SylabUZ

Generate PDF for this page

Neurology and Neurological Nursing - course description

General information
Course name Neurology and Neurological Nursing
Course ID 12.6-CM-5-Neurol.i Piel.Neurol.-S20
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jolanta Chmielowiec
  • dr n. med. Paweł Jarmużek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Samokształcenie 15 1 - - Credit
Zajęcia praktyczne 40 2,67 - - Credit with grade
Practical training 80 5,33 - - Credit with grade
Class 15 1 - - Credit with grade
Lecture 5 0,33 - - Exam

Aim of the course

Celem przedmiotu jest wzbogacenie i usystematyzowanie wiedzy i umiejętności w zakresie profesjonalnego pielęgnowania chorych ze schorzeniami neurologicznymi i/lub urazami układu nerwowego.

Prerequisites

Wiedza w zakresie anatomii i fizjologii człowieka, patofizjologii chorób oraz przedmiotów zrealizowanych w ramach kierunku w dotychczasowym programie.

Scope

Wykład:

  1. Obrzęk mózgu.
  2. Bóle głowy: (bóle głowy samoistne: migrena, ból głowy codzienny; bóle głowy objawowe: choroby ogólnoustrojo i narządów wewnętrznych, choroby organiczne układu nerwowego).
  3. Choroby obwodowego układu nerwowego: najważniejsze zespoły korzeniowe: rwa ramienna czyli barkowa, rwa kulszowa, rwa udowa; zespoły wielonerwowe – polineuropatie: polineuropatia cukrzycowa; ostra poliradikuloneuropatia Guillaina i Barrego.
  4. Choroby mięśni: dystrofia mięśniowa postępująca, miastenia, miopatie objawowe.
  5. Nerwice i zespoły rzekomonerwicowe: fenomenologia nerwic; klasyfikacja nerwic i ich obraz kliniczny: etiopatogeneza, rozpoznanie nerwic, leczenie nerwic.

Ćwiczenia:

  1. Zasady organizacji opieki neurologicznej.
  2. Pielęgnowanie chorych na padaczkę: istota choroby, przyczyny i objawy, pomoc choremu w czasie napadu padaczki, pomoc w czasie dużego napadu padaczki.
  3. Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane: przyczyny, objawy i leczenie stwardnienia rozsianego; czynniki przyśpieszające ustąpienie ostrego rzutu choroby; proces pielęgnowania chorego na stwardnienie rozsiane.
  4. Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych: zapalenie opon mózgowo – rdzeniowych – przypomnienie wiadomości; pielęgnowanie chorego nieprzytomnego zgodnie z zasadami obserwacji i opieki nad chorymi z zaburzeniami świadomości; chory w lżejszym stanie z zachowaną świadomością.
  5. Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego: pierwsza pomoc przy urazie kręgosłupa; leczenie w warunkach szpitalnych.
  6. Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową: niektóre problemy pacjenta: ból w okolicy krzyżowej, pomoc w samoobsłudze, pozycja leżąca, zaparcia, trudności w oddawaniu moczu w pozycji leżącej, otyłość, siedzący tryb życia; informacje dotyczące samoobsługi.
  7. Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi: otępienie starcze (objawy zespołu otępiennego, stopnie zaawansowania rozwoju zespołu otępiennego, przyczyny zespołu otępiennego), choroba Alzheimera (planowanie pielęgnacji, zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego).

Samokształcenie:

przygotowanie pracy pisemnej na temat  opieki na pacjentem neurologicznym (nie krótsza niż pięć stron).

Zajęcia praktyczne

  1. Proces pielęgnowania pacjenta z niedowładem i porażeniem. 
  2. Postępowanie z chorym nieprzytomnym.
  3. Pielęgnowanie i leczenie chorego z krwotokiem podpajęczynówkowym.
  4. Pielęgnowanie chorego z guzem mózgu.
  5. Leczenie i pielęgnowanie chorego po urazie mózgu: krwiak nadtwardówkowy, krwiak podtwardówkowy.
  6. Pielęgnowanie chorych po udarach mózgu.
  7. Pielęgnowanie chorych z chorobą Parkinsona.
  8. Pielęgnowanie chorych na padaczkę.
  9. Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane.
  10. Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych.
  11. Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego.
  12. Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową.
  13. Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi.
  14. Zastosowanie środków spożywczych i wyrobów medycznych w przebiegu poszczególnych jednostek chorobowych oraz sytuacji biopsychospołecznej

Praktyka

  1. Proces pielęgnowania pacjenta z niedowładem i porażeniem. 
  2. Postępowanie z chorym nieprzytomnym.
  3. Pielęgnowanie i leczenie chorego z krwotokiem podpajęczynówkowym.
  4. Pielęgnowanie chorego z guzem mózgu.
  5. Leczenie i pielęgnowanie chorego po urazie mózgu: krwiak nadtwardówkowy, krwiak podtwardówkowy.
  6. Pielęgnowanie chorych po udarach mózgu.
  7. Pielęgnowanie chorych z chorobą Parkinsona.
  8. Pielęgnowanie chorych na padaczkę.
  9. Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane.
  10. Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych.
  11. Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego.
  12. Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową.
  13. Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi.

Teaching methods

Metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia zajęć z semestru IV i V.

Wykład – zaliczenie w formie pisemnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia zajęć semestru IV i V.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustne, kolokwium sprawdzające wiedzę (94-100% = 5,0 85-93% = 4,5 76-84% = 4,0 68-75% = 3,5 60-67% = 3,0 0-59% = 2,0), wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Samokształcenie - przygotowanie pracy pisemnej na temat  opieki na pacjentem neurologicznym (nie krótsza niż pięć stron). 

Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu, wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta, sformułowaniu diagnozy pielęgniarskiej oraz zaplanowaniu opieki pielęgniarskiej. 

Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem, udokumentowanie procesu pielęgnowania wybranego pacjenta, aktywne włączenie się w opiekę nad pacjentem, pozytywna ocena opiekuna praktyk. Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z opiekunem praktyki.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna z egzaminu, ćwiczeń, zajęć praktycznych przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

 

Recommended reading

  1. Kozubski W., (red.) Neurologia, Kompendium. PZWL, Warszawa 2019.
  2. Kozubski W., Jaracz K., Pielęgniarstwo neurologiczne, Warszawa 2015.
  3. Jaracz K., Domitrz I., (red.): P. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2019.

Further reading

  1. Kozubski W., Liberski P. (red.) Neurologia, podręcznik dla studentów medycyny. PZWL, Warszawa 2019.
  2. Jaracz K., Kozubski W.,: (red.): Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2015
  3. Adamczyk K.: (red.): Pielęgniarstwo neurologiczne. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2000r
  4. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 25-09-2022 22:19)