SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot do wyboru - Podstawy treningu zdrowotnego osób w różnym wieku - course description

General information
Course name Przedmiot do wyboru - Podstawy treningu zdrowotnego osób w różnym wieku
Course ID 12.0-WL-LekAM-PTZORW
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mariusz Naczk, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit

Aim of the course

Od kilku dekad widoczny jest trend zmniejszania się codziennej aktywności fizycznej człowieka związanej z wytwarzaniem dóbr, pracą, przemieszczaniem się. Negatywnym efektem akinezji są otyłość (z licznymi jej konsekwencjami zdrowotnymi), degradacja układu ruchu; zarówno biernego jak i czynnego, liczne patologie `na poziomie wielu układów. Ponadto starzejące się i nieaktywne fizycznie społeczeństwo stanowi duże wyzwanie dla służby zdrowia. Jednym ze sposobów przeciwdziałania w/w konsekwencjom obecnego stylu życia jest trening zdrowotny. Celami przedmiotu są: wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności rozpoznawania deficytów ustroju związanych z akinezją, zaznajomienie studenta z wybranymi metodami treningowymi i fizjologicznymi następstwami ich stosowania, przekazanie wiedzy z zakresu planowania i realizacji wybranych form treningu siłowego i wytrzymałościowego. Student po realizacji przedmiotu będzie potrafił zaplanować trening zdrowotny różnych osób oraz będzie w stanie zweryfikować poprawność wykonywanych ćwiczeń, a także obiektywnie ocenić efektywność stosowanych metod treningowych.

Prerequisites

Wiedza z zakresu anatomii prawidłowej i czynnościowej, fizjologia człowieka.

Scope

  •  Aktywność fizyczna człowieka w świecie współczesnym na tle ewolucji oraz jej znaczenie dla zdrowia.
  •  Rodzaje wysiłków fizycznych i wpływ poszczególnych typów wysiłku na wybrane układy ustroju.
  •  Energetyka wysiłków fizycznych.
  •  Ocena wydolności z wykorzystaniem prostych testów fizjologicznych.
  •  Otyłość i jej fizjologiczne następstwa.
  •  Ocena komponentów ustroju za pomocą metody bioimpedancji.
  •  Podstawy treningu zdrowotnego; zasady i składowe treningu.
  •  Trening wytrzymałości, koncepcje tradycyjne i innowacje.Fizjologiczne następstwa treningu. Trening ukierunkowany na redukcję tkanki tłuszczowej.
  • Trening siły: metoda obwodowa i metoda kulturystyczna.
  • Technika wykonania wybranych ćwiczeń siłowych.
  • Trening siły: metoda inercyjna.
  • Fizjologiczne następstwa treningu siłowego
  •  Testy wydolnościowe dedykowane osobom w wieku starszym i i niskiej wydolności.
  •  Trening siłowy dzieci i osób starszych.
  •  Formy aktywności fizycznej dedykowane seniorom.

Teaching methods

Wykład, dyskusja, burza mózgów, zajęcia praktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność studenta na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z zaliczenia końcowego -  testu. W przypadkach nieobecności na ćwiczeniach Student ma obowiązek uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia, co jest warunkiem podejścia do zaliczenia końcowego. Jeśli powstałe braki nie zostaną uzupełnione przez Studenta do dnia terminu zaliczenia końcowego w pierwszym terminie zaliczenia Student nie zalicza przedmiotu, co nie zwalnia Go z konieczności uzupełniania braków. Jeśli braki nie zostaną uzupełnione do terminów poprawkowych również i w tych terminach Student nie zalicza przedmiotu. Przekroczenie 30% nieobecności skutkuje brakiem możliwości zaliczania przedmiotu - student nie będzie klasyfikowany. Aby uzyskać zaliczenie przedmiotu Student musi uzyskać powyżej 60% uzyskanych punktów przewidzianych w teście.

Pozostałe warunki, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim

Recommended reading

Górski J. (red.). Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2019.
Zając A. Współczesny trening siły mięśniowej. Katowice 2010.
Jaskólski A., Jaskólska A. Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka,AWF Wrocław, 2005

Further reading

ACSM'S Resources for the Health Fitness Specialist. Lippincott Williams & Wilkins, 2014

Bushman B. ACSM. Complete Guide to Fitness & Health.Human Kinetics, 2011.

Krauss Hanna, Gibas-Dorna Magdalena. Fizjologia człowieka. Podstawy.PZWL Wydawnictwo Lekarskie 2021.

Notes

Przedmiot pozwala studentowi uzupełnić wiedzę medyczną w zakresie kształtowania postaw i zachowań prozdrowotnych. Pozyskana wiedza pozwala na właściwe doradztwo pacjentowi w celu poprawy stanu zdrowia poprzez podjęcie optymalnych dla pacjenta form aktywności fizycznej. Osoba prowadząca zajęcia ma szerokie doświadczenie w zakresie prowadzenia i nauczania treningu prozdrowotnego, a także w zakresie oceny wydolności fizycznej osób w różnym wieku. Doświadczenie te mają odzwierciedlenie w aktywności publikacyjnej prowadzącego zajęcia.


Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 10:21)