SylabUZ

Generate PDF for this page

Disaster medicine - course description

General information
Course name Disaster medicine
Course ID 12.1-WL-RM-MKT
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical Rescue
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Sybilla Brzozowska-Mańkowska
  • dr n. med. Bartosz Kudliński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przedstawienie studentowi problematyki związanej z zdarzeniami mnogimi i masowymi. O sposobie postępowania w ramach PRM, obowiązkach ratownika medycznego i metodach segregacji chorych. Dodatkowo student będzie zapoznany z rodzajami katastrof, ze sposobem ich rozpoznawania i wczesnego reagowania. Objaśnienie zasad współpracy z innymi służbami.

Prerequisites

Wiedza z zakresu: BLS. ALS, metody udrażniania dróg oddechowych, podstaw prawnych z zakresu obowiązków ratownika medycznego, wiedza z zakresu transportu pacjenta. 

Scope

Wykłady:

  1. Wprowadzenie do problemu medycyny katastrof – podstawowe pojęcia.
  2. Podział katastrof.
  3. Plan zabezpieczenia miejsca katastrofy z uwzględnieniem zabezpieczenia medycznego.
  4. Metody Triagu i jego etapy.
  5. Zasady dekontaminacji personelu, poszkodowanych oraz sprzętu.
  6. Zasady transportu poszkodowanych.
  7. Rola SOR'u w trakcie zdarzeń masowych i mnogich.
  8. Organizacja Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego na terenie powiatu, województwa.
  9. Rola i sposób łączności w trakcie działań masowych.
  10. Rodzaje zagrożeń podczas dużych zgromadzeń.
  11. Terroryzm – realne zagrożenie.
  12. Rola kierownika w trakcie zdarzeń masowych.
  13. Organizacja szpitala polowego.

 

Ćwiczenia:

  1. Planowanie miejsca zdarzenia i sposoby poruszania się.
  2. Zadania poszczególnych jednostek podczas katastrof.
  3. Uprawienie jednostek KSRG.
  4. Metody Triage i ich etapy.
  5. Podział ZRM w trakcie zdarzeń masowych.
  6. Podstawy leczenia ma miejscu zdarzenia – zabiegi ratujące życie.
  7. Zasady prowadzenia korespondencji radiowej.
  8. Transport poszkodowanych.

Teaching methods

Wykład – prezentacje multimedialne, studium przypadków.

Ćwiczenia – zajęcia w grupach 10-osobowych, prezentacje multimedialne, studium przypadków, zajęcia w centrum symulacji medycznych 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 50% uzyskanych punktów, test praktycznych umiejętności, wykonanie zadania indywidualnego. W przypadku nieobecności usparwiedliwoinych (5h) lub ich wiekszej ilości na zajęciach lub/i niezaliczenia przedmiotu na zajęciach klinicznych czy seminariach, odrobienie przedmiotu Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia. 

Pozostałe warunki, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiów

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Recommended reading

  1. Zawadzki A. (red.) Medycyna ratunkowa i katastrof : podręcznik dla studentów uczelni medycznych. Wyd. Lekarskie PZWKL 2006, 2011
  2. Driscoll P, Skinder D, Earlan R, Jakubaszko J. ABC postępowania w urazach. Górnicki Wyd. Medyczne Wrocław 2003
  3. Colquhoun MC, Handley AJ, Evans TR. ABC resuscytacji. Górnicki Wyd. Medyczne Wrocław 2006.

Further reading

  1. Keim Samuel (red.) Medycyna ratunkowa na dyżurze PZWL – podręcznik dla ratowników medycznych. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa  2007.
  2. Ustawa z dn.8 września 2006 roku (Dziennik Ustaw Nr 191 Poz.1410) o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
  3. Polska Rada Resuscytacji, Europejska Rada Resuscytacji. Wytyczne resuscytacji 2015. http://www.prc.krakow.pl/wyt2015/3_ALS.pdf http://www.prc.krakow.pl/wyt2015/Podsumowanie.pdf

Notes


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 15-09-2022 12:48)