami.

Scope

1. Świadoma zgoda na znieczulenie; świadoma zgoda, dokumentacja, deklaracja helsińska bezpiecznego znieczulenia 2. Podać definicję znieczulenia ogólnego, scharakteryzować okresy znieczulenia, omówić kryteria głębokości znieczulenia 3. Omówić przedoperacyjne badanie i ocenę ryzyka znieczulenia i zabiegu 4. Omówić, uzasadnić i wykonać przygotowanie do zabiegu, znać zasady premedykacji, sprzęt i leki stosowane w znieczuleniu ogólnym oraz znać skalę oceny ryzyka okołooperacyjnego 5. Znac budowę aparatów do znieczulenia i ich funkcje 6. Omówić sposoby prowadzenia znieczulenia 7. Omówić leki stosowane w trakcie znieczulenia 8. Opisać drogi podawania leków 9. Omówić etapy znieczulenia 10. Wymienić powikłania znieczulenia 11. Znieczulenie poza salą operacyjną 12. Zasady koncepcji ERAS 13. Zasady koncepcji PSH Znieczulenie regionalne 14. Podać definicję i omówić podział znieczulenia regionalnego 15. Uzasadnić dobór sposobu znieczulenia z uwzględnieniem wskazań i przeciwwskazań 16. Omówić środki znieczulenia miejscowego 17. Scharakteryzować właściwości fizykochemiczne i czas działania 18. Omówić przygotowanie pacjenta do znieczulenia przewodowego i asystować przy wykonaniu praktycznym 19. Omówić powikłania Leczenie bólu 20. Podać definicję i kryteria bólu 21. Omówić zastosowanie analgetyków miejscowych i blokady oraz dokonać ich wyboru 22. Omówić podział środków przeciwbólowych i dokonać doboru leków 23. Omówić organizację i zadania zespołu leczenia bólu ostrego Problemy znieczulenia u kobiet w ciąży 24. Znieczulenie do cięcia cesarskiego (natychmiastowe, planowane) 25. Różnice w postępowaniu resuscytacyjnym u kobiety w ciąży oraz zasady zapobiegania NZK w ciąży 26. Współczesne sposoby znieczulenia regionalnego 27. Powikłania podczas i po znieczuleniu regionalnym (blokady centralne) 28. Zmiany fizjologiczne w ciąży, układy: krążenia, oddychania, pokarmowy, moczowy, nerwowy oraz krzepnięcia 29. Łożyskowy transfer leków 30. Rekomendacje bezpieczeństwa dla płodu stosowanych w ciąży wybranych leków przeciwbólowych, usypiających, zwiotczających 31. Zasady znieczulenia kobiet w ciąży do zabiegów nie położniczych Swoiste problemy znieczulenia u dzieci 32. Przedoperacyjna ocena noworodka, niemowlęcia i dziecka w Anestezjologicznej Poradni Konsultacyjnej. Zasady karmienia i premedykacji dzieci przed zabiegiem operacyjnym 33. Odrębności anatomiczne, fizjologiczne oraz farmakokinetyczne i farmakodynamiczne u noworodków, niemowląt i dzieci 34. Monitorowanie noworodków, niemowląt i dzieci podczas znieczulenia ogólnego oraz przewodowego 35. Rodzaje znieczuleń u dzieci: sedacja płytka i głęboka, VIMA, TIVA, znieczulenie przewodowe, znieczulenie złożone. Wskazania, przeciwskazania, farmakologia leków, specyfikacja wybudzenia i przekazania małych pacjentów z bloku operacyjnego 36. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa 37. Podać definicję choroby poresuscytacyjnej 38. Hipotermia terapeutyczna 39. Orzekanie o śmierci człowieka i śmierci mózgu jako śmierci człowieka.40. Terapie pozaustrojowe stosowane w OIT. 41. Zastosowanie badania USG w anestezjologii i intensywnej terapii.

Teaching methods

Zajęcia kliniczne w grupach studentów w salach operacyjnych wszystkich bloków operacyjnych Szpitala Uniwersyteckiego, w klinicznym oddziale intensywnej terapii Szpitala Uniwersyteckiego oraz w poradniach przyszpitalnych  Szpitala Uniwersyteckiego: leczenia bólu, anestezjologicznej kwalifikującej do znieczuelnia i zabiegu . Zajęcia można rownież przeprowadzić w centrum symulacji medycznych. Wykłady w formie prezentacji multimedialnych. Seminaria - przygotowanie do ćwiczeń, analiza przypadków, nauczanie problemowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie do zajęć klinicznych weryfikowane w formie ustnej lub pisemnej. Egzamin końcowy w formie testowej. Uzyskanie 36 pkt (60%) na 60 pkt. możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania egzaminu. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia zajęć klinicznych i seminariów. Egzamin obejmuje wiedzę z wykładów i zajęć klinicznych. Skala służąca do obliczania wyników testu egzaminacyjnego : 94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

W przypadku nieobecności na zajęciach lub/i niezaliczenia przedmiotu na zajęciach klinicznych czy seminariach, odrobienie przedmiotu Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia. Dopuszczalny limit nieobecności usprawiedliwionych odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy wynosi 10h, które student musi odrobić w terminie i w sposób uzgodniony z prowadzącym zajęcia. Usprawiedliwienie należy przedstawić prowadzącemu zajęcia w ciągu 3 dni roboczych od zdarzenia. Nieobecności nieusprawiedliwione oznaczają brak możliwości zaliczenia przedmiotu.

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

W sprawach spornych dotyczących zaliczeń, studentowi przysługuje prawo odwołania się do Koordynatora przedmiotu.

Recommended reading

R. Owczuk "Anestezjologia i intensywna terapia" Warszawa 2021,wyd.1;  PZWL

Further reading

A. Kuebler "Crash Course Anestezjologia" Worcław 2021, wyd.2; Edra Urban&Partner

Notes

W sprawach spornych dotyczących zaliczeń, studentowi przysługuje prawo odwołania się do Koordynatora przedmiotu.


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 02-09-2022 22:00)