First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester
winter term 2022/2023
Course information
Semester
1
ECTS credits to win
4
Course type
obligatory
Teaching language
polish
Author of syllabus
dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
dr Monika Lato-Pawłowska
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Lecture
30
2
-
-
Credit with grade
Laboratory
90
6
-
-
Credit with grade
Samokształcenie
15
1
-
-
Credit
Aim of the course
Przygotowanie studenta w zakresie teoretycznym i praktycznym do samodzielnego prowadzenia holistycznej opieki w stosunku do człowieka w różnych fazach: zdrowia, zagrożenia chorobą, chorobie oraz umieraniu. Realizacja funkcji zawodowych pielęgniarstwa: opiekuńczej, rehabilitacyjnej, terapeutycznej itd.
Prerequisites
Podstawy biologii, chemii, fizyki na poziomie maturalnym.
Scope
Wykład:
Rozwój i profesjonalizacja opieki pielęgniarskiej w Polsce i na świecie;
Pielęgniarstwo, pielęgnowanie – zakres definiowania pojęcia, rola i funkcje zawodowe pielęgniarki;
Podstawy zindywidualizowanego pielęgnowania i profesjonalizacja w pielęgnowaniu;
Rola i funkcje zawodowe pielęgniarki;
Istota opieki pielęgniarskiej nad człowiekiem zdrowym, zagrożonym chorobą;
Pomiar i ocena parametrów funkcji organizmu
Diagnoza pielęgniarska, jako podstawowy element pielęgnowania;
Ogólna charakterystyka klasycznych modeli pielęgnowania: Virginia Henderson, Callista Roy, Betty Neuman, Dorothy Orem;
Postępowanie pielęgniarskie w wybranych stanach i zmianach w funkcjonowaniu organizmu.
Laboratorium:
1. Udział pielęgniarki w utrzymaniu higieny osobistej pacjenta i otoczenia:
Profilaktyka zakażeń w pracy pielęgniarki. Aseptyka i antyseptyka. Higiena rąk pielęgniarki.
Słanie łóżka
Zmiana bielizny pościelowej i osobistej
Mycie całego ciała w łóżku
Toaleta jamy ustnej
Mycie głowy
Golenie zarostu i wybranych części ciała
Założenie czepca przeciwwszawicowego
Kąpiel i pielęgnacja noworodka, niemowlęcia
2. Pomiar i ocena parametrów funkcji organizmu: pomiary, testy i badania diagnostyczne wykonywane przez pielęgniarkę:
Pomiar ciśnienia tętniczego krwi
Pomiar tętna
Pomiar oddechu
Pomiar temperatury
Pomiar ośrodkowego ciśnienia żylnego
Prowadzenie bilansu płynów i godzinowej zbiórki moczu
Oznaczanie poziomu glukozy i ciał ketonowych we krwi
3. Udział pielęgniarki w prowadzeniu dokumentacji medycznej:
Karta gorączkowa
Karta ścisłej obserwacji
Karta zleceń lekarskich
Karta opieki pielęgniarskiej
4. Pomoc w utrzymaniu aktywności fizycznej pacjenta:
Wybrane pozycje ciała i zastosowanie udogodnień
Ćwiczenia bierne i czynne
Sposoby przemieszczania pacjenta
5. Profilaktyka powikłań u pacjentów długotrwale unieruchomionych:
Profilaktyka odleżyn – standard zapobiegania odleżynom
Zapobieganie chorobie zakrzepowo – zatorowej
Gimnastyka oddechowa i higiena drzewa oskrzelowego
6. Stosowanie opatrunków i leczenie ran:
Podstawy bandażowania (bandażowanie wybranych części ciała)
Podstawy postępowania z ranami
Zmiana opatrunku na ranie
Zaopatrzenie i pielęgnacja przetoki jelitowej (stomii) i nerkowej (urostomii)
7. Udział pielęgniarki w stosowaniu zabiegów przeciwzapalnych
Zastosowanie baniek leczniczych
Zastosowanie worka z lodem/zimnego kompresu żelowego
Zastosowanie okładu rozgrzewającego
Zastosowanie okładu chłodzącego
Zastosowanie okładu wysychającego
Zastosowanie ciepłego kompresu żelowego/termoforu
