SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychiatry and Psychiatric Nursing - course description

General information
Course name Psychiatry and Psychiatric Nursing
Course ID 12.2-CM-6-PSYCH-S20
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 8
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jolanta Chmielowiec
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Samokształcenie 15 1 - - Credit
Zajęcia praktyczne 80 5,33 - - Credit with grade
Practical training 80 5,33 - - Credit with grade
Class 35 2,33 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Exam

Aim of the course

Opanowanie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu profesjonalnej opieki nad chorym psychicznie i jego rodziną.

Prerequisites

Wiedza, umiejętności i kompetencje z zakresu podstaw pielęgniarstwa.

Scope

Wykłady:

  1. Psychologiczne i społeczne uwarunkowania zdrowia psychicznego;
  2. Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych;
  3. Podstawowe funkcje psychiczne człowieka i ich patologie;
  4. Zespoły psychopatologiczne
  5. Proces leczenia w psychiatrii.;
  6. Nerwice;
  7. Samobójstwa i zaburzenia psychiczne (depresje)
  8. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży;
  9. Zagadnienia psychogeriatrii;
  10. Proces pielęgnowania w psychiatrii;
  11. Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego oraz zasady stosowania przymusu bezpośredniego.

Ćwiczenia

  1. Podstawowe pojęcia z zakresu pielęgniarstwa psychiatrycznego: psychoterapia, psychoedukacja, psychoprofilaktyka;
  2. Cykle życia rodzinnego – wyzwania i zagrożenia każdego etapu;
  3. Poznanie chorego (błąd maski, postawy, sędziego);
  4. Uzależnienie od alkoholu i innych związków psychoaktywnych mechanizmy uzależnienia;
  5. Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania pacjenta chorego na schizofrenię;
  6. Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania pacjenta chorego na nerwicę;
  7. Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania pacjenta chorego na psychozę maniakalno – depresyjną;
  8. Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania pacjenta uzależnionego od alkoholu;
  9. Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania pacjenta z depresją
  10. Rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania pacjenta z fobią;
  11. Zaburzenia odżywiania – anoreksja nervosa, bulimia – rola pielęgniarki oraz proces pielęgnowania;
  12. Diagnostyka – kwestionariusze i testy do badania osobowości oraz diagnozowania zaburzeń psychicznych (np. skala kontroli emocji, audit, lista wartości osobistych, skala ekspresji gniewu itd.).

Zajęcia praktyczne

  1. Nawiązywanie kontaktu, zbieranie informacji o chorym, tworzenie relacji terapeutycznej, wrażliwe i aktywne słuchanie, empatia.
  2. Efektywne obserwowanie stanu psychicznego pacjenta, jego zachowań, relacji z innymi chorymi, rodziną, personelem.
  3. Interpersonalne komunikowanie się z pacjentem, jego rodziną, zespołem terapeutycznym.
  4. Organizowanie pracy własnej w czasie dyżuru, organizowanie współpracy. Integrowanie własnych działań z celami zespołu, w którym członkiem jest chory (podopieczny i opiekujący się nim). Organizowanie opieki nad chorym zgodnie z założeniami procesu pielęgnowania.
  5. Wrażliwe spostrzeganie ludzi, przyjmowanie informacji zwrotnych, odkrywanie własnych mocnych stron i sposobu korzystania z nich dla celów terapeutycznych.
  6. Podejmowanie elementarnych interwencji psychoterapeutycznych w relacji z pacjentem psychotycznym, depresyjnym, maniakalnym, autystycznym, wycofującym się, przeżywającym lęk.
  7. Różnicowanie relacji społecznych (międzyludzkich) i terapeutycznych. Rozpoznawanie przeżyć pacjenta i własnych w trakcie zajęć terapeutycznych.
  8. Organizowanie społeczności leczniczej.
  9. Kształtowanie i rozwijanie u pacjenta podstawowych umiejętności społecznych.
  10. Tworzenie środowiska zapewniającego bezpieczeństwo choremu i jego otoczeniu. Przestrzeganie praw pacjenta. Udzielanie wsparcia psychicznego choremu hospitalizowanemu. Przygotowywanie leków psychotropowych dla chorych.
  11. Organizowanie różnych form socjalizacji pacjenta w oddziale. Prowadzenie relaksacji.
  12. Przestrzeganie procedur w przypadku agresji i gróźb. Ocena strategii postępowania. Stosowanie unieruchomienia osoby z użyciem pasów, uchwytów, prześcieradeł lub kaftana bezpieczeństwa. Prowadzenie obserwacji i dokumentacji pacjentów unieruchomionych.
  13. Prowadzenie poradnictwa odnośnie trybu życia z chorobą psychiczną. Psychoedukacja rodziny oraz udzielanie jej wsparcia psychicznego.

