SylabUZ

Generate PDF for this page

Interpersonal Communication - elective course - course description

General information
Course name Interpersonal Communication - elective course
Course ID 12.9-WL-LekAM-PW-KI
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 15 1 Credit

Aim of the course

Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy na temat komunikacji, jej rodzajów i sposobów komunikowania się oraz uświadomienie własnych kompetencji i umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej. Poznanie skutecznych narzędzi i metod komunikacji interpersonalnej, barier i ograniczeń komunikacyjnych. Studenci kształtować będą również umiejętności komunikacyjne i prowadzenie skutecznej komunikacji zarówno z pacjentem, jego rodziną oraz zespołem, z którym pracuje.    

Prerequisites

Otwartość i gotowość do kształcenia się z zakresu umiejętności i technik komunikacji interpersonalnej.

Scope

  1. Modele i definicja komunikacji interpersonalnej.
  2. Zasady i przebieg procesu komunikowania się. Schemat i elementy procesu komunikacji.
  3. Techniki komunikacyjne. Aktywne słuchanie. Komunikacja werbalna i niewerbalna.
  4. Elementy JA w komunikacji. Asertywność w procesie komunikacji.
  5. Nawiązywanie kontaktu i budowanie partnerskiej relacji z pacjentem i jego rodziną.
  6. Bariery komunikacyjne. "Trudny pacjent" i "trudny lekarz" w procesie komunikowania się.
  7. Ćwiczenia praktyczne.

Teaching methods

Główną metodą kształcenia jest metoda warsztatowa.

Metoda sytuacyjna, burza mózgów, praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja, studium przypadku, gry symulacyjne, gry dydaktyczne, praca z podręcznikiem, metoda projektów, prezentacje multimedialne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena aktywności na zajęciach, pracy własnej i w grupie. Ocena indywidualnie przygotowanych zadań i pracy zaliczeniowej.

Konsekwencją braku udziału w zajęciach oraz braku przygotowanej pracy zaliczeniowej będzie brak zaliczenia.

Dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności, które należy odrobić podczas indywidualnych konsultacji.

Pozostałe warunki, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. Doroszewski J., Kulus M., Markowski A. (red.), Porozumienie z pacjentem. Relacje i komunikacja, Warszawa 2014
  2. Nowina-Konopka M., Feleszko W., Małecki Ł., Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, Kraków 2018
  3. Silverman J., Kurz S., Draper J., Umiejętności komunikowania się z pacjentami, Kraków 2018

Further reading

  1. Barański J., Steciwko A. (red.), Relacja lekarz – pacjent. Zrozumienie i współpraca, Warszawa 2013
  2. Barański J., Waszyński E., Steciwko A. (red.), Komunikowanie się lekarza z pacjentem: empatia, troska, intymność, autonomia, prawo, Wrocław 2000
  3. Charon R. i in. , Medycyna narracyjna: teoria i praktyka
  4. Makara-Studzińska M., Komunikacja z pacjentem, Lublin 2012

Notes


Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 10:36)