SylabUZ

Generate PDF for this page

Obstetrics, Gynaecology and Obstetric and Gynaecological Nursing - course description

General information
Course name Obstetrics, Gynaecology and Obstetric and Gynaecological Nursing
Course ID 12.6-CM-5-Położ.Ginekol.-S20
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 8
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Grażyna Milewska-Wilk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Samokształcenie 30 2 - - Credit
Zajęcia praktyczne 80 5,33 - - Credit with grade
Practical training 40 2,67 - - Credit with grade
Class 35 2,33 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Exam

Aim of the course

Przygotowanie studenta do:

  1. Sprawowania kompleksowej opieki nad kobietą zdrową, zagrożoną chorobą i chorą w różnych okresach jej życia.
  2. Prowadzenia edukacji i promowania zdrowia w każdym środowisku życia nastolatki i kobiety.
  3. Organizowania opieki nad kobietą ciężarną, rodzącą, w połogu i jej dzieckiem.
  4. Ochrona i kształtowanie więzi rodzinnych.
  5. Interpretowanie i rozumienie wiedzy w pracy z chorą, zdrową i zagrożoną chorobą.

Prerequisites

Student posiada wiedzę z zakresu przedmiotów opisanych w programach kształcenia realizowanych w semestrach poprzedzających realizację materiału z przedmiotu położnictwo, ginekologia i pielęgniarstwo położniczo-ginekologiczne.

Scope

Wykłady:

  1. Budowa i rozwój narządów płciowych.
  2. Nieprawidłowy czas trwania ciąży.
  3. Nieprawidłowości poszczególnych trymestrów ciąży.
  4. Stany nagłe w położnictwie i ginekologii.
  5. Nowoczesne monitorowanie porodu.
  6. Metody biofizyczne w diagnostyce stanów zagrożenia płodu.
  7. Choroby matki wikłające przebieg ciąży i połogu.
  8. Zakażenia i stany zapalne narządów płciowych kobiety.
  9. Nowotwory narządów płciowych żeńskich. Profilaktyka i wczesne ich wykrywanie.
  10. Planowanie rodziny.
  11. Ultrasonografia w onkologii ginekologicznej.

Ćwiczenia:

  1. Pielęgnowanie kobiety w różnych okresach jej życia i w wybranych jednostkach klinicznych. Problemy pielęgnacyjne i zdrowotne kobiet w okresie klimakterium.
  2. Planowanie opieki nad  ciężarną z ciążą fizjologiczną i powikłaną. Zalecenia higieniczne i żywieniowe w ciąży, ochrona prawna kobiet w ciąży.
  3. Zadania pielęgniarki w planowaniu rodziny. Czynniki wpływające na zdrowie reprodukcyjne. Fizjologia cyklu miesiączkowego. Edukacja zdrowotna w opiece przedkoncepcyjnej.
  4. Organizacja opieki nad kobietą w połogu. Fizjologia laktacji. Problemy laktacyjne matki i sposoby postępowania w nich. Promocja karmienia piersią.
  5. Przygotowanie partnerów do rodzicielstwa - rola i zadania szkoły rodzenia.
  6. Poród uliczny - zadania pielęgniarki. Przygotowanie do porodu i opieka w czasie porodu.
  7. Planowanie opieki nad kobietą w okresie diagnozowania, okołooperacyjnym i pooperacyjnym.
  8. Zadania pielęgniarki w opiece nad noworodkiem w okresie okołoporodowym.
  9. Rola i zadania pielęgniarki w profilaktyce i leczeniu nowotworów narządów płciowych żeńskich i sutka.
  10. Standardy opieki nad chorą w terminalnej fazie choroby nowotworowej.
  11. Prowadzenie monitorowania dobrostanu płodu.
  12. Opieka pielęgniarska nad małżonkami z problemami niepłodności.
  13. Fizjologia okresu dojrzewania - rola pielęgniarki w edukacji i rozwiązywaniu problemów zdrowotnych.
  14. Kobieta w okresie klimakterium i senium - zadania pielęgniarki w sytuacji wystąpienia dolegliwości i schorzeń tego okresu.
  15. Leki stosowane w położnictwie i ginekologii.
  16. Badania diagnostyczne w położnictwie i ginekologii – zasady ich zlecania. Zasady przygotowania pacjenta w różnym stanie zdrowia do  badań oraz zabiegów diagnostycznych

Zajęcia praktyczne/Praktyka zawodowa:

  1. Prowadzenie edukacji zdrowotnej w ciąży i połogu z uwzględnieniem czynników zagrożenia dla zdrowia.
  2. Planowanie i prowadzenie procesu pielęgnowania u ciężarnej, rodzącej i położnicy oraz kobiety ze schorzeniem ginekologicznym. Profilaktyka powikłań występujących w przebiegu chorób.
  3. Zadania pielęgniarki w opiece nad noworodkiem / ocena stanu zdrowia, wykonanie testów przesiewowych/.
  4. Opieka nad ciężarną/rodzącą przygotowywaną do ukończenia ciąży drogą cięcia cesarskiego.
  5. Przygotowanie chorej do badań diagnostycznych i zabiegu operacyjnego.
  6. Opieka nad pacjentką po zabiegach diagnostycznych i operacyjnych w ginekologii.
  7. Zadania pielęgniarki w żywieniu pacjentki różnymi metodami.
  8. Planowanie opieki nad pacjentką z uwzględnieniem profilaktyki powikłań po zabiegach operacyjnych i badaniach diagnostycznych.
  9. Prowadzenie edukacji zdrowotnej w zakresie profilaktyki schorzeń ginekologicznych.
  10. Przygotowanie pacjentek do samoopieki po zabiegu operacyjnym i badaniu diagnostycznym.
  11. Rola pielęgniarki w leczeniu farmakologicznym, dietetycznym, rehabilitacyjnym i leczniczo pielęgnacyjnym.
  12. Udział pielęgniarki w leczeniu: podawanie leków różnymi drogami zgodnie z zaleceniem lekarskim, wykonywanie zabiegów higieniczno-pielęgnacyjnych i wspomagających leczenie.
  13. Ustalenie diagnozy pielęgniarskiej i wdrożenie procesu pielęgnowania u chorych z wybranymi jednostkami klinicznymi. Monitorowanie dynamiki zmian w przebiegu choroby.

