SylabUZ

Generate PDF for this page

Paediatrics - course description

General information
Course name Paediatrics
Course ID 12.1-WL-RAT-PEDI
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical Rescue
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. n. med. Marcin Zaniew
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Seminar 15 1 - - Credit with grade
Zajęcia kliniczne 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie Studenta z najczęściej spotykanymi stanami chorobowymi oraz stanami zagrożenia życia typowymi dla wieku dziecięcego, w tym okresu noworodkowego. Nauczanie nowoczesnych algorytmów postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w stanach nagłych.

Prerequisites

Znajomość anatomii, fizjologii i patologii dziecka i noworodka.

Scope

Wykłady:     

Oparzenia u dzieci

Urazy u dzieci

Ostry brzuch i ostra moszna u dzieci

Najczęstsze choroby wieku dziecięcego

Najczęstsze wady wrodzone u dzieci

Fizjologia i patologia okresu noworodkowego

Stany nagłe u noworodków i dzieci

Seminaria:

Omówienie typowych dla dzieci odchyleń w badaniu przedmiotowym

Omówienie najczęstszych zabiegów diagnostycznych oraz terapeutycznych u noworodków i dzieci

Omówienie przypadków klinicznych

Ćwiczenia:  

Organizacja oddziałów chirurgii dziecięcej, pediatrii i neonatologii

Stanowisko do intensywnej terapii dla dzieci

Zbieranie wywiadu od dziecka oraz rodzica

Zasady transportu dziecka ze szczególnym uwzględnieniem noworodka

Omówienie zasad bezinwazyjnej wentylacji dzieci

Omówienie podstaw mechanicznej wentylacji dzieci

Postępowanie w urazach oraz stanach zagrożenia życia u dzieci w opiece przedszpitalnej i szpitalnej. BLS u dzieci oraz podstawy NLS/PALS

Omówienie zasad stosowania unieruchomień w złamaniach wieku rozwojowego

Omówienie opracowywania ran chirurgicznych i zmian opatrunków

Teaching methods

Wykłady i seminaria w formie prezentacji multimedialnych. 

Ćwiczenia są realizowane w grupach 5-osobowych na Klinicznym Oddziale Pediatrii, Chirurgii Dziecięcej oraz Neonatologii Szpitala Uniwersyteckiego oraz w Centrum Symulacji Medycznej.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Do zaliczenia przedmiotu wymagana jest obecność na ćwiczeniach. Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. Dopuszcza się 2 usprawiedliwione nieobecności na ćwiczeniach (zwolnienie lekarskie lub zgoda dziekana), bez konieczności odrabiania zajęć. W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na > 2 ćwiczeniach student zobowiązany jest odrobić zajęcia. W razie braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć u osoby prowadzącej zajęcia.

Oprócz obecności na zajęciach warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają wszystkie formy zajęć. Zaliczenie wraz z oceną z zajęć ćwiczeniowych i seminaryjnych uzyskuje się na podstawie aktywności podczas zajęć. Wiedza przekazana podczas wykładów sprawdzana jest w formie ustnej lub testowej.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Recommended reading

  1. Kaczmarski M, Piskorz-Ogórek K. Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne. Wyd. Help-Med 2014.
  2. Kawalec W, Grenda R, Ziółkowska H. i wsp. Pediatria. Wyd. Lekarskie PZWL 2013.
  3. King Ch. Henretig FM. Podręczny atlas zabiegów ratunkowych u dzieci. Wyd. Lekarskie PZWL 2003.
  4. Kleszczyński J. Stany nagłe u dzieci. Wyd. Lekarskie PZWL 2015.
  5. Muller S., Thons M., Stany zagrożenia życia u dzieci. Wyd. Lekarskie PZWL 2012.
  6. Strange G.R., Ahrens W.R. i inni Medycyna Ratunkowa wieku dziecięcego. Wyd. Lekarskie PZWL, 2003. 
  7. Nelson K. (red. pol. A. Milanowski) Pediatria. Wyd. Edra Urban&Partner 2014.

Further reading

  1. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii. Wyd. Lekarskie PZWL 2002.
  2. Kubicka K, Kawalec W. Pediatria. Wyd. Lekarskie PZWL 2003.
  3. Pawlaczyk B. Zarys Pediatrii. Podręcznik dla studiów medycznych. Wyd. Lekarskie PZWL 2005.
  4. Plantz.S, Wipfler EJ, Basic truma life suport. Medycyna ratunkowa 2008. 
  5. Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne u dzieci Europejska rada Resuscytacji, Polska Rada Resuscytacji  http://www.prc.krakow.pl/wyt2015/2_BLS.pdf

Notes

Sylabus opracował: dr hab. med. Marcin Zaniew, prof. UZ, dr hab. med. Marcin Polok, prof. UZ, lek. Marzena Michalak-Kloc


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 14-09-2022 13:04)