SylabUZ

Generate PDF for this page

Humanization of Medicine - course description

General information
Course name Humanization of Medicine
Course ID 14.0-WL-PIELD-HUM-M
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 20 1,33 20 1,33 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z tematyką związaną z historią, celami i założeniami humanizacji medycyny. Ukazanie człowieka w jego całościowym wymiarze, jako podmiotu zainteresowania nauk o zdrowiu w wymiarze holistycznym. Przedstawienie konieczności podejmowania przez personel medyczny działań ukierunkowanych na poszanowanie godności i podmiotowości pacjenta w relacji z nim.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i socjologii.

Scope

1.     Humanizacja i dehumanizacja medycyny – historia i współczesność

2.     Polska i Światowa Akademia Medycyny – ich rola w humanizacji medycyny

3.     Zdrowie jako wartość, mandala zdrowia, różne podejścia definicyjne

4.     Zdrowie i choroba – podejście zintegrowane i holistyczne do leczenia

5.     Czynniki wpływające na zdrowie człowieka, na rozumienie choroby, na umiejętności jej zwalczania lub przystosowania do niej

6.     Podmiotowość i jakość życia jako czynnik humanizacji medycyny

7.     Godność człowieka w zdrowiu i chorobie

8.     Porozumienie między personelem medycznym a pacjentem jako integralna część sztuki niesienia pomocy

9.     Zasada równego traktowania (pacjent niepełnosprawny, żyjący z HIV/AIDS, z dysfunkcjami i zaburzeniami seksualnymi, z zaburzeniami płodności, LGBT)

10.  Podejście do pacjenta ze względu na płeć

11.  Seksualność w cyklu życia człowieka

12.  Zdrowie seksualne i reprodukcyjne jako ważny element dobrostanu człowieka

13.  Cielesność, intymność, wstyd – teorie, badania, typologia

Teaching methods

Wykład problemowy, dyskusja, prezentacja multimedialna, film, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu/kolokwium pisemnego (60%). W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

1. Nowina-Konopka M., Feleszko W., Małecki Ł., Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, Kraków 2018
2. Suchorzewka J., Olejniczak M. (red.), Humanizacja medycyny, Kraków 2011
3. Izdebski Z., Zdrowie i życie seksualne Polek i Polaków w wieku 18-49 lat w 2017 roku. Studium badawcze na tle przemian od 1997 roku, Warszawa 2020

Further reading

1. Berkhof M, van Rijssen HJ, Schellart AJ, Anema JR, van der Beek AJ. Effective training strategies for teaching communication skills to
physicians: an overview of systematic reviews. Patient Educ Couns. 2011;84(2):152-162. doi:10.1016/j.pec.2010.06.010
2. Boissy A. Windover AK, Bokar D, Karafa M, Neuendorf K, Frankel RM, Merlino J Rothberg MB Communication Skills Training for Physicians
Improves Patient Satisfaction. J Gen Intern Med. 2016 Jul;31(7):755-61
3. Hashim MJ. Patient-Centered Communication: Basic Skills. Am Fam Physician. 2017;95(1):29-34.
4. VandeKieft GK. Breaking bad news. Am Fam Physician. 2001;64(12):1975-1978.

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 20-08-2022 17:06)