SylabUZ
Course name | Human Ontogenetic Development - elective course |
Course ID | 12.0-WL-Lek-PWROCBK |
Faculty | Faculty of Medicine and Health Sciences |
Field of study | Medical |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree (6 years) |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 30 | 2 | Credit |
Celem zajęć jest nauczenie studentów rozpoznawania fenotypu charakterystycznego dla wybranych wad występujących u pacjentów w różnym wieku oraz wyjaśnienie mechanizmów powstawania tych wad w przebiegu rozwoju ontogenetycznego. We wstępnych ćwiczeniach omówione zostaną rodzaje wad wrodzonych endo- i egzogenne czynniki odpowiedzialne za ich powstawanie oraz wady powstałe w początkowych okresach rozwoju wewnątrzmacicznego. Następnie kolejno wyjaśniony zostanie mechanizm powstawania wad narządów poszczególnych układów: sercowo-naczyniowego, pokarmowego, dokrewnego, oddechowego, moczowo-płciowego oraz ośrodkowego układu nerwowego. Szczególny nacisk będzie położony na implikacje kliniczne wynikające z wad powstałych na różnych etapach rozwoju.
Wiedza z zakresu anatomii i embriologii człowieka na poziomie szkoły średniej.
Program fakultetu obejmuje 10 spotkań, które odbywać się będą raz w tygodniu i będą miały formę seminariów poprzedzonych krótkim występem asystenta prowadzącego. Materiałem wykorzystanym w trakcie trwania ćwiczeń będą opracowane zadania multimedialne do samodzielnego rozwiązania przez studentów.
Celem zajęć jest nauczenie studentów mechanizmów powstawania wad wrodzonych w przebiegu rozwoju wewnątrzmacicznego. We wstępnym ćwiczeniu omówione zostaną rodzaje wad wrodzonych, endo- i egzogenne czynniki odpowiedzialne za ich powstawanie oraz wady powstałe w początkowych okresach rozwoju wewnątrzmacicznego. Następnie kolejno wyjaśniony zostanie mechanizm powstawania wad narządów poszczególnych układów: sercowo-naczyniowego, pokarmowego, dokrewnego, oddechowego, moczowo-płciowego oraz ośrodkowego układu nerwowego. Szczególny nacisk będzie położony na implikacje kliniczne wynikające z wad powstałych na różnych etapach rozwoju.
Po zakończonym kursie student będzie potrafił określić różnice między definicją wady genetycznej i wady wrodzonej. Będzie posiadał wiedzę z zakresu mechanizmów powstawania wad rozwojowych oraz ich konsekwencji. Będzie potrafił określić, jak pilnego zaopatrzenie wymaga określona wada oraz w jaki sposób można zapobiegać jej powstawaniu.
Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu i będą miały formę ćwiczeń poprzedzonych wstępem asystenta prowadzącego Materiałem wykorzystanym w trakcie trwania ćwiczeń będą schematy, animacje oraz specjalnie opracowane zadania multimedialne do samodzielnego rozwiązania przez studentów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wiedza i umiejętność jej zastosowania weryfikowana będzie na bieżąco w trakcie trwania zajęć w oparciu o wyniki zadań przygotowanych do każdego ćwiczenia oraz na podstawie wyniku sprawdzianu końcowego
konspekty przygotowane przez osoby prowadzące ćwiczenia
Modified by dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (last modification: 13-05-2022 09:47)