SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot do wyboru - SARS-Cov-2 w pytaniach i odpowiedziach - course description

General information
Course name Przedmiot do wyboru - SARS-Cov-2 w pytaniach i odpowiedziach
Course ID 12.9-WL-LekAM-SPiO
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. n. med. Maria Gańczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do prawidłowego pozyskiwania i interpretowania informacji dotyczących pandemii SARS-Cov-2 w kontekście roli jaką spełnia personel medyczny w aspekcie komunikacji z pacjentem/społeczeństwem i wykorzystanie zdobytej wiedzy do zaplanowania i przeprowadzenia badania epidemiologicznego. Szczególny nacisk położony będzie na wykorzystanie informacji pochodzących z wiarygodnych źródeł, z uwzględnieniem medycyny opartej na dowodach naukowych.

Cele szczegółowe:

1. Nabycie umiejętności niezbędnych do prawidłowego pozyskiwania i interpretowania informacji dotyczących pandemii SARS-Cov-2, jak:

- Wyszukanie literatury fachowej dotyczącej wybranej problematyki

- Korzystanie z literatury fachowej

- Interpretacja informacji pozyskanych z literatury fachowej

2.Zaplanowanie badania naukowego dotyczącego SARS-Cov-2, w tym

- określanie celu badania i hipotez badawczych

- dobór metod, technik i narzędzi badawczych

- dokumenty dla komisji bioetycznej, finansowanie badania

- elementy wpływające na prawidłowe przeprowadzenie badania

- zasady i formy prezentowania wyników

Prerequisites

Znajomość epidemiologii z zakresu studiów medycznych.

Scope

Program fakultetu obejmuje 10 trzygodzinnych spotkań, które odbywać się będą raz w tygodniu i będą miały formę ćwiczeń prowadzonych przez asystenta prowadzącego. Materiałem wykorzystanym w trakcie trwania ćwiczeń będą m. in. opracowane zadania do samodzielnego rozwiązania przez studentów (studiowanie literatury; przygotowanie projektu, prezentacji multimedialnej, raportu z badań, abstraktu, wystąpienia na konferencji).

Tematyka

1. Co wiemy?

Pandemia SARS-Cov-2 w aspekcie epidemiologicznym i klinicznym.

2. Czego chcemy się dowiedzieć? Co zrobić by pozyskane informacje o SARS-Cov-2 były oparte na dowodach naukowych?

Formułowanie tematu i stawianie pytania. Wyszukiwanie literatury fachowej dotyczącej problematyki SARS-Cov-2 przy użyciu baz danych, m.in. MEDLINE, Scopus, Google Scholar: prace oryginalne, prace przeglądowe, metaanalizy. Korzystanie z rankingu publikacji naukowych, w tym ocena czynnika wpływu (IF). Krytyczna analiza badań dotyczących pytania badawczego, w tym interpretacja wyników badań epidemiologicznych i klinicznych.

3. Jak zaplanować własne badanie dotyczące SARS-Cov-2?

- dobór metod badawczych

- precyzyjne określenie czasu badania z podziałem na etapy

- populacja badana, próbkowanie

- narzędzie badawcze; konstruowanie kwestionariusza, sposób rozprowadzenia, pilotaż

4. Jak pozyskać fundusze na finansowanie mojego badania?

- Obliczanie kosztów, poszukiwanie możliwych źródeł finansowania (środki uczelniane, granty polskie i zagraniczne, środki samorządowe, sponsorzy).

- Pisanie wniosku do komisji bioetycznej zgodnie z zasadami obowiązującymi w UZ.

5. Jak prawidłowo zbierać dane?

- zbieranie danych; najczęściej popełniane błędy i metody ich ograniczania.

- konstruowanie baz danych.

- sposoby opracowania uzyskanych wyników

6. Jak opublikować wyniki mojego badania?

- Prezentowanie wyników badań – pisanie artykułu, publikowanie, postery, prezentacje ustne.

- Pisarstwo naukowe – etapy przygotowania publikacji.

- Proces recenzji.

- Wybór czasopisma.

- Przygotowywanie abstraktu i manuskryptu.

