SylabUZ

Generate PDF for this page

Medical Care and Therapeutic Education in Nervous System Disorders - course description

General information
Course name Medical Care and Therapeutic Education in Nervous System Disorders
Course ID 12.6-WL-PIELD-ZUN
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree in nursing
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. n. med. Radosław Kaźmierski
  • dr Jolanta Chmielowiec
  • dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 10 0,67 10 0,67 Credit with grade
Class 10 0,67 10 0,67 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów w wiedzę i umiejętności dające możliwość profesjonalnego oraz nowoczesnego sprawowania opieki pielęgniarskiej i edukacji terapeutycznej nad pacjentem ze zaburzeniem  układu nerwowego.

Prerequisites

Wiedza z zakresu podstaw pielęgniarstwa, neurologii i pielęgniarstwa neurologicznego na poziomie studiów pierwszego stopnia.

Scope

Wykłady:

1. Choroby otępienne, w szczególności choroba Alzheimera, otępienie czołowo-skroniowe, otępienie naczyniopochodne.

2. Choroby naczyniowe ośrodkowego układu nerwowego, w szczególności udar mózgu  i choroby  jąder podstawy, w szczególności choroba Parkinsona.

3. Choroby demielinizacyjne, w szczególności stwardnienie rozsiane oraz zapalenia mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych.

4. Choroby układu nerwowo–mięśniowego, w szczególności stwardnienie boczne zanikowe, oraz padaczka i zespoły padaczkowe (z włączeniem aspektu teratogenności leków).Wykłady:

 

Ćwiczenia:

  1. Zasady planowania opieki nad chorymi w pielęgniarstwie neurologicznym.
  2. Grupy leków i ich działanie na układy i narządy chorego w różnych schorzeniach neurologicznych z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania.
  3. Przygotowanie chorego do samoopieki w schorzeniach neurologicznych.
  4. Zasady aktywizacji chorego ze schorzeniami neurologicznymi niepełnosprawnego .
  5. Edukacja terapeutyczna  pacjentów ze schorzeniami neurologicznymi, grupy wsparcia.

Teaching methods

Wykład informacyjny, analiza przypadków indywidualnych, analiza dokumentów, studium przypadku.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: zaliczenie całości  przedmiotu (obejmujące materiał wykładów i ćwiczeń) z oceną w formie pisemnej - test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru, warunkiem zdania jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia.

Aby podwyższyć ocenę z egzaminu studentka/student może uzyskać dodatkowo 5% uzyskanych na teście punktów dodanych do wyniku egzaminu testowego, jeżeli samodzielnie przygotuje prezentację (6-12 slajdów) z zakresu tematyki wykładów. Warunkiem uzyskania dodatkowych punktów jest zaliczenie prezentacji przez prowadzącego wykłady oraz uzyskanie minimum 60% punktów możliwych do zdobycia.

Studentki/studenci zobowiązani są do uczestniczenia w wykładach, w wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się, nieobecność na jednym wykładzie bez usprawiedliwienia.

Każdą  nieobecność (w tym usprawiedliwioną) należy odrobić poprzez przygotowanie ww. prezentacji, jednak w tym przypadku słuchaczce /owi nie przysługuje dodatkowe 5% punktów, doliczanych do wyniku testu.

W przypadku liczby nieobecności większej niż jedna, konieczne jest przedstawienie zwolnienia lekarskiego (lub w wyjątkowych przypadkach zaświadczenia o zdarzeniu losowym).

Brak możliwości zaliczenia przedmiotu, będzie miał miejsce w przypadku :

  • powyżej jednej nieobecności nieusprawiedliwionej
  • lub nieobecności na 50% wykładów (niezależnie od usprawiedliwienia lub jego braku).

Nieobecność studentki/ta podczas sprawdzania wiedzy, która została usprawiedliwiona odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy w ciągu 3 dni od zdarzenia, upoważnia do wyznaczenia przez Koordynatora przedmiotu terminu zaliczenia, który będzie traktowany jako pierwszy termin dla danego Studenta/tki, przy czym forma zaliczenia/egzaminu może mieć charakter odpowiedzi ustnej lub pisemnej (pytania zamknięte i/lub otwarte).

Student/ka jest zobowiązany do terminowego wypełniania zleconych przez nauczyciela zadań domowych

Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów, test, wykonanie zadania indywidualnego, praca w grupie. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

 

  1. Jaracz K., Domitrz  I. (red). Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL Wydawnictwo Lekarskie Warszawa , wydanie II, 2019
  2. Jabłońska R, Ślusarz R. Wybrane problemy pielęgnacyjne pacjentów w schorzeniach układu nerwowego. Wyd. Contuino Wrocław 2012.

 

 

 

Further reading

  1. Czasopismo "Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne" http://www.jnnn.pl/index.php/neurological-and-neurosurgical
  2. Pielęgniarstwo XXI Wieku. http://www.wydawnictwo.umlub.pl
  3. Czasopismo "Problemy Pielęgniarstwa" https://journals.viamedica.pl/

Notes


Modified by prof. dr hab. n. med. Radosław Kaźmierski (last modification: 24-08-2023 19:05)