Praktyka zawodowa

  1. Pomaganie pacjentowi w adaptacji w placówce.
  2. Zakładanie i prowadzenie niezbędnej dokumentacji.
  3. Zastosowanie metod gromadzenia danych o chorych.
  4. Zastosowanie procedur pielęgnowania, diagnostycznych, medycznych, standardów pielęgniarskiej opieki oraz procedur sanitarnych.
  5. Sporządzenie planu pielęgnacji i realizowanie opieki w różnych stanach chorobowych.
  6. Różnicowanie objawów chorób, umiejętność wykorzystywania ich w procesie pielęgnowania, przygotowanie chorego do badań diagnostycznych.
  7. Uczestniczenie w badaniach diagnostycznych.
  8. Obserwacja i współpraca z chorym i jego rodziną.
  9. Uczestniczenie w działaniach profilaktycznych i edukacyjnych wobec chorego i jego rodziny, ocena wyników podejmowanych działań.
  10. Gromadzenie i analizowanie danych o kliencie/pacjencie, rozpoznawanie, realizowanie i ocenianie indywidualnej opieki z uwzględnieniem możliwości chorego do samoopieki. Dokumentowanie procesu pielęgnowania.

Samokształcenie

przygotowanie pracy z zakresu psychiatrii (forma: esej, studium przypadku, prezentacja multimedialna)

Teaching methods

Metoda przypadków, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej w formie testu składającego się z 60 pytań. Pozytywną ocenę uzyskuję student który otrzymuje 75% punktów  możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.

94-100% = 5,0 85-93% = 4,5 76-84% = 4,0 68-75% = 3,5 60-67% = 3,0 0-59% = 2,0

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, zaliczeniu 100% obecności, zaliczenie kolokwium i napisaniu pracy pisemnej. Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem psychiatrycznym, 100% obecności na zajęciach, złożenie prac zaliczeniowych. Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych.

W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z opiekunem praktyki.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25
stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie i formie uzgodnionej z prowadzącym zajęcia. W sprawach spornych dotyczących zaliczeń, studentowi przysługuje prawo odwołania się do Koordynatora przedmiotu. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem rozpatruje indywidualnie Koordynator przedmiotu lub odpowiednio zastosowanie mają wewnętrzne akty prawne

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

Recommended reading

  1. Bilikiewicz, A., Strzyżewski, W. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. PZWL, Warszawa 2005.
  2. Bilikiewicz A., Landowski J., Radziwiłłowicz P.: Psychiatria. Repetytorium. PZWL, Warszawa 2003.
  3. Heitzman J. (red.): Psychiatria. PZWL Warszawa 2005.
  4. Namysłowska I. (red.): Psychiatria dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa 2005.

Further reading

  1. Pitt, B.: Psychogeriatria. PZWL, Warszawa 1986
  2. Ugniewska, C.: Pielęgniarstwo psychiatryczne i neurologiczne. PZWL, Warszawa 1998.
  3. Jakubik A.: Zaburzenia osobowości. PZWL, Warszawa 2003.
  4. Carr A.: Depresja i próby samobójcze młodzieży. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
  5. Aleksandrowicz J. W.: Psychopatologia zaburzeń nerwicowych i osobowości. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002.
  6. Aleksandrowicz J.: Psychoterapia. PZWL, Warszawa 2000.
  7. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 26-09-2022 10:07)