SylabUZ

Generate PDF for this page

Humanization of Medicine - course description

General information
Course name Humanization of Medicine
Course ID 14.0-WL-PIELD-HUM-M
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree in nursing
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 20 1,33 20 1,33 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z tematyką związaną z historią, celami i założeniami humanizacji medycyny. Ukazanie człowieka w jego całościowym wymiarze, jako podmiotu zainteresowania nauk o zdrowiu w wymiarze holistycznym. Przedstawienie konieczności podejmowania przez personel medyczny działań ukierunkowanych na poszanowanie godności i podmiotowości pacjenta w relacji z nim.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i socjologii.

Scope

  1. Humanizacja i dehumanizacja medycyny – historia i współczesność
  2. Polska i Światowa Akademia Medycyny – ich rola w humanizacji medycyny
  3. Zdrowie jako wartość, mandala zdrowia, różne podejścia definicyjne
  4. Zdrowie i choroba – podejście zintegrowane i holistyczne do leczenia
  5. Czynniki wpływające na zdrowie człowieka, na rozumienie choroby, na umiejętności jej zwalczania lub przystosowania do niej
  6. Podmiotowość i jakość życia jako czynnik humanizacji medycyny
  7. Godność człowieka w zdrowiu i chorobie
  8. Porozumienie między personelem medycznym a pacjentem jako integralna część sztuki niesienia pomocy
  9. Zasada równego traktowania (pacjent niepełnosprawny, żyjący z HIV/AIDS, z dysfunkcjami i zaburzeniami seksualnymi, z zaburzeniami płodności, LGBT)
  10. Podejście do pacjenta ze względu na płeć
  11. Seksualność w cyklu życia człowieka
  12. Zdrowie seksualne i reprodukcyjne jako ważny element dobrostanu człowieka
  13. Cielesność, intymność, wstyd – teorie, badania, typologia

Teaching methods

Wykład problemowy, dyskusja, prezentacja multimedialna, film, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu/kolokwium pisemnego (60%). W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

NIEOBECNOŚCI - dopuszcza się maksymalnie jedną nieobecności usprawiedliwioną odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy, które Student powinien nadrobić w porozumieniu z prowadzącym zajęcia i z uwzględnieniem możliwości osiągnięcia wszystkich zakładanych efektów uczenia się, nie później jednak niż do dnia zaliczenia. Usprawiedliwienie należy przedstawić prowadzącemu zajęcia w ciągu 5 dni od zaistnienia przyczyny nieobecności. Nieobecności nieusprawiedliwione oznaczają brak możliwości zaliczenia przedmiotu.

Nieobecność studenta podczas sprawdzania wiedzy, która została usprawiedliwiona odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy w ciągu 3 dni od zdarzenia, upoważnia do wyznaczenia przez Koordynatora przedmiotu terminu zaliczenia, który będzie traktowany jako pierwszy termin dla danego Studenta, przy czym forma zaliczenia/egzaminu może mieć charakter odpowiedzi ustnej lub pisemnej (pytania zamknięte i/lub otwarte).

Student jest zobowiązany do terminowego wypełniania zleconych przez nauczyciela zadań domowych.
Konsultacje: informacja odnośnie terminów konsultacji umieszczona będzie na stronie internetowej i/lub platformie edukacyjnej CM UZ.
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

W sprawach nieujętych w regulaminie decyduje koordynator przedmiotu w porozumieniu z Kierownikiem Katedry.

Recommended reading

  1. Humanizacja procesu leczenia i komunikacji klinicznej pomiędzy pacjentem a personelem medycznym przed i w czasie pandemii COVID-19, 2023,  Zbigniew Izdebski ; Joanna Mazur ; Katarzyna Furman-Kwiatkowska; Alicja Kozakiewicz; Maciej Białorudzki, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
  2. Nowina-Konopka M., Feleszko W., Małecki Ł., Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, Kraków 2018
  3. Silverman J., Kurz S., Draper J., Umiejętności komunikowania się z pacjentami, Kraków 2018

Further reading

  1. Mateusz K. Potoniec, Hubert Syzdek : "Medycyna narracyjna. Teoria i praktyka". Medycyna Praktyczna 2020
  2. Łuków P., Moralność medycyny. O sztuce dobrego życia i o sztuce leczenia, Warszawa 2012
  3. Imieliński K. (red.), Humanistyczne aspekty medycyny, Warszawa 1997
  4. Izdebski Z, Kozakiewicz A, Białorudzki M, Dec-Pietrowska J, Mazur J. Occupational Burnout in Healthcare Workers, Stress and Other Symptoms of Work Overload during the COVID-19 Pandemic in Poland. Int J Environ Res Public Health. 2023;20(3):2428. Published 2023 Jan 30. doi:10.3390/ijerph20032428

Notes


Modified by dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (last modification: 28-08-2023 18:01)