SylabUZ

Generate PDF for this page

Biochemistry and Biophysics - course description

General information
Course name Biochemistry and Biophysics
Course ID 13.6-WL-PielP-Bchbf
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Agnieszka Zembroń-Łacny
  • dr Edyta Wawrzyniak-Gramacka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Laboratory 30 2 - - Credit with grade
Samokształcenie 15 1 - - Credit

Aim of the course

Przekazanie wiedzy z zakresu biochemii statycznej i dynamicznej, ze szczególnym uwzględnieniem procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka. Wypracowanie umiejętności opisu i interpretacji zmian podstawowych wskaźników biochemicznych stosowanych w diagnostyce chorób. Zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w biochemii – genomika i epigenetyka, transkryptomika, proteomika, metabolomika. Nabycie przez studenta podstawowych umiejętności niezbędnych w diagnostyce biochemicznej oraz wyszukiwania informacji naukowych w cyfrowych bazach danych z zakresu nauk medycznych i nauk o zdrowiu.

Prerequisites

Wiedza z zakresu chemii organicznej oraz biologii komórki i tkanek.

Scope

Wykłady

  1. Współczesna biochemia; genomika, transkryptomika, proteomika, metabolomika i diagnostyka laboratoryjna
  2. Budowa i metabolizm białek; synteza i modyfikacje potranslacyjne, katabolizm białka i aminokwasów, proteomika i oznaczanie zaburzeń białkowych
  3. Budowa i funkcje białek cz. I; białka strukturalne, białka receptorowe, białka transportowe i białka katalityczne
  4. Budowa i funkcje białek cz. II; białka motoryczne, transport wewnątrzkomórkowy, metabolizm skurczu mięśni szkieletowych, mięśni gładkich i mięśnia sercowego
  5. Bioenergetyka cz. I; metabolizm beztlenowy komórki zdrowej, niedotlenionej i komórki nowotworowej
  6. Bioenergetyka cz. II; metabolizm tlenowy i funkcje fosforylacji oksydacyjnej, choroby mitochondrialne
  7. Metabolizm glikoprotein, cholesterolu oraz kwasów tłuszczowych nasyconych i nienasyconych
  8. Żywienie, trawienie, wchłanianie: węglowodany, tłuszcze, białka, witaminy i składniki mineralne, zaburzenia pokarmowe (nadwaga i otyłość, niedożywienie)

Laboratorium

  1. Biochemia i biofizyka - regulamin laboratorium, forma zaliczenia zajęć, metody i techniki stosowane w laboratorium, absorpcjometria, fluorescencja, metody immunoenzymatyczne
  2. Białka krwi, hiper- hipoproteinemia; oznaczanie całkowitego stężenia białka w surowicy krwi
  3. Morfologia krwi, interpretacja; oznaczanie stężenia hemoglobiny
  4. Enzymy w diagnostyce medycznej, profile enzymatyczne tkanek; oznaczanie aktywności kinazy kreatynowej
  5. Katabolizm białek; cykl mocznikowy i oznaczanie stężenia mocznika
  6. Równowaga wodno-elektrolitowa; zaburzenia metaboliczne; oznaczanie jonogramu
  7. Równowaga kwasowo-zasadowa ustroju; kwasica mleczanowa; oznaczanie stężenia mleczanu
  8. Równowaga anaboliczno-kataboliczna; oznaczanie stężenia kortyzolu
  9. Lipoproteiny osocza; oznaczanie lipidogramu, obliczanie wskaźnika aterogenności na wybranych wynikach badań diagnostycznych
  10. Funkcje metaboliczne witaminy D3 i gospodarka wapniowo-fosforanowa; oznaczanie stężenia wapnia w surowicy

