SylabUZ
Course name | Biology and Microbiology |
Course ID | 13.4-WL-RMP-BM |
Faculty | Faculty of Medicine and Health Sciences |
Field of study | Medical Rescue |
Education profile | practical |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Seminar | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Lecture | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Podstawowym celem jest poznanie podstawowych pojęć z zakresu biologii komórki i mikrobiologii z uwzględnieniem chorobotwórczości drobnoustrojów, czynników etiologicznych i czynników ryzyka związanych z infekcją. Zapoznanie z podstawą mechanizmów odpowiedzi immunologicznej organizmu na infekcje i obrazem klinicznym infekcji z uwzględnieniem specyfiki przyszłego zawodu.
Podstawy biologii, chemii, fizyki na poziomie maturalnym. Wiedza i umiejętności nabyte w I semestrze studiów.
Wykład:
1. Komórka eukariotyczna i bakteryjna - podobieństwa i różnice. Podstawowe pojęcia z zakresu odpowiedzi immunologicznej i odporności przeciwzakaźnej organizmu człowieka..
2.Podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii. Właściwości chorobotwórcze drobnoustrojów związane ze strukturą komórki i cechami metabolicznymi.
4. Flora fizjologiczna organizmu człowieka, zakażenia oportunistyczne, endogenne.
5. Podstawowe cechy charakterystyczne bakterii, grzybów, wirusów, parazytów i ich związek z chorobami
6. Epidemiologia chorób zakaźnych, podstawy zapobiegania i kontroli zakażeń.
7. Sposoby pobierania i przesyłania materiałów do badań mikrobiologicznych.
Seminarium:
Wykład konwencjonalny w formie prezentacji multimedialnej, zajęcia seminaryjne – prezentacja multimedialna, dyskusja, pokaz preparatów drobnoustrojów. - zajęcia przystosowane do realizacji bezpośredniej i z wykorzystaniem platform e-learningu.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład – test podsumowujący kurs w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru - 60 pytań), warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów spośród możliwych do uzyskania. Uzyskane punkty są przeliczane na stopnie wg skali: 94-100% bardzo dobry, 85-93% dobry plus, 76-84% dobry, 68-75% dostateczny plus, 60-67% dostateczny, 0-59% niedostateczny.
Seminaria - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają testy sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów.
Dopuszcza się jedną nieobecność usprawiedliwioną na zajęciach seminaryjnych. Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia. Formą zaliczenia nieobecności jest test sprawdzający wiedzę z zajęć, na których Student nie był obecny.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Pozostałe warunki, określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim: https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Mikrobiologia Podręcznik dla pielęgniarek, położnych i ratowników medycznych .Pod redakcją P. B. HECZKO ,Wyd. Lekarskie PZWL, rok wydania 2006 – dostępny pod adresem – https://www.slideshare.net/joannabialik5/heczko-p-mikrobiologia-podrcznik-dla-pielgniarek-poonych-i-ratownikw-medycznych
2. Podstawy mikrobiologii i epidemiologii szpitalnej. Pod redakcją M. Bulanda i S. Szostek, Wyd. Lekarskie PZWL, 2020r
1. Zarys mikologii dla pielęgniarek , Pod red. E. Krajewskiej-Kułak,Wyd. CZELEJ Sp. Z o.o. LUBLIN , 2006
2. Zarys parazytologii medycznej, J. Błaszkowska, T. Ferenc, P. Kurnatowski , Wyd.: Edra Urban & Partner, 2017
Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 13-09-2022 13:24)