8. Udział pielęgniarki w zakresie odżywiania pacjenta
Karmienie doustne
Zakładanie zgłębnika żołądkowego i karmienie przez zgłębnik
Karmienie chorego przez przetokę i pielęgnacja PEG (przezskórna endoskopowa gastrostomia)
Żywienie parenteralne
9. Udział pielęgniarki w zakresie wydalania
Pomoc w samodzielnym korzystaniu z toalety
Podawanie basenów i kaczek
Stosowanie metod wspomagających wydalanie gazów
Podstawowe metody wspomagania wydalania kału i zabiegi dorektalne
Metody prowokowania wydalania kału
Cewnikowanie pęcherza moczowego
Samokształcenie:
Przedstaw sylwetkę zasłużonej pielęgniarki dla pielęgniarstwa polskiego lub międzynarodowego (forma: prezentacja multimedialna, praca pisemna)
Przedstaw projekt promujący zasady higieny rąk dla pracowników ochrony zdrowia (forma: prezentacja, plakat, konspekt szkolenia)
Dokonaj krytycznej oceny wybranego modelu pielęgnowania (forma: prezentacja, plakat, forma graficzna- wykres- umiejętność przekazania wiedzy)
Dokonaj analizy Ustawy o Zawodzie Pielęgniarki i Położnej w zakresie zasad wykonywania zawodu (forma: prezentacja, odpowiedź ustna)
Działalność Izby pielęgniarskiej na terenie Polski. Ustawa o Samorządzie Pielęgniarek i Położnych (forma: prezentacja, odpowiedź ustana).
Teaching methods
Wykład: ma charakter informacyjny realizowany w formie prezentacji multimedialnej, również możliwość wykorzystania platformy e - learningowej.
Laboratorium: instruktaż, pokaz umiejętności na podstawie algorytmów, schematów, standardów, powtarzanie nabywanych umiejętności praktycznych w warunkach symulacyjnych, stosowanie check list.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykład – Po każdym bloku tematycznym kolokwium sprawdzające. Student zalicza semestr I na podstawie zaliczeń na ocenę pozytywną wszystkich kolokwiów, w razie nieobecności ustala termin zaliczenia z prowadzącym. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Laboratoria - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają sprawdziany wprowadzające do zajęć/tematu, sprawdziany wiedzy teoretycznej w formie odpowiedzi ustnej, pisemnej lub kolokwium (po uzyskaniu 60% pkt. możliwych do zdobycia) oraz praktycznej – wykonanie zadania po każdym bloku tematycznym (losowanie przypadków i zabiegów). W przypadkach nieobecności, Student odrabia zajęcia w terminie i miejscu uzgodnionym z prowadzącym.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
- dopisanie: pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie tematów podanych w zakresie tematycznym przedmiotu oraz znajomość treści przygotowanego samokształcenia. Samokształcenie powinno być udokumentowane.
Recommended reading
Kilańska D., Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki. ICNP w praktyce pielęgniarskiej, PZWL, Warszawa 2015
Zarzycka D., Ślusarska B, Podstawy pielęgniarstwa T I, II, PZWL, Warszawa 2017.
Zarzycka D., Ślusarska B., Majda A., Umiejętności Pielęgniarskie Katalog Check- List. Materiały Ćwiczeniowe z Podstaw Pielęgniarstwa PZWL, Warszawa 2017
Further reading
Mikołajewska E.: Osoba ciężko chora i niepełnosprawna w domu, PZWL, Warszawa 2012
Kawczyńska - Butrym Z.: Diagnoza Pielęgniarska, Centrum Edukacji Medycznej, Warszawa 1999
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Notes
Modified by dr Monika Lato-Pawłowska (last modification: 28-07-2022 13:54)