SylabUZ

Generate PDF for this page

Pharmacology - course description

General information
Course name Pharmacology
Course ID 12.5-WL-PielP-FARM
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Sylwia Michalak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade
Samokształcenie 30 2 - - Credit

Aim of the course

Celem przedmiotu jest poznanie podstaw działania leków, działań niepożądanych, interakcji lekowych oraz toksyczności leków:

-  poznanie podstawowych zagadnień dotyczących farmakokinetyki i farmakodynamiki leków;

-  poznanie mechanizmów działania oraz zastosowanie leków,

-  poznanie możliwych działań niepożądanych oraz toksyczności leków;

-  poznanie  podstaw prawnych ordynowania leków i wyrobów medycznych oraz  nabycie umiejętności wystawiania recept  oraz środków  zaopatrzenia medycznego;

-  nabycie umiejętności poszukiwania rzetelnych  informacji o lekach oraz zgłaszania działań niepożądanych leków.

Prerequisites

Znajomość podstaw biochemii, anatomii, fizjologii.

Scope

Wykłady:

  1. Aspekty prawne ordynowania leków i wypisywania recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia.
  2. Farmakologia ogólna. Podstawy farmakokinetyki i farmakodynamiki. LADME. Interakcje leków
  3. Zasady farmakoterapii w okresie ciąży i laktacji oraz w wieku rozwojowym i podeszłym
  4. Terapia bólu: Opioidowe i nieopioidowe leki przeciwbólowe, leki znieczulenia miejscowego i ogólnego.
  5. Leki stosowane w chorobach układu krążenia: nadciśnieniu tętniczym, chorobie niedokrwiennej serca, niewydolności mięśnia sercowego, antyarytmiczne. Leki przeciwmiażdżycowe.
  6. Hormony przysadki mózgowej i kory nadnerczy, hormony płciowe, środki antykoncepcyjne, hormonalna terapia zastępcza
  7. Leki stosowane w niedokrwistościach. Leki wpływające na hemostazę
  8. Leki działające na układ pokarmowy: leki stosowane w chorobie wrzodowej,  leki stosowane  refluksie żołądkowo-przełykowym, leki wpływające na perystaltykę jelit, leki przeciwwymiotne
  9. Farmakologii ośrodkowego układu nerwowego: leki psychotropowe, leki stosowane w leczeniu padaczki, choroby Parkinsona, choroby Alzheimera.
  10. Farmakologia układu autonomicznego.

Ćwiczenia:

  1. Źródła informacji o lekach, postacie leków. Rodzaje dawek, obliczanie dawek dla dzieci. Zasady zapisywania leków, elementy recepty. Zasady refundacji leków. Zasady wystawiania zleceń na wyroby medyczne.
  2. Podstawy farmakokinetyki,  transport leku, procesy enzymatyczne, miejscowe i ogólne działanie, wchłanianie leków, drogi podania, dystrybucja leku, eliminacja leku, stężenie leku.
  3. Podstawy farmakodynamiki.  Mechanizmy działania leków. Antagonizm i synergizm leków. Działania niepożądane leków, lekozależność.
  4. Antybiotykoterapia empiryczna oraz celowana. Racjonalna antybiotykoterapia zasady.
  5. Farmakoterapia zakażeń  bakteryjnych, grzybiczych.
  6. Farmakoterapia zakażeń wirusowych i pasożytniczych. Leki przeciwgruźlicze. 
  7. Leki działające na układ oddechowy- leki wykrztuśne i przeciwkaszlowe, leki stosowane w terapii astmy, POCHP
  8. Farmakoterapia cukrzycy. Leki przeciwcukrzycowe, leki stosowane w śpiączce hipo-i hiperglikemicznej,
  9. Hormony tarczycy i przytarczyc.  Leki i przeciwtarczycowe. Leki wpływające na gospodarkę wapniowo-fosforanową.
  10. Krew, preparaty krwiopochodne i krwiozastępcze
  11. Leki antyhistaminowe. Leki stosowane we wstrząsie.
  12. Leki wpływające na zakończenia czuciowe i ruchowe: leki znieczulające miejscowo, leki zwiotczające mięśnie szkieletowe.
  13. Współczesna terapia bólu. Narkotyczne leki przeciwbólowe. Alkohol etylowy i inne alkohole. Zależności lekowe
  14. Elementy toksykologii - pojęcie trucizny, podział trucizn, omówienie wybranych substancji toksycznych.
  15. Leki przeciwnowotworowe. Ogólne zasady podania leków onkologicznych, działania niepożądane leków przeciwnowotworowych, wsparcie pacjenta onkologicznego.   Zastosowanie systemów zamkniętych podczas podani leków cytotoksycznych.
  16. Kliniczne znaczenie interakcji leków. Działania niepożądane, wynikające z interakcji oraz procedury zgłaszania działań niepożądanych. 
  17. Środki dezynfekcyjne i środki antyseptyczne.
  18. Leki podawane droga pozajelitową. Odżywianie pozajelitowe. Niezgodności farmaceutyczne. Przechowywania leku.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, praca samodzielna i zespołowa nad poszczególnymi zadaniami, ćwiczenie umiejętności praktycznych, symulacje medyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład –Obecność na wykładach jest obowiązkowa. Egzamin końcowy w postaci testu jednokrotnego wyboru.  Uzyskanie (60%) pkt. możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania egzaminu (ocena 3,0: 60-69% poprawnych odpowiedzi, ocena 3,5: 70-79% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,0: 80-89% poprawnych odpowiedzi, ocena 4,5: 90-95% poprawnych odpowiedzi, ocena 5,0: 96-100% poprawnych odpowiedzi). Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu ćwiczeń.  Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. W razie nieobecności nieusprawiedliwionej student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.Jeśli powstałe braki nie zostaną uzupełnione przez Studenta do dnia terminu zaliczenia końcowego w pierwszym terminie zaliczenia lub nie  zostanie przygotowana prezentacja multimedialną lub referat Student otrzymuje ocenę ndst.  Jeśli braki nie zostaną uzupełnione do terminów poprawkowych również i w tych terminach Student uzyskuje ocenę ndst. <!--StartFragment-->

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie prezentacji multimedialnej lub referatu dotyczącego problemu przedstawionego przez asystenta.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji istnieje możliwość zmian warunków egzaminowania Pozostałe warunki, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. Rajtar-Cynke G. Farmakologia. Podręcznik dla studentów i absolwentów wydziałów pielęgniarstwa i nauk o zdrowiu. Wyd. Czelej, wydanie III zmienione i uzupełnione,Warszawa 2016
  2. Schmid B, Strub P, Studer A., (red. pol. Prandota J). Farmakologia dla zawodów pielęgniarskich. Wyd. MedPharm 2019.

Further reading

  1. Korbut R. Farmakologia. Wyd. lekarskie PZWL Warszawa 2019, wydanie 2 uaktualnione i rozszerzone
  2. Czelej M. Obliczanie dawek leków, wyd. PZWL 2017
  3. Ordynacja i farmakoterapia w praktyce pielęgniarki i położnej. Ewa Hryniewiecka, Ilona Joniec-Maciejak Edra Urban & Partner, 2019
  4. Mutschler E, Geisslinger G, Kroemer HK, Ruth P, Schaefer-Korting M (red. wyd. pol. Malinowska B i wsp.). Farmakologia i toksykologia.  Wyd. MedPharm Wrocław 2016
  5. Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 20-09-2022 06:46)