SylabUZ

Generate PDF for this page

Scientific Research in Nursing - course description

General information
Course name Scientific Research in Nursing
Course ID 12.9-WL-PIELD-BADN
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jolanta Chmielowiec
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 25 1,67 25 1,67 Credit with grade
Class 20 1,33 20 1,33 Credit with grade

Aim of the course

Celem kształcenia jest dostarczenie wiedzy umożliwiającej planowanie oraz realizację badań naukowych. W trakcie zajęć studenci powinni zdobyć umiejętności potrzebne do napisania pracy magisterskiej, poznać podstawy pracy badawczej, posiąść umiejętność konstruowania narzędzi badawczych, poznać sposoby zbierania informacji –opanować umiejętność opracowania i udostępniania wyników swoich badań, napisać pracę magisterską. Treści tego przedmiotu mają też rozwijać badawcze zainteresowania studentów oraz przygotowywać ich do pracy w zespołach badawczych współpracy z przedstawicielami innych dyscyplin

Prerequisites

Znajomość zagadnień z nauk społecznych; nauk w zakresie podstaw opieki pielęgniarskiej, w tym: podstawy pielęgniarstwa, promocji zdrowia, podstawowej opieki zdrowotnej.

Scope

Wykład:

1. Nauka - rodzaje, funkcje nauki. Zasady poznania naukowego.

2. Etapy i zasady badania naukowego. Przedmiot badań naukowych w pielęgniarstwie .

3. Faza koncepcji badań: temat, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze

5. Metody, techniki i narzędzia badawcze. Dobór grupy i terenu badań .

6. Faza wykonawcza badań naukowych. Metody analizy wyników badań i opracowywanie materiału badawczego.

7.  Etyka w badaniach naukowych – prawo autorskie i własność intelektualna.

Seminarium:

1. Analiza artykułu naukowego zgodnie z przyjętymi kryteriami.

2. Omówienie założeń do prac dyplomowych o charakterze jakościowym.

3. Wyznaczenie tematów do projektu naukowego w ścisłym powiązaniu z pielęgniarstwem i opracowanie w grupach koncepcji badań.

4. Określenie celu i problemów badawczych. Wyznaczenie terenu i grupy badanych.

5. Dobór metod i narzędzi badawczych. Konstrukcja kwestionariusza ankiety i skategoryzowanego kwestionariusza wywiadu.

6. Przeprowadzenie badań, analiza wyników, tworzenie tabel, wykresów i wyciąganie wniosków. Prezentacja wyników w grupie.

7. Omówienie źródeł naukowych, w tym czasopism naukowych pielęgniarskich i internetowych baz danych.

8. Omówienie zasad etyki w pielęgniarskich badaniach naukowych- świadoma zgoda uczestnika badań, rola i znaczenie Komisji Bioetycznych w badaniach naukowych.

 

Teaching methods

Wykład i analiza dokumentów, obserwacja, metoda poglądowa, dyskusja problemowa, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: zaliczenie z oceną w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania testu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Seminaria: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów, wykonanie zadania indywidualnego i grupowego. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. Lenartowicz H. Kózka M. Metodologia badań naukowych w pielęgniarstwie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2010
  2. Łobocki M. Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków 2007

Further reading

1.   Kubinowski D. Jakościowe badania pedagogiczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej Lublin 2011

2.   Guzik-Tkacz M. Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Wydawnictwo Akademickie Żak  Warszawa 2011

3.   Nowak S. Metodologia badań społecznych. PWN Warszawa 1985

4.   Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/  

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 02-08-2022 12:29)