Nabycie umiejętności opracowywania dokumentów w formacie LaTeXa - światowego formatu publikacji prac matematycznych i nie tylko. Poznanie takich zagadnień, jak konfigurowanie dokumentu, wypełnianie go treścią, kontrolowanie wyglądu tekstu, dobieranie kroju i rozmiaru czcionki, formatowanie akapitów, wstawianie elementów graficznych, zarządzanie kolorami, przygotowywanie pracy do naświetlania i drukowania, eksport do plików w formacie PostScript, PDF, XML i HTML, skład dokumentów w językach „niełacińskich”.
Prerequisites
Podstawowa obsługa komputera
Scope
Instalacja MikTeX i programu narzędziowego TeXnicCenter.
Stworzenie pierwszego dokumentu za pomocą LaTeX-a, uporządkowanie treści w sekcje z wykorzystaniem klas: list, artykuł, książka, raport, książka. Tworzenie indeksów, spisów treści, bibliografii.
Szkielet dokumentu/typografia, okładka, karty tytułowe, karty dodatkowe, np. dedykacja, eurodeputowani itp., tekst główny, nagłówek (strona na żywo), stopka, przypisy.
Formatowanie strony, marginesy, nagłówek i stopka dokumentu, zmiana orientacji strony. Podział dokumentu wiele kolumn. Różne sposoby wstawiania przedmiotów.
Zarządzanie kolorami w dokumencie.
Twórzenie podstawowych tabel, rózne sposoby obramowania, łączenie wierszy i kolumn.
Dodawanie obrazu: obracanie, skalowanie itp. Praca z grafiką, łączenie grafiki z tekstem.
Pisanie wzorów matematycznych, różne sposoby numerowania wzorów, środowisko: definicja, twierdzenie. Automatyczne odniesienia do numeracji.
Rysowanie wykresów funkcji i innych zastosowań pakietu tikz. Grafy
Odsyłacze (odwołania do sekcji, tabel, obrazów), dodwaniej bibliografi (odniesienia) i tworzenie indeksów.
Tworzenie prezentacji multimedialnych.
Skład dokumentów w językach „niełacińskich”.
Drukowanie i eksportowanie do plików PostScript, PDF, XML, HTML.
Teaching methods
Ćwiczenia laboratoryjne – praca przy komputerze.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch projektów.
Recommended reading
Leslie Lamport. LaTeX. System opracowywania dokumentów, WNT, 2004.
Antoni Diller, LaTeX. Wiersz po wierszu, Helion 2001.