Przekazanie wiedzy studentom z zakresu zasad udzielania pierwszej pomocy. Wykreowanie zachowań i postaw prospołecznych. Nauka podejmowania decyzji w sytuacjach trudnych i nagłych. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne życie oraz zdrowie i życie osób poszkodowanych, którym będzie niesiona pomoc. Nauka zmierzająca do niesienia pierwszej pomocy samodzielnie oraz przy użyciu automatycznego defibrylatora.
Kontynuacja materiału, którego się nie udało zrealizować w pierwszym semestrze.
Wymagania wstępne
Sprawność ruchowa. Znajomość podstaw anatomii człowieka na poziomie maturalnym. Utrwalony materiał przerobiony w pierwszym semestrze.
Zakres tematyczny
Rozpoznanie sytuacji zagrażającej zdrowiu lub życiu człowieka.
Nauka algorytmu BLS dla dorosłych i dzieci.
Wysokiej jakości uciśnięcia klatki piersiowej.
Przyczyny i mechanizmy nagłego zatrzymania krążenia (NZK).
Zasady postępowania na miejscu wypadku.
Ocena i eliminacja zagrożeń występujących na miejscu zdarzenia.
Zasady bezpieczeństwa ratującego i ratowanego.
Zagrożenia dla ratownika ze strony poszkodowanego.
Ocena podstawowych funkcji życiowych człowieka w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego na poziomie pierwszej pomocy.
Przekazanie informacji o poszkodowanym.
Poszkodowany nieprzytomny – przyczyny, zasady udzielania pierwszej pomocy.
Zabezpieczenie drożności dróg oddechowych – bez przyrządowe, pozycja bezpieczna, przeciwdziałanie hipotermii.
Podstawowe czynności resuscytacyjne u osób dorosłych, Łańcuch przeżycia.
Podstawowe czynności resuscytacyjne u dzieci.
Podstawowe czynności resuscytacyjne u osób dorosłych i dzieci z użyciem Automatycznego Defibrylatora Zewnętrznego (AED).
Podstawowe czynności resuscytacyjne u osób dorosłych i dzieci w sytuacjach szczególnych: kobieta ciężarna, podtopienie, zatrucia, hipotermia, hipertermia, porażenie prądem i piorunem, wstrząs.
Ciało obce w drogach oddechowych u osoby dorosłej i dziecka. Rozpoznanie. Zasady postępowania.
Obrażenia poszczególnych okolic ciała: rany, krwawienia – prawidłowe stosowanie opatrunków.
Pierwsza pomoc w przegrzaniu, wychłodzeniu, oparzeniu, odmrożeniu, porażeniu prądem i piorunem, wstrząsie.
Rany, złamania, skręcenia, zwichnięcia – rozpoznawanie oraz stosowanie unieruchomień.
Pierwsza pomoc na miejscu wypadku komunikacyjnego.
Chwyt Rauteka.
Sposoby wyciągania, wynoszenia i transportowania rannych.
Wywiad SAMPLE.
Metody kształcenia
Cwiczenia w centrum symulacji medycznej i szpitalnym oddziale ratunkowym.
Ćwiczenia w grupach 8-10 osobowych. Studenci samodzielnie oraz w parach mają za zadanie wykonać czynności z zakresu pierwszej pomocy, przy pomocy fantomów do RKO.
W sprawach spornych dotyczących zaliczeń, studentowi przysługuje prawo odwołania się do Koordynatora przedmiotu.
Limitu dozwolonych i usprawiedliwionych nieobecnosci wynosi 2 godziny a formę zaliczenia należy ustalić z prowadzącym przedmiot.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Egzamin końcowy w formie testu jednokrotnego wyboru
Literatura podstawowa
Campbell J.: International Trauma Life Support – Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, Kraków 2015
Andres J: Wytyczne resuscytacji 2020 Polska Rada Resuscytacji, Europejska Rada Resuscytacji, Kraków 2016..
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.