SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Informacja naukowa |
Kod przedmiotu | 12.9-WL-PielD-InfN |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 5 | 0,33 | 5 | 0,33 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Uzyskanie wiedzy i umiejętności dotyczących:
(i) posługiwania się medycznymi bazami danych (poszukiwanie określonych zagadnień i prawidłowość cytowań)
(ii) interpretacji publikacji naukowych
(iii) projektowania badań klinicznych
(iv) zastosowania medycyny opartej na faktach (Evidence Based Medicine, EBM).
Wiedza w zakresie nauk podstawowych i nauk medycznych.
(i) Podstawowe pojęcia dotyczące informacji naukowej (IF, MNiSW, kształt artykułów naukowych, formy bibliografii i cytowań, lista filadelfijska, RECIST 1.1, OS, PFS, ORR).
(ii) Wyszukiwanie informacji naukowych w bazach danych elektronicznych (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/, http://onkologia.org.pl/raporty/, https://clinicaltrials.gov/) i drukowanych w oparciu o różnorodne kryteria.
(iii) Badania kliniczne jako źródło informacji naukowej (EBM).
(iv) Interpretacja wyników publikacji w czasopismach naukowych.
Wykład konwencjonalny, metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz elementy prezentacji problemowej (problem based learning) i dyskusji.Wykorzystanie platformy CM do rozwiązywania zadań i umieszczania prezentacji. Konsultacje zgodnie z informacją umieszczoną na platformie CM. W przypadku formy elektronicznej seminaria za pomocą aplikacji google meet.
Ostateczna forma przeprowadzenia seminarium (elektronicznie/osobiście) zależy od rozporządzenia JM Rektora.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podczas seminariów należy wykazać się aktywnością i wykonywać zadane prace (projektowanie badań klinicznych, praca z bazami danych,recenzja artykułów, interpretacja artykułów) oraz prezentować je w określonym terminie i umieszczać na platformie CM. W przypadku zdarzeń losowych, po uzgodnieniu z prowadzącym, można uzupełnić braki w określonym czasie. W przypadku wykonania wszystkich zadań, przewidziany jest test końcowy - pytania jednokrotnego wyboru (30), gdzie progiem uzyskania zaliczenia (zaliczenie bez oceny) jest co najmniej 60% pozytywnych odpowiedzi.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Kulczycki E. Struktura artykułu naukowego - uniwersalne wytyczne i przydatne wskazówki http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/struktura-artykulu-naukowego-uniwersalne-wytyczne-i-przydatne-wskazowki/
2. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
3. Ogólnodostępne bazy danych: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/, http://onkologia.org.pl/raporty/, https://clinicaltrials.gov/.
Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 11-08-2022 10:52)