SylabUZ

Generate PDF for this page

Paediatrics - course description

General information
Course name Paediatrics
Course ID 12.0-WL-LEK-PE
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Medical
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 11
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. n. med. Marcin Zaniew
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 70 4,67 70 4,67 Credit

Aim of the course

- Student powinien doskonalić umiejętności z zakresu: badania podmiotowego i przedmiotowego dziecka chorego oraz ugruntować wiedzę z zakresu epidemiologii schorzeń wieku dziecięcego, odrębności morfologiczno-fizjologicznych w zakresie układów i narządów, żywienia, immunoprofilaktyki, rozwoju  dziecka, przyczyn, objawów, zasad diagnozowania i postępowania terapeutycznego we wszelkich chorobach wieku dziecięcego.

- Student powinien umieć: przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe dziecka, zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe, zaplanować konsultacje specjalistyczne, ustalić diagnozę i leczenie schorzeń wieku dziecięcego, wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie.

- Student powinien także nabyć wiedzę w zakresie zasad organizacji opieki nad zdrowym i chorym dzieckiem, prowadzenia dokumentacji, zasad współpracy lekarz POZ-lekarz poradni specjalistycznej-lekarz oddziału szpitalnego, komunikacji z pozostałymi osoby zaangażowanymi w opiekę nad dzieckiem.

- Student powinien zdobyć wiedzę i nabyć umiejętności w zakresie kompetencji społecznych takich jak: nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych, kierowania się dobrem pacjenta, przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta, podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby oraz dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.

Prerequisites

Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii, patomorfologii, farmakologii oraz zagadnień omawianych podczas zajęć z pediatrii (III r.) oraz pediatrii (V r.).

Scope

  1. Schorzenia wieku dziecięcego – objawy, odchylenia, diagnostyka, różnicowanie, leczenie.
  2. Omówienie aktualnych schematów diagnostyczno-terapeutycznych w odniesieniu do w/w schorzeń.
  3. Choroby rzadkie – omówienie wybranych chorób.
  4. Rozpoznawanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia u dzieci.
  5. Procedury oraz badania diagnostyczne stosowane w pediatrii.

Teaching methods

Program nauczania realizowany jest w formie zajęć ćwiczeniowych w Oddziale Dziecięcym, Oddziale Noworodkowym Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Zielonej Górze, przychodni Lekarza Rodzinnego, przyszpitalnych dziecięcych poradniach specjalistycznych w Zielonej Górze oraz Wieloprofilowym Centrum Symulacji Medycznych.

W czasie zajęć omawiane będą wyżej wymienione tematy uzupełnione o bieżące zagadnienia zgodnie z profilem dzieci hospitalizowanych w oddziałach lub przyjmowanych w poradniach w dniu ćwiczeń. Studenci będą mieli możliwość uczestniczenia w ostrych i planowych przyjęciach w pediatrycznej Izbie Przyjęć. Ponadto studenci będą brali udział w symulowanych sytuacjach klinicznych podczas ćwiczeń odbywających  się w Wieloprofilowym Centrum Symulacji Medycznych. Podczas tych zajęć jest także możliwość zdobywania umiejętności praktycznych w zakresie procedur diagnostyczno-terapeutycznych (m.in. nakłucie lędźwiowe, cewnikowanie pęcherza moczowego, zakładanie zgłębnika żołądkowego, intubacja, badanie otoskopowe itp.).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Do zaliczenia przedmiotu wymagane są: obecność na ćwiczeniach oraz zdanie egzaminu końcowego w następnym semestrze.

Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1-2 zajęciach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 2 zajęć klinicznych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie lub braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć. Dwa spóźnienia są traktowane jak jedna nieobecność.

Zaliczenie ćwiczeń - jest warunkiem koniecznym do przystąpienia do egzaminu końcowego. Egzamin końcowy obejmuje egzamin praktyczny oraz egzamin testowy składający się ze 100 pytań (pytania teoretyczne oraz pytania do przedstawionego przypadku maja charakter odpowiedzi tak/nie lub jedno- i wielokrotnego wyboru).

Potwierdzenie w Dzienniku Praktyk (praktyczne nauczanie kliniczne) znajomości i umiejętności praktycznej realizacji procedur z zakresu pediatrii (potwierdzenie wszystkich wymaganych procedur) warunkuje przystąpienie do egzaminu praktycznego.

Egzamin praktyczny przeprowadzany jest w Oddziale Pediatrii lub w Centrum Symulacji Medycznej. Egzamin praktyczny weryfikuje umiejętności praktyczne, umiejętności w zakresie komunikowania się oraz umiejętności wykonywania podstawowych procedur diagnostyczno-leczniczych. W ramach egzaminu, każdemu studentowi zostaje przydzielony pacjent. Student zapoznaje się z jego dokumentacją, przeprowadza wywiad oraz badanie przedmiotowe w obecności lekarza-egzaminatora, a następnie proponuje postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne. Sprawdzana jest również wiedza i/lub umiejętności praktyczne w zakresie procedur diagnostycznych (m.in. cewnikowanie pęcherz moczowego, nakłucia lędźwiowego).

Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi. W przypadku nie zaliczenia testu końcowego student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia testowego lub ustnego po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu. Ocena końcowa
z egzaminu jest średnią arytmetyczna obu ocen (z części praktycznej i teoretycznej). Jednakże z każdej części student musi uzyskać co najmniej ocenę dostateczną. Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z egzaminu.

Uzyskane punkty z egzaminu testowego są przeliczane na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

Sposób wyliczanie oceny końcowej:

Średnia 2,75-3,24 = ocena 3,0

Średnia 3,25-3,74 = ocena 3,5

Średnia 3,75-4,24 = ocena 4,0

Średnia 4,25-4,74 = ocena 4,5

Średnia 4,75-5 = ocena 5

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

Recommended reading

  1. Dobrzańska A, Ryżko J (red.) Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2014 (wyd. 2).

  2. Kulus M., Grenda R., Kawalec W. (red.) Pediatria. PZWL, 2018 (wyd. 2).

Further reading

Notes


Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 03-09-2022 20:29)