SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot do wyboru - Pacjent z niepełnosprawnością w placówce służby zdrowia - course description

General information
Course name Przedmiot do wyboru - Pacjent z niepełnosprawnością w placówce służby zdrowia
Course ID 14.9-WL-LekAM-PNPSZ
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Kochan
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit

Aim of the course

Zapoznanie ze specyfiką świadczenia pomocy medycznej pacjentom z niepełnosprawnościami:

- obsługa pacjenta z niepełnosprawnością ruchową,

 - obsługa pacjenta z uszkodzonym słuchem,

- obsługa pacjenta niewidomego,

- obsługa pacjenta z niepełnosprawnością intelektualną,

- obsługa pacjenta ze spektrum Autyzmu,

- obsługa pacjenta z zaburzeniami komunikacyjnymi.

Prerequisites

Brak.

Scope

 1. Podstawy prawne dotyczące świadczenia usług medycznych pacjentom z niepełnosprawnością.

2. Szczególne uprawnienia pacjentów z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu znacznym.

3. Zadania Rzecznika ds. Osób Niepełnosprawnych.

4. Znaczenie rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawnością w procesie leczenia i rekonwalescencji.

5. Specyfika obsługi w placówce służby zdrowia pacjenta z:

- niepełnosprawnością ruchową, 

- uszkodzonym słuchem,

- niewidomego,

- niepełnosprawnością intelektualną,

- spektrum Autyzmu,

- zaburzeniami komunikacyjnymi.

Teaching methods

Wykład, metoda ćwiczeniowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają kolokwia sprawdzające wiedzę. W przypadkach nieobecności, student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia, podczas wyznaczonych konsultacji. Dopuszczalny limit dozwolonych, usprawiedliwionych nieobecności to 4 godziny dydaktyczne.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Recommended reading

1.Włodarczyk A., Głuchy pacjent. Wyzwania i potrzeby. Konin 2018.

2. Nosko-Goszczycka M., AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Gdańsk 2019.

3. Nauczmy się rozumieć nawzajem. Poradnik dla słyszących o niedosłyszących i głuchych. PZG 2018.

4. Błeszyński, J., Kochan K. B., Skorek E. M,, Edukacyjne oblicza komunikacji. dyskurs interdyscyplinarny. Zielona Góra 2016.

Further reading

1.   E. M. Skorek, K. B., Kochan, Komunikacja. Zaburzenia. Terapia. Zielona Góra 2014.

2. Konopka-Nowina M., Komunikacja lekarz-pacjent. Teoria i praktyka. Kraków 2016.

3. Zasępa E., Psychospołeczne funkcjonowanie osób z zespołem Downa. Kraków 2012.

Notes


Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 10:27)