SylabUZ

Generate PDF for this page

Zastosowanie ekonomii w biznesie - course description

General information
Course name Zastosowanie ekonomii w biznesie
Course ID 14.3-WZ-ZarzP-ZEB
Faculty Faculty of Economics and Management
Field of study Management
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Mariola Michałowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Project 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie wiedzy z zastosowania ekonomii w biznesie,  w tym dotyczącej metod i narzędzi niezbędnych do analizy zjawisk gospodarczych i społecznych w skali mikro- i makroekonomicznej. Kształtowanie umiejętności dostrzegania i dokonywania obserwacji, analizy i interpretacji zjawisk w sferze mikro-i makroekonomicznej oraz funkcjonowania organizacji, a także rozpoznawania, procesów biznesowych oraz dokonywania analizy i identyfikacji przyczyn i przebiegu wybranych procesów biznesowych organizacji oraz wprowadzania usprawnień w ich przebiegu, procesach poprzez zastosowanie wskaźników oraz optymalizację procesów gospodarczych. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról. Rozwijanie kompetencji pracy w zespole poprzez pracę nad projektem oraz zadania grupowe.

Prerequisites

-

Scope

Wykład: Biznes i modele biznesu. Czynniki sukcesu w biznesie. Teoria budowy modelu biznesu. Biznes w teoriach ekonomicznych. Zysk jako cel organizacji w teorii ekonomii. Efektywność i optymalizacja decyzji gospodarczych. Mierniki ekonomiczne w strategii personalnej. Efektywność ekonomiczna, jej czynniki, pomiar. Pozycja i potencjał konkurencyjny przedsiębiorstwa. Analiza danych w biznesie jako źródło przewagi konkurencyjnej. Zastosowanie danych w biznesie. Analiza ekonomiczna organizacji w oparciu o teorie instytucjonalne.

Projekt: Wykorzystanie analizy danych w biznesie – wybrane przykłady. Wartość informacji – miary wartości informacji. Cechy pożądane informacji. Procesy informacyjno-decyzyjne. Ocena efektywności ekonomicznej przedsięwzięć gospodarczych. Rachunek kosztów działań przy wspomaganiu organizacji w informacje. Analiza czynników sukcesu w biznesie. Podejmowanie decyzji i problem ich optymalizacji.

Teaching methods

Wykład: wykład konwencjonalny, dyskusja, pokaz.

Projekt: klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca w grupach projektowych, praca z dokumentem źródłowym.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: zaliczenie pisemne, które będzie obejmować materiał z wykładów. Zaliczenie będzie w formie opisowej oraz pytań otwartych problemowych. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie min. 51%. Termin zaliczenia: zgodnie z harmonogramem studiów.

Oceny (punktacja):

51%- 60% - dostateczny (3.0)

61%-70% -  dostateczny plus (3.5)

71%-80% - dobry (4.0)

81%-85% - dobry plus (4.5)

86%-100% - bardzo bobry (5.0)

Oceny (punktacja) z projektu:

51%- 60% - dostateczny (3.0)

61%-70% -  dostateczny plus (3.5)

71%-80% - dobry (4.0)

81%-85% - dobry plus (4.5)

86%-100% - bardzo bobry (5.0)

Weryfikacja efektów kształcenia (K_W04, K_W05, K_W09, K_U03, K_U12, K_U13, K_K01, K_K02)  na zaliczeniu z wykładu i w trakcie przygotowywania projektu (K_W04, K_W05, K_W09, K_U03, K_U12, K_U13, K_K_01, K_K02), a także pod koniec każdego wykładu i zajęć realizowanych w formie projektu poprzez dyskusję oraz w trakcie zaplanowanych konsultacji.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z: wykładu (50%) i projektu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z projektu i wykładu.

Recommended reading

  1. Jabłoński A. S. (red.), Modele biznesu, strategie i procesy biznesowe - wybrane aspekty, Wyższa Szkoła Biznesu. Wydawnictwo Naukowe, Dąbrowa Górnicza 2016.
  2. Karwowski, M., Model biznesu w sprawozdaniu finansowym: ograniczenia informacyjne, Szkoła Główna Handlowa (Warszawa). Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2018.
  3. Michalak J., Modele biznesu przedsiębiorstw: analiza i raportowanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
  4. Panfil, M. (red.), Wycena biznesu w praktyce: metody, przykłady, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2009.
  5. Poniatowski, G.(red.), Determinanty i modele procesów gospodarczych: wybrane aspekty,  Oficyna Wydawnicza SGH. Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2018.
  6. Perechuda K., Knowledge diffusion methods in a networking company : knowledge business models, Publishing House of Wrocław University of Economics, Wrocław 2010.

Further reading

  1. Eggers W. D., Macmillan P., Rewolucja rozwiązań: współpraca pomiędzy biznesem, rządami oraz przedsiębiorstwami społecznymi na rzecz rozwiązywania największych problemów współczesnego świata, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2014.
  2. Karczewski L., Kretek H. (red.), Etyczne i społeczne uwarunkowania biznesu, gospodarki i zarządzania, Politechnika Opolska. Oficyna Wydawnicza , Opole, 2014.
  3. Roth, A. E., Kto co dostaje i dlaczego: matchmaking: ekonomia kojarzenia stron transakcji i projektowania rynku,  MT Biznes, Warszawa 2017.
  4. Blaug, M., Teoria ekonomii: ujęcie retrospektywne, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  5. Stachurski J., Economic dynamics: theory and computation, Cambridge MA; MIT Press, London 2009.

Notes

-


Modified by dr inż. Mariola Michałowska (last modification: 28-05-2023 03:43)