SylabUZ

Generate PDF for this page

Medical Statistics - course description

General information
Course name Medical Statistics
Course ID 12.9-WL-PielD-SM
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Roman Zmyślony
  • dr Ewa Synówka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 20 1,33 20 1,33 Credit with grade
Class 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Kształtowanie umiejętności analizy i interpretacji wyników badań empirycznych przy zastosowaniu podstawowych metod i narzędzi statystycznych (postępowanie zgodne z etyką badań naukowych), przygotowanie do samodzielnego przeprowadzenia badania naukowego o charakterze ilościowym (praca magisterska).

Prerequisites

Wiedza uzyskana w ramach przedmiotu Badania naukowe w pielęgniarstwie na studiach I stopnia, kierunek pielęgniarstwo.

Scope

Wykłady:

1. Populacja, próba statystyczna; konstrukcja badania; obserwacja i pomiar.

2. Elementy rachunku prawdopodobieństwa. Pojęcie zmiennej losowej. Wybrane rozkłady dyskretne. Rozkład normalny i rozkłady z nim związane.

3. Podstawy wnioskowania statystycznego. Pojęcie estymatora. Przedziały ufności dla wybranych parametrów.

4. Podstawowe pojęcia związane z weryfikacją hipotez statystycznych. Badanie zgodności z rozkładem normalnym. Wnioskowanie statystyczne dotyczące parametrów w modelu normalnym.

5. Porównywanie dwóch populacji (w tym próby zależne). Jednokierunkowa analiza wariancji.

6. Podstawy analizy korelacji. Regresja liniowa.

7. Współzależność cech niemierzalnych. Tablice kontyngencji. Wybrane miary asocjacji. Test chi-kwadrat Pearsona.

8. Wybrane testy nieparametryczne: Test Manna-Whitneya. Test Wilcoxona. Test Kruskala-Wallisa.

Ćwiczenia:

1. Elementy statystyki opisowej: prezentacja graficzna materiału statystycznego oraz opis podstawowych własności rozkładu empirycznego badanych zmiennych w oparciu o wybrane miary statystyczne.

2. Rozkład dwumianowy. Własności rozkładu normalnego. Pojęcie kwantyla i wartości krytycznej – odczyt z tablic statystycznych.

3. Obliczanie na podstawie wartości z próby ocen punktowych i przedziałowych wybranych parametrów.

4.  Wnioskowanie statystyczne dotyczące parametrów w modelu normalnym.

5. Porównywanie dwóch populacji (w tym próby zależne). Jednokierunkowa analiza wariancji.

6. Zależność korelacyjna dwóch zmiennych. Współczynnik korelacji rang Spearmana i Pearsona. Regresja liniowa.

7. Tablice kontyngencji. Test chi-kwadrat Pearsona.

8. Wybrane testy nieparametryczne.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny. Na ćwiczeniach rozwiązywanie zadań lub problemów z danymi rzeczywistymi i umownymi z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi teoretycznych przedstawionych na wykładzie.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia: Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu z zadaniami o zróżnicowanym poziomie trudności. Ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów. Ocenie z ćwiczeń  podlega: sprawdzian oraz aktywność na zajęciach..

Wykład: zaliczenie w formie testu jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru z zadaniami i pytaniami o zróżnicowanym stopniu trudności. Warunkiem przystąpienia do testu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie  co najmniej 60% punktów możliwych do zdobycia. 

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i oceny z testu zaliczeniowego z wykładu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

1.   Patrie A., Sabin C., Statystyka medyczna w zarysie, PZWL, Warszawa 2006.

2.   Moczko J. A., Bręborowicz G. H., Tadeusiewicz R., Statystyka w badaniach medycznych, PWN, Warszawa 1998.

3.    Stanisz A.,  Biostatystyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2005.

Further reading

1.     Lenartowicz H., Kózka M., Metodologia badań naukowych w pielęgniarstwie, PZWL, Warszawa 2010 . 

2.     Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/ 

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 26-09-2022 11:14)