Samokształcenie:

  1. Psychologiczno-społeczne konsekwencje i rodzaje wsparcia udzielane matce młodocianej, samotnej i po utracie dziecka.
  2. Fizjologia okresu dojrzewania - rola pielęgniarki w edukacji i rozwiązywaniu problemów zdrowotnych.
  3. Kobieta w okresie klimakterium i senium - zadania pielęgniarki w sytuacji wystąpienia dolegliwości i schorzeń tego okresu.
  4. Higiena kobiety w okresie cyklu miesiączkowego. Rozwiązywanie problemów w jego zaburzeniu.
  5. Realizacja zaleceń w propagowaniu karmienia naturalnego.
  6. Kształtowanie więzi macierzyńskiej i rodzicielskiej - zadania pielęgniarki.
  7. Psychologiczno-społeczne konsekwencje i rodzaje wsparcia udzielane matce młodocianej, samotnej i po utracie dziecka.
  8. Kształtowanie więzi macierzyńskiej i rodzicielskiej - zadania pielęgniarki.
  9. Działania profilaktyczne pielęgniarki w zakresie rozwoju nowotworu.

Teaching methods

Wykład konserwatoryjny, metoda przypadków i sytuacyjna, pokaz, instruktaż, seminarium, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia praktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład - zaliczenie z oceną. Ćwiczenia - zaliczenie z oceną.

Wykład - pozytywna ocena z egzaminu prowadzonego w formie ustnej.Student odpowiada na 5 pytań z zagadnień podanych na miesiąc przed egzaminem.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń, zajęć praktycznych oraz zaliczenia z wykładu.

Ćwiczenia - uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują: 100% obecność na zajęciach, pozytywne wyniki kolokwium (próg zaliczenia >60%), aktywny udział w zajęciach, przygotowanie studium przypadku.

Zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa - 100% obecność na zajęciach, zaliczenie praktyk na ocenę pozytywną / na ocenę końcową składają się: ocena wiedzy (45%) , ocena i obserwacja umiejętności praktycznych (45%), ocena postawy (10%).

Kolokwium z danej grupy efektów nie może zawierać mniej niż 30 pytań. Ocena zawiera się w widełkach procentowych: bardzo dobry – 94-100%, dobry plus – 86-93%, dobry – 77-85%, dostateczny plus – 69-76%, dostateczny – 61-68%, niedostateczny – 0-60%.

Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie 4 prac pisemnych na wybrane tematy.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną uzyskanych ocen z form: egzamin, ćwiczenia, zajęcia praktyczne.

W przypadku nieobecności usprawiedliwionej zwolnieniem lekarskim, dokumentem urzędowym lub innym oświadczeniem student ma obowiązek zaliczenia zajęć w ciągu 2 tygodni w formie określonej przez nauczyciela prowadzącego. Student powinien usprawiedliwić pisemnie opuszczone zajęcia w terminie nie dłuższym niż 7 dni.

W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej student nie otrzymuje zaliczenia przedmiotu.

Student za zgodą nauczyciela prowadzącego daną formę przedmiotu może poprawić ocenę lub zaliczyć treści kształcenia w ciągu  14 dni od otrzymania oceny negatywnej lub nie otrzymania zaliczenia.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczenia bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczenie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji. Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

Recommended reading

 

  1. Bręborowicz G.,  Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. PZWL, Warszawa  2018,
  2. Bręborowicz G., Rechberger T.,Męczekalski B., Chuchracki M., Farmakoterapia w ginekologii, PZWL, Warszawa 2019,
  3. Nehring-Gugulska M., Żukowska-Rubik M., Pietkiewicz A., Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych oraz położnych, pielęgniarek i lekarzy. MP, 2017
  4. Rabiej M., Mazurkiewicz B., Pielęgnowanie w położnictwie, ginekologii i neonatologii PZWL, Warszawa 2018

Further reading

  1. Augustyniuk K., Rudnicki J. Edukacja poporodowa. Pomorski Uniwersytet Medyczny, Szczecin 2015,
  2. Dmoch-Gajzlerska E.,  Rabiej M.Opieka położnej w ginekologii i onkologii ginekologicznej.   PZWL,Warszawa  2016,
  3. Łepecka-Klusek C., Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Podręcznik dla studiów medycznych. PZWL, Warszawa 2016
  4. Wojciechowska-Mach J., Profilaktyka zakażeń połogowych. PZWL, Warszawa 2019

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 26-09-2022 00:33)