SylabUZ

Generate PDF for this page

LEAN MANAGEMENT - course description

General information
Course name LEAN MANAGEMENT
Course ID 04.9-WZ-ZarzP-LM
Faculty Faculty of Economics and Management
Field of study Management
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Ludwiczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu lean management oraz wykształcenie umiejętności praktycznego zastosowania tej koncepcji w organizacjach produkcyjnych i usługowych.

Prerequisites

-

Scope

Wykład: Istota i geneza lean management. Identyfikacja problemów związanych z marnotrawstwem w procesach produkcyjnych oraz w środowisku pozaprodukcyjnym. Model Toyoty. Organizowanie strumienia wartości. Standaryzacja pracy. Przepływ ciągły. System ssący. Zarządzanie wizualne. Metody i narzędzia lean management, w tym m.in.: VSM – Value Stream Mapping i jej znaczenie w usprawnianiu przepływu. Zastosowanie metody 5S  w reorganizacji stanowisk pracy. Charakterystyka metody TPM. Charakterystyka metody SMED (Single Minutes Exchange of Die) w redukcji czasów przezbrojeń.
Ćwiczenia: Praktyczne zastosowanie metod i narzędzi lean management do eliminowania marnotrawstwa w wybranej organizacji. Studenci samodzielnie lub w dwuosobowych zespołach opracowują projekt polegający na identyfikacji i analizie procesu/obszaru w wybranej przez siebie organizacji, dokonaniu identyfikacji marnotrawstwa oraz zaproponowaniu rozwiązań doskonalących z wykorzystaniem metod i narzędzi lean. Zajęcia w formie prezentacji, analizy i dyskusji. 

 

Teaching methods

Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia w formie analizy przypadków - case study, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia wykładu jest obecność na wykładach i pozytywna ocena z testu. Na ocenę pozytywną student powinien udzielić prawidłowej odpowiedzi na co najmniej 51% pytań zawartych w teście. Test będzie składał się z pytań otwartych zamkniętych.
Studenci zobowiązani są do uzyskania zaliczenia z ćwiczeń na podstawie prezentacji wykonanego projektu w formie graficznej wraz z pisemnym uzasadnieniem podjętych rozwiązań. Czas prezentacji 30-45 min. W trakcie omawiania projektu odbywa się dyskusja nad zaproponowanymi przez studentów rozwiązaniami. Warunkiem zaliczenia na ocenę ćwiczeń jest pozytywna ocena z zaprezentowanego projektu w formie referatu oraz prezentacji multimedialnej. Wynik oceny projektu stanowić będzie ocenę wiedzy i umiejętności praktycznych studenta związanych z usprawnianiem organizacji z wykorzystaniem szczupłego zarządzania. Na ocenę końcową z ćwiczeń składa się ocena z projektu (70%), obecność na zajęciach (20%) oraz aktywność na zajęciach (10%).
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.

 

Recommended reading

1. Locher D., Lean w biurze i usługach. Przewodnik po zasadach szczupłego zarządzania w środowisku pozaprodukcyjnym, Wyd. MT Biznes, Warszawa 2019.

2. Antosz K., Stadnicka D., Pacana A., Zielecki W., Lean Manufacturing: doskonalenie produkcji, Wyd. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015.

3. Pacana A., Instrumenty lean manufacturing, Wyd. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2021.

Further reading

1. Król T., Lean management po polsku: o dobrych i złych praktykach, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2018.

2. Piasecka A., Ludwiczak A., Tutko M., Projakościowe koncepcje zarządzania w szkołach wyższych: TQM, lean management, kaizen, Wyd. Instytut Spraw Publicznych UJ, Kraków 2021

3. Liker J. K.: Droga Toyoty 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata, Wyd. MT Biznes, Warszawa 2005.

4. Jones, D. T., Womack, J. P. (2015). Lean Solutions: How Companies and Customers Can Create Value and Wealth Together. USA: Free Press.

Notes


Modified by dr Anna Ludwiczak (last modification: 26-05-2023 22:35)