SylabUZ

Generate PDF for this page

Therapeutical Care and Education in Patient with Pain - course description

General information
Course name Therapeutical Care and Education in Patient with Pain
Course ID 12.6-WL-PIELD-OETPB
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Anna Gwara
  • dr n. med. Izabela Łasińska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 10 0,67 10 0,67 Credit with grade
Lecture 20 1,33 20 1,33 Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest przygotowanie pielęgniarki do udzielania świadczeń zdrowotnych w zakresie postępowania przeciwbólowego. Szczegółowe cele obejmują nabycie umiejętności: oceny  natężenia bólu za pomocą przyjętych skal, wyboru odpowiedniego  leku/leków, doboru dawki oraz podawania leków różnymi drogami w celu uśmierzania bólu.

Prerequisites

Wiedza i umiejetności z zakresu biochemii, fizjologii i farmakologii.

Scope

Zakres tematyczny wykłady/ćwiczenia

  1. Podstawy patofizjologii bólu.
  2. Ocena nasilenia bólu za pomocą  różnych skal.
  3. Zasady stosowania leków przeciwbólowych, drabina analgetyczna WHO.
  4. Nieopioidowe leki przeciwbólowe.
  5. Opioidowe leki przeciwbólowe.
  6. Analgezja multimodalna w leczeniu bólu, niefarmakologiczne metody uśmierzania bólu. 
  7. Podstawy prawne i możliwości stosowania leków przeciwbólowych przez pielęgniarki.
  8. Farmakoterapia bólu u dzieci.
  9. Farmakoterapia bólu u  kobiet ciężarnych, karmiących oraz  u osób w podeszłym wieku.
  10. Zasady postępowania w bólach pourazowych, nowotworowych oraz innych ostrych zespołach bólowych.
  11. Monitorowanie postępowania przeciwbólowego. Zagrożenia i przeciwdziałania w przypadku przedawkowania leków stosowanych w terapii bólu.

Teaching methods

Wykład informacyjny, analiza dokumentów, obserwacja, metoda poglądowa, dyskusja problemowa, ćwiczenia w grupach w Centrum Symulacji Medycznej.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady/Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów, test praktycznych umiejętności, wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja  w czasie zajęć. W przypadkach usprawiedliwionych nieobecności, których dozwolony limit nie może przekroczyć 1 zajęć, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. Wordliczek J., Dobrogowski J.: Leczenie bólu. WL PZWL, Warszawa 2011.
  2. Farmakologia i farmakoterapia dla ratowników medycznych”  Mitręga K.A. , Krzemiński T.F.; Elsevier Urban & Partner, 2017.
  3. Góraj E., : Leczenie interwencyjne bólu u chorych na nowotwory, Termedia, Poznań 2020

Further reading

  1. Cenajek-Musiał D., Okulicz-Kozaryn I, Grześkowiak M. Repetytorium z Medycyny Ratunkowej UM Poznań, Poznań 2017, wyd. I.
  2. Woroń J., Filipczak – Bryniarska I.  Wybór leku w farmakoterapii bólu, Anestezjologia i Ratownictwo 2010; 4; 510 – 513.
  3. Szyller J., Koral M., Zyśko D., Analiza zastosowania opioidowych leków przeciwbólowych przez ratowników medycznych w zespołach podstawowych ratownictwa medycznego 2013; 7: 165-172.
  4. Bryja M., Kosioski S., Wojtaszowicz R., Badanie bólu przez ratowników medycznych, Anestezjologia i ratownictwo 2013; 7: 139-144.
  5. Mutschler E., Geisslinger G., Kroemer H.K., Schafer-Korting M.: Farmakologia i toksykologia. Podręcznik. Wyd. II, MedPharm Polska, Wrocław 2010. 

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 25-07-2022 12:10)