SylabUZ

Generate PDF for this page

Nursing in Long-term Care - course description

General information
Course name Nursing in Long-term Care
Course ID 12.9-CM-6-Piel.wOD-S20
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Anna Gwara
  • dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Samokształcenie 15 1 - - Credit
Zajęcia praktyczne 40 2,67 - - Credit with grade
Practical training 40 2,67 - - Credit with grade
Class 30 2 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Exam

Aim of the course

Przygotowanie studenta do samodzielnego diagnozowania, planowania, realizacji i oceny sytuacji osób przewlekle chorych w opiece długoterminowej w środowisku zamieszkania oraz w zakładach stacjonarnych.

Prerequisites

Wiedza i umiejętności, które student nabył w ramach realizacji  kształcenia na kierunku w tym przedmiotów specjalistycznych:

  1. choroby wewnętrzne i pielęgniarstwo internistyczne;
  2. chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne;
  3. geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne;
  4. pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne;
  5. neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne;
  6. podstawowa opieka zdrowotna;

Scope

Wykład

  1. Udzielania świadczeń zdrowotnych w zakresie opieki długoterminowej w ramach systemu ochrony zdrowia i pomocy społecznej, przyjęcie chorego do placówki.
  2. Komunikacja terapeutyczna z chorym, rodziną i opiekunem.
  3. Kwalifikacja pacjentów do opieki długoterminowej.
  4. Opieka i pielęgnacja osoby ciężko chorej z uwzględnieniem profilaktyki powikłań leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego.

Ćwiczenia

  1. Diagnoza pielęgniarska i realizacja planowanych działań wraz z oceną jej efektów.
  2. Przygotowanie pacjenta i osób opiekujących się chorym do opieki, pielęgnacji i samoopieki.
  3. Monitorowanie tlenoterapii oraz doraźne podawanie tlenu
  4. Stosowanie żywienia przez zgłębnik, przetokę oraz modyfikowanie dawkowania insuliny.
  5. Ocena poziomu bólu - farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe.
  6. Opieka nad osobą umierającą w miejscu zamieszkania oraz w instytucjach pomocy społecznej.

Samokształcenie:

Sposoby zapobiegania powikłaniom w opiece nad pacjentem w opiece długoterminowej z uwzględnieniem choroby podstawowej

Zajęcia praktyczne/Ptraktyka zawodowa

  1. Umiejętności związane z przyjęciem pacjenta do placówki - uzupełnienie dokumentacji oraz działania związane z pobytem pacjenta w wybranej jednostce.
  2. Komunikacja z pacjentem, rodziną oraz współpraca z zespołem terapeutycznym.
  3. Udział w leczeniu farmakologicznym, dietetycznym, rehabilitacyjnym i leczniczo-pielęgnacyjnym w oparciu o proces pielęgnowania.
  4. Działania profilaktyczne w  wyżej wymienionych obszarach w oparciu o proces pielęgnowania.

Teaching methods

Metoda przypadków, proces pielęgnowania.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń. Egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia na podstawie odpowiedzi na trzy pytania wylosowane z puli osiemdziesięciu.  Zastrzega się możliwość wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na egzaminowanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji w oparciu o regulamin zdalnego egzaminowania. 

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu ćwiczeń. Aktywny udział w dyskusji, przygotowanie procesu pielęgnowania w wybranej jednostce chorobowej, kolokwium. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie i formie uzgodnionej z prowadzącym zajęcia.

Samokształcenie – Sposoby zapobiegania powikłaniom w opiece nad pacjentem w opiece długoterminowej z uwzględnieniem choroby podstawowej. Praca w formie prezentacji multimedialnej, pisemnej w oparciu o przypadek, z którym student zetknął się na praktykach

CSM:  Działania wobec pacjenta w opiece długoterminowej z ranami 

Zajęcia praktyczne/praktyka zawodowa – warunkiem zaliczenia jest obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem i współpracy z personelem oraz kontaktu z rodziną. Do zajęć praktycznych przystępuje student, który zaliczył wykład i ćwiczenia na ocenę pozytywną. Do praktyki zawodowej przystępuje student, który zaliczył wykład, ćwiczenia i zajęcia praktyczne na ocenę pozytywną. Student jest zobowiązany dopilnować dokonania wpisów w dzienniku praktyk.

Zajęcia są obowiazkowe w 100%, nieobecności muszą być usprawiedliwione, a następnie odrobione w terminie i formie uzgodnionej z prowadzącym.

Pozostałe warunki, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

 

Recommended reading

1. Czajka D., Czekała B. Przewlekle chory w domu. Gdzie szukać pomocy? Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2017.

2. Muszalik M.,  Kędziora-Kornatowska K., Skolmowska E.: Pielęgniarstwo w opiece długoterminowej. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2010.

3. Czajka D., Czekała B. Standardy domowej pielęgniarskiej opieki długoterminowej. Wydawnictwo Borgis 2013.

Further reading

1. Szczygieł B.: Niedożywienie związane z chorobą. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2017.

2. Muszalik M., Kędziora-Kornatowska K.: Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018.

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 26-09-2022 11:09)