SylabUZ

Generate PDF for this page

Law in Nursing Practice - course description

General information
Course name Law in Nursing Practice
Course ID 10.0-WL-PIELD-PRAW-PP
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Grzegorz Góralczyk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 20 1,33 20 1,33 Credit with grade
Class 10 0,67 10 0,67 Credit with grade

Aim of the course

Usystematyzowanie wiedzy studenta dotyczącej zagadnień praw pacjenta i powinności pracowników służby zdrowia. Zapoznanie studenta z: 1) pojęciem i klasyfikacją zawodów medycznych oraz zasadami ich wykonywania, ze szczególnym uwzględnieniem zawodu lekarza, a także możliwymi formami wykonywania zawodu, 2) praktycznymi aspektami wykładni i stosowania przepisów prawa w życiu zawodowym pielęgniarki, w tym w ramach prowadzonej samodzielnej praktyki, 3) regulacjami prawnymi dotyczącymi podstaw wykonywania zawodu udzielania świadczeń zdrowotnych, zadań państwa w dziedzinie ochrony zdrowia, praw pacjenta, 4) z zasadami tajemnicy lekarskiej, prowadzenia dokumentacji medycznej, odpowiedzialności karnej, cywilnej i zawodowej, 5) z podstawowymi zagadnieniami bioetyki, w szczególności pojęciem bioetyki i rozwojem myśli bioetycznej, jak też sporami nad istotą człowieczeństwa, początkiem i końcem życia ludzkiego.

Prerequisites

brak

Scope

Wykłady i ćwiczenia

  1. Pojęcie i źródła prawa medycznego oraz konstytucyjne podstawy prawa medycznego.
  2. Organizacja ochrony zdrowia w Polsce z uwzględnieniem regulacji prawa Unii Europejskiej. Zadania państwa w dziedzinie ochrony zdrowia i finansowanie świadczeń zdrowotnych.
  3. Prawa pacjenta ze szczególnym uwzględnieniem prawa do leczenia w kontekście dostępności i jakości świadczeń zdrowotnych; prawa do informacji i wyrażenia zgody na leczenie; prawa do poszanowania prywatności; prawa do umierania w spokoju i godności.
  4. Zasady prowadzenia badań medycznych i eksperymentów.
  5. Elementy bioetyki – pojęcie bioetyki, spór o istotę człowieczeństwa, spór o początek i kres życia ludzkiego.
  6. Prawne i bioetyczne zagadnienia medycznie wspomaganej prokreacji, aborcji, zmiany płci i eutanazji.
  7. Odpowiedzialność za szkody wyrządzone przy leczeniu – zasady ponoszenia odpowiedzialności cywilnej, karnej i zawodowej; zagadnienia wrongful life, wrongful birth, wrongful conception.
  8. Ochrona zdrowia psychicznego i leczenie uzależnień.
  9. Podstawowe zagadnienia prawa farmaceutycznego – pojęcie; wprowadzenie do obrotu produktów i wyrobów medycznych; obrót produktami i wyrobami leczniczymi; refundacja leków; suplementy diety w świetle prawa; środki spożywcze specjalnego przeznaczenia; wynalazki biotechnologiczne i ich zastosowanie
  10. Swoboda działalności gospodarczej i wolność pracy. Prawne formy prowadzenia działalności gospodarczej; formy prowadzenia działalności leczniczej.
  11. Osoby wykonujące zawody medyczne – klasyfikacja. Podstawy prawne wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej.
  12. Podstawy prawa pracy i zatrudniania w formach niepracowniczych; ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Teaching methods

Prezentacja multimedialna, dyskusja, interpretacja stanów faktycznych, referat, odpowiedź ustna

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. 

Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę, wypowiedź ustna, aktywny udział w dyskusji, ewentualnie przygotowanie pracy pisemnej. W przypadkach nieobecności Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

1. Kowalski M, Kmieciak B. Bioetyka. Między prawem a pedagogiką. Wyd. Impuls Kraków 2016.

2. Sarnacka E, Jacek A. Prawo medyczne i orzecznictwo lekarskie. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2015.

3. Tymiński R. Prawo medyczne. Wyd. Medical Tribune Warszawa 2014.

Further reading

1.  Grzegorczyk F. Ustawa o działalności leczniczej. Komentarz. Wyd. LexisNexis Warszawa 2012.

2.   Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 08-08-2022 17:17)