Samokształcenie

  1. Diagnostyka enzymatyczna chorób wątroby
  2. Diagnostyka enzymatyczna chorób trzustki
  3. Diagnostyka biochemiczna zaburzeń śródbłonka naczyniowego
  4. Diagnostyka biochemiczna zaburzeń gospodarki węglowodanowej
  5. Diagnostyka laboratoryjna w stanach zagrożenia życia
  6. Wskaźniki biochemiczne chorób nowotworowych
  7. Diagnostyka niedoborów żelaza ustrojowego
  8. Przyczyny i diagnostyka niedoborów elektrolitów; Magnez
  9. Przyczyny i diagnostyka niedoborów elektrolitów; Potas
  10. Przyczyny i konsekwencje metaboliczne niedoboru witaminy D3
  11. Przyczyny i konsekwencje metaboliczne niedoboru witaminy B12
  12. Konsekwencje metaboliczne spożycia tłuszczy nasyconych typu trans
  13. Przyczyny i skutki zaburzenia metabolizmu lipoprotein
  14. Znaczenie diagnostyczne hemoglobiny glikowanej
  15. Biochemia hepatocytów i stłuszczenie wątroby
  16. Biosynteza i funkcje kwasów tłuszczowych
  17. Biosynteza i funkcje metaboliczne albuminy
  18. Konsekwencje zdrowotne zaburzenia cyklu mocznikowego (nadmiar amoniaku)
  19. Zaburzenia przemiany nukleotydów i konsekwencje zdrowotne powstawania kryształków moczanu sodu
  20. Niedokrwistość związana z beta-talasemią

Teaching methods

Wykład informacyjny jest realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz animacji według koncepcji problem base learning; materiały udostępnione na platformie e-learning Collegium Medicum http://elearning.cm.uz.zgora.pl/

Laboratorium są realizowane w pracowni biochemii i fizjologii z pełnym wykorzystaniem dostępnej aparatury badawczej i zestawów diagnostycznych. Samodzielne przeprowadzanie doświadczeń i przygotowanie protokołów; materiały udostępnione na platformie e-learning Collegium Medicum http://elearning.cm.uz.zgora.pl/

Samokształcenie jest realizowane w formie konsultacji i dyskusji na podstawie opracowanego tematu zaliczenia; materiały udostępnione na platformie e-learning Collegium Medicum http://elearning.cm.uz.zgora.pl/

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład - egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, zawiera pytania zamknięte (test jednokrotnej odpowiedzi) i opis przypadku z zestawem pytań. Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania egzaminu. Uzyskane punkty są przeliczane na stopnie wg skali: 94-100% bardzo dobry, 85-93% dobry plus, 76-84% dobry, 68-75% dostateczny plus, 60-67% dostateczny, 0-59% niedostateczny.

Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia samokształcenia i laboratorium!

Samokształcenie - przygotowanie projektu w formie elektronicznego plakatu (wzór plakatu i tematy udostępnione na platformie e-learning Collegium Medicum http://elearning.cm.uz.zgora.pl/) dot. biochemicznej diagnostyki zaburzeń metabolicznych; Przesłanie projektu w 13 tygodniu semestru.

Laboratorium - uzyskanie minimum 50% punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji programu zajęć (I termin zaliczenia). Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym (kolokwia cząstkowe) i protokoły doświadczeń. W przypadku uzyskania poniżej 50% punktów, Student przystępuje do kolokwium całościowego (II termin zaliczenia w sesji poprawkowej). Dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności (20% tematów/spotkań) na zajęciach laboratoryjnych. W przypadku większej liczby nieobecności - brak możliwości realizacji efektów uczenia się - skutkuje brakiem zaliczenia laboratorium i niedopuszczeniem do egzaminu.

Ocena końcowa - średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej jest ustalone zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,0; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 4,5.

Pozostałe warunki zaliczenia przedmiotu określa Regulamin studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. Murray RK, Granner DK, Rodwell VW. (red. naukowe tłumaczenia Kokot F i wsp.) Biochemia Harpera ilustrowana. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2018
  2. Dembińska-Kieć A, Naskalski JW. (red.). Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej; podręcznik dla studentów medycyny. Wyd. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2013

Further reading

  1. Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
  2. Materiały dostępne na platformie e-learning Collegium Medicum http://elearning.cm.uz.zgora.pl/

Notes

Student ma prawo złożyć pisemne (drogą e-mail konto UZ) zastrzeżenie dotyczące oceny zaliczenia (cząstkowego, końcowego) lub oceny egzaminu w ciągu 4 godzin od wystawienia oceny tj. przesłania informacji drogą e-mail przez prowadzącego zajęcia. W przypadku wpisania oceny do e-indeksu czas reklamacji wynosi 3 dni.


Modified by prof. dr hab. Agnieszka Zembroń-Łacny (last modification: 21-07-2022 16:40)