7. Dlaczego ważne jest aby komunikować się z pacjentem/społeczeństwem by skutecznie promować najnowsze wyniki badań naukowych dotyczących SARS-Cov-2, w tym wyniki mojego badania? Jak to zrobić?

- Przygotowywanie prezentacji ustnej

- Przygotowanie notatki prasowej

- Przygotowywanie posteru

Po zakończonym kursie student będzie znał uwarunkowania środowiskowe, które doprowadziły do epidemii SARS-Cov-2, będzie potrafił zinterpretować dane epidemiologiczne dotyczące zakażeń tym wirusem z uwzględnieniem geograficznego zasięgu jego występowania oraz określić przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego w chorobie COVID-19. Będzie posiadał wiedzę z zakresu  społecznych czynników wpływających na zachowania populacji w dobie pandemii SARS-Cov-2. Będzie potrafił zaplanować i przeprowadzić badanie naukowe w oparciu o krytyczną analizę literatury medycznej i z wykorzystaniem podstaw medycyny opartej na dowodach. Znając i rozumiejąc zasady promocji zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem działań profilaktycznych w chorobach zakaźnych, będzie potrafił zastosować uzyskane wyniki badań w praktyce celem ograniczenia transmisji SARS-Cov-2 w populacji.

Teaching methods

Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu i będą miały formę 3-godzinnych ćwiczeń prowadzonych przez asystenta. Materiałem wykorzystanym w trakcie trwania ćwiczeń będą zadania do samodzielnego rozwiązania przez studentów (studiowanie literatury; przygotowanie projektu, prezentacji multimedialnej, raportu z badań, abstraktu, wystąpienia na konferencji). Ćwiczenia będą odbywały się w grupach 5-osobowych w sali dydaktycznej Katedry Chorób Zakaźnych / w Centrum Symulacji Medycznej CM UZ.

Konsultacje: informacja na temat terminów konsultacji umieszczona będzie na stronie internetowej oraz platformie edukacyjnej CM UZ.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie: w formie pisemnej (test wielokrotnego wyboru, 60 pytań zamkniętych) odbywa się po przeprowadzeniu ćwiczeń. Ocenę z zaliczenia ustala się w sposób następujący: Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania zaliczenia (0-59% punktów odpowiada ocenie 2,0); uzyskanie 60-67% punktów
odpowiada ocenie 3,0; uzyskanie 68-75% punktów – ocenie 3,5; uzyskanie 76-84% punktów – ocenie 4,0; uzyskanie 85-93% punktów – ocenie 4,5; uzyskanie 94-100% punktów – ocenie 5,0.
 
Ocenie końcowej podlegają również zaplanowanie i wykonanie prostego badania naukowego oraz interpretacja jego wyników;  oraz krytyczna analiza piśmiennictwa naukowe-
go. W przypadkach nieobecności, student powinien uzupełnić braki w formie i terminie uzgodnionych z prowadzącym zajęcia, nie później niż na tydzień przed końcem semestru. Dopuszcza się limit dwóch usprawiedliwionych nieobecności.

Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie WARUNKI ZALICZENIA, określa Regulamin Studiów na UniwersytecieZielonogórskim: https://www.uz.zgora.pl/download.php?f=5796af7d3623c0da8b6718e0c7dc382d

Recommended reading

1.Watała C, Różalski M, Boncler M, Kaźmierczak P. Badania i publikacje w naukach biomedycznych (tom 1-2). Alfa. Medica Press, Bielsko-Biała 2011.

2. Jonkisz A, Niebrój L. Metodologiczne podstawy badań naukowych w medycynie z elementami ogólnej metodologii nauk. Wydawnictwo Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, Katowice 2010.

3. Lenartowicz H, Kózka M. Metodologia badań w pielęgniarstwie. PZWL, Warszawa 2010.

4. Jędrychowski W. Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
 

Further reading

1. Kallestinova ED. How to write your first research paper. Yale J Biol Med. 2011; 84(3): 181-90.

2. Bourne PE. Ten simple rules for making good oral presentations. PLoS Comput Biol 2007;3(4):e77.

Notes

sylabus opracowała prof. dr hab. Maria Gańczak


Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 11:04)