SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogy - course description

General information
Course name Pedagogy
Course ID 14.0-WL-PielP-PED
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade
Samokształcenie 20 1,33 - - Credit

Aim of the course

Przekazanie wiedzy z  zakresu:

  • profesjonalna alfabetyzacja edukacyjna; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat pedagogiki, jako nauki humanistycznej, empirycznej i społecznej;
  • przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu i autoedukacji człowieka;
  • przekaz podstawowego języka opisu świata rozwoju i wychowania człowieka;
  • przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej; doskonalenie umiejętności dostrzegania, analizowania i rozwiązywania złożonych problemów edukacyjnych;
  • rozwijanie umiejętności świadomego odbioru komunikatów w obszarze edukacji, rozpoznawania właściwej intencji pośrednich aktów mowy, a także zdobycie umiejętności skutecznego posługiwania się językiem w pracy pedagogicznej.

Prerequisites

Podstawowe umiejętności komunikacyjne.

Scope

Wykład:

1. Pedagogika, jako nauka. Rozwój historyczny. Przedmiot badań. Działy współczesnej pedagogiki. Miejsce pedagogiki wśród innych nauk. Relacje między pedagogiką a pielęgniarstwem.

2. Podstawowe pojęcia pedagogiczne. Pojęcia: wychowanie, nauczanie, socjalizacja, kształcenie, edukacja, samowychowanie, samokształcenia – różnice treściowe w ujmowaniu pojęć i ich wzajemne związki.

3. Wychowanie. Zjawiska przemian w wychowaniu. Cechy wychowania. Wychowanie w świetle koncepcji psychologicznych i pedagogicznych. Wychowanie, jako proces interakcyjny. Zachowania partnerów interakcji.

4. Rola wartości w wychowaniu. Różne koncepcje wartości. Klasyfikacje wartości. Związek wychowania z wartościami. Potrzeba wychowania do wartości, preferowane wartości.

Ćwiczenia:

1. Środowiska wychowawcze. Pojecie środowiska wychowawczego. Kategorie środowisk wychowawczych (rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła). Rodzina. Cechy, modele, typy, funkcje, struktura rodziny, style wychowania, postawy rodzicielskie. Patologia życia rodzinnego. Grupa rówieśnicza. Charakterystyka grupy rówieśniczej, kategorie grup rówieśniczych, dynamika grupowa.

2. Cele wychowania: definicje, kontrowersje, wnioski o formułowaniu i stanowieniu celów wychowania.

3. Metody wychowania. Pojęcie i klasyfikacje metod wychowania. Metody: nagradzania, karania, modelowania, zadaniowa, perswazyjna, metody grupowe. Formy wychowania. Pojęcie, rodzaje, dobór form, operowanie formami wychowania.

4. Dziedziny wychowania: wychowanie moralne, estetyczne, seksualne, patriotyczne, umysłowe, religijne, zdrowotne.

5. Warunki skutecznego wychowania: podmiotowość w wychowaniu, style kierowania, poznawanie uczniów, praca nad sobą nauczyciela. Życie w zdrowiu i chorobie.

6. Działalność pedagogiczna pielęgniarki. Funkcja wychowawcza i funkcja kształcenia w zawodzie pielęgniarki. Edukacja pacjenta. Pedagogiczne aspekty pracy pielęgniarki z pacjentem i jego rodziną.

7. Dziecko w szpitalu, problemy ludzi chorych i niepełnosprawnych.

8. Integracja społeczna osób niepełnosprawnych. Cel, istota, koncepcje integracji społecznej. Formy, uwarunkowania i bariery integracji społecznej. Wychowanie i kształcenie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Teaching methods

Wykład, wykład konwersatoryjny, metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, warunkiem zaliczenia jest rozwiązanie testu sprawdzającego z wynikiem co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi. Kryterium ocen: bardzo dobry (91 – 100%), dobry plus (81 – 90%), dobry (71 – 80%), dostateczny plus (61 – 70%), dostateczny (51 – 60%).  Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń i samokształcenia.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań, przewidzianych do realizacji w ramach programu ćwiczeń. Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia ocen wynikająca ze wszystkich zadań realizowanych podczas zajęć.
Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na zadany przez prowadzącego temat (objętość 500 słów).
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Limit nieobecności usprawiedliwionych: 2 łącznie na wszystkich formach zajęć (wykłady, ćwiczenia). Zaległości wynikające z usprawiedliwionych nieobecności Student powinien nadrobić w ciągu 14 dni podczas konsultacji (terminy dostępne na stronie Collegium Medicum) - obowiązuje zaliczenie materiału z danego tematu (wykłady, ćwiczenia) i uzupełnienie zadania realizowanego w czasie zajęć (ćwiczenia), na których Student był nieobecny. W przypadku 3 i więcej nieobecności usprawiedliwionych o sposobie zaliczenia decyduje koordynator przedmiotu.W kwestiach nieobjętych regulaminem decyzje podejmuje osoba odpowiedzialna za przedmiot w oparciu o Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. Ciechaniewicz W. (red.), Pedagogika: podręcznik dla szkół medycznych, Warszawa 2008
  2. Jundziłł E., Pawłowska R., Pedagog wobec osoby chorego, Gdańsk 2010

Further reading

  1.  Gnitecki J. (red.), Teorie pedagogiczne wobec zmian w humanistyce i w otaczającym świecie, Olsztyn - Poznań 2002.
  2. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 19-07-2022 22:00)