SylabUZ
Course name | Przedmiot do wyboru - Pacjent z niepełnosprawnością w placówce służby zdrowia |
Course ID | 14.9-WL-LekAM-PNPSZ |
Faculty | Faculty of Medicine and Health Sciences |
Field of study | Medical |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree (6 years) |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 30 | 2 | Credit |
Zapoznanie ze specyfiką świadczenia pomocy medycznej pacjentom z niepełnosprawnościami:
- obsługa pacjenta z niepełnosprawnością ruchową,
- obsługa pacjenta z uszkodzonym słuchem,
- obsługa pacjenta niewidomego,
- obsługa pacjenta z niepełnosprawnością intelektualną,
- obsługa pacjenta ze spektrum Autyzmu,
- obsługa pacjenta z zaburzeniami komunikacyjnymi.
Brak.
1. Podstawy prawne dotyczące świadczenia usług medycznych pacjentom z niepełnosprawnością.
2. Szczególne uprawnienia pacjentów z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu znacznym.
3. Zadania Rzecznika ds. Osób Niepełnosprawnych.
4. Znaczenie rodziców i opiekunów osób z niepełnosprawnością w procesie leczenia i rekonwalescencji.
5. Specyfika obsługi w placówce służby zdrowia pacjenta z:
- niepełnosprawnością ruchową,
- uszkodzonym słuchem,
- niewidomego,
- niepełnosprawnością intelektualną,
- spektrum Autyzmu,
- zaburzeniami komunikacyjnymi.
Wykład, metoda ćwiczeniowa.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają kolokwia sprawdzające wiedzę. W przypadkach nieobecności, student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia, podczas wyznaczonych konsultacji. Dopuszczalny limit dozwolonych, usprawiedliwionych nieobecności to 4 godziny dydaktyczne.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1.Włodarczyk A., Głuchy pacjent. Wyzwania i potrzeby. Konin 2018.
2. Nosko-Goszczycka M., AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Gdańsk 2019.
3. Nauczmy się rozumieć nawzajem. Poradnik dla słyszących o niedosłyszących i głuchych. PZG 2018.
4. Błeszyński, J., Kochan K. B., Skorek E. M,, Edukacyjne oblicza komunikacji. dyskurs interdyscyplinarny. Zielona Góra 2016.
1. E. M. Skorek, K. B., Kochan, Komunikacja. Zaburzenia. Terapia. Zielona Góra 2014.
2. Konopka-Nowina M., Komunikacja lekarz-pacjent. Teoria i praktyka. Kraków 2016.
3. Zasępa E., Psychospołeczne funkcjonowanie osób z zespołem Downa. Kraków 2012.
Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